-
Hur tar jag del av en allmän handling?
Det enklaste sättet för dig att ta del av en allmän handling är att skicka din förfrågan till den relevanta nämndens registrator. Beroende på förfrågans omfattning och eventuell sekretessbedömning kan utlämnandet av handlingen/handlingarna ta olika lång tid. Grundprincipen är däremot att vi ska lämna ut handlingarna skyndsamt. Detta innebär att utlämnandet av allmänna handlingar är en högt prioriterad arbetsuppgift.
Kostnaden för kopior av allmänna handlingar regleras i kommunens kopieringstaxa.
-
Vad är en handling?
En handling kan beskrivas som ett fysiskt eller digitalt objekt som innehåller information. Fysiska handlingar existerar oftast i pappersform. Exempel på fysiska handlingar som vi hanterar är protokoll och avtal. Digitala handlingar finns i olika filformat, exempelvis .doc-, .pdf- och .jpg-filer, och du kan oftast läsa dem på en "vanlig" dator. Exempel på digitala handlingar som vi hanterar är mejl och e-förslag.
-
Vad är en allmän handling?
Begreppet allmän handling bär på en specifik juridisk innebörd som bestäms i Tryckfrihetsförordningen. På en väldigt övergripande nivå finns det några grundkriterier för att en handling ska vara en allmän handling:
Handlingar kan också vara allmänna genom att de:
- Justeras
- Arkiveras
- Tillhör ett ärende som är slutbehandlat
-
Vad är inte en allmän handling?
En handling som existerar hos någon av våra nämnder, men varken har kommit in till eller skickats från nämnden, är inte allmän. Om handlingen heller inte justerats, inte arkiverats eller inte tillhör ett ärende som är slutbehandlat är den inte allmän. En handling som finns hos en myndighet men inte är allmän kallas ofta för arbetsmaterial.
-
Vad är en offentlig handling?
En offentlig handling är en allmän handling som är tillgänglig för offentligheten. De flesta allmänna handlingar är offentliga, men det finns undantag. Undantagen är allmänna handlingar som innehåller uppgifter som belagts med sekretess. Sådana handlingar kallas ofta för sekretessbelagda handlingar.
-
Vad är en sekretessbelagd handling?
En sekretessbelagd handling är en allmän handling som har belagts med sekretess. Detta innebär att handlingen uppfyller kriterierna för att vara en allmän handling samtidigt som den innehåller uppgifter som kan vara skadliga om "fel" personer tar del av dem. Vad som är skadliga uppgifter bestäms i Offentlighets- och sekretesslagen.
Vi kan bara vägra att lämna ut en allmän handling genom att belägga den med sekretess. När vi belägger en allmän handling med sekretess måste vi hänvisa till en specifik paragraf i Offentlighets- och sekretesslagen som berättigar vår vägran att lämna ut handlingen.
Vi ska i så lång utsträckning som möjligt lämna ut handlingar som innehåller sekretessreglerade uppgifter genom att maskera uppgifterna som är skadliga.
-
Betalar jag avgift när mitt barn är ledigt, till exempel på sommaren?
Ja, du blir debiterad för ditt barns plats och inte i vilken omfattning ni använder platsen.
-
Hur gör vi om vi vill få delad faktura?
Fyll i webbformuläret och skicka till Svedala kommun, Utbildning, 233 80 Svedala
Eller via mejl till utbo@svedala.se
Webbformulär Delad avgift
-
Kan jag betala med e-faktura?
Ja, och då tar du kontakt med din bank. Läs mer på vår webbsida E-faktura från Svedala kommun.
-
Hur gör jag om jag vill betala fakturorna via autogiro?
Du kan ansöka om autogiro på kommunens webbplats. Läs mer på vår webbsida Betala med autogiro
-
Vad gör jag om jag har betalat fel avgift?
Ta kontakt med Utbildningsenheten i Svedala kommun. utbo@svedala.se
-
Vad händer om jag inte betalar min faktura?
Då kan ditt barn bli uppsagd från sin plats i förskolan. Ta kontakt med Utbildningsenheten i Svedala kommun. utbo@svedala.se
-
Ska min sambos inkomst anmälas även om han eller hon inte är vårdnadshavare för mitt barn?
Ja, det är hushållets sammanlagda inkomst före skatt som räknas, oavsett vem som är vårdnadshavare.
-
Hur ofta ska jag redovisa inkomstförändringar?
När din inkomst förändras ska du snarast anmäla din nya inkomst på webbportalen
Webbportalen för skolval, förskola och fritidshem
-
Kan jag studera under min föräldraledighet?
Ja, men det kan bara finnas ett skäl till att ditt barn får vara i förskolan. Antingen är du som föräldraledig eller så studerar du. Om du studerar ska du visa upp studieintyget för förskolan.
-
Erbjuder kommunen barnomsorg vid obekväm arbetstid?
Ja. Du hittar mer information på vår webbplats om OB-omsorg.
OB-Omsorg
-
Vad ska jag göra när mitt barn ska börja i skolan?
Förskoleplatsen övergår automatiskt till en fritidsplats då ditt barn ska börja i förskoleklass.
-
Hur gör jag om vi ska flytta från Svedala, men vill behålla vår förskoleplats?
Samverkansavtalet (daterat 2021-11-04) mellan Skånes kommuner ger er rätt att behålla er förskoleplacering i fyra månader efter att ni bytt folkbokföringskommun. Ansök om förskoleplacering i er nya hemkommun i god tid.
-
Hur ändrar jag schemat (omsorgstiden) för mitt barn?
Du ändrar ditt barns schema i närvarosystemet Tempus Hemma.
Tempus närvarohantering
-
Får mitt barn vara i förskolan om jag är arbetssökande?
Barnet får vara på förskolan 15 timmar per vecka och kan med kort varsel öka vistelsetiden. Platsen debiteras enligt aktuell taxa som baseras på inkomst. Så kom ihåg att registrera eventuell ny inkomst när du är arbetssökande.
-
Får mitt barn vara i förskolan om jag studerar?
Ja, på samma sätt som om du arbetar, men du ska även visa upp ditt studieintyg för förskolan.
Barnet får vara i förskolan under den tid som du studerar samt under din eventuella restid. Platsen debiteras enligt aktuell taxa för förskola.
-
Får mitt barn vara i förskolan om jag är föräldraledig med ett syskon?
Ja, syskonet får vara i förskolan upp till 15 timmar per vecka. Avgiften följer maxtaxa. Från och med höstterminen det år syskonet fyller tre år blir placeringen "föräldraledig" avgiftsfri under skolterminen (september-maj) och avgiftsbelagd enligt maxtaxa under sommarmånaderna (juni-augusti)
-
Ska jag säga upp platsen i förskolan när mitt barn ska börja i skolan?
Nej, förskoleplatsen omvandlas till en fritidshemsplacering med start måndag vecka 32 om du inte har sagt upp förskoleplatsen. Behöver ni inte fritidsplats på skolan så säg up förskoleplatsen så blir ni inte automatiskt uppflyttade.
-
Hur lång är uppsägningstiden när jag säger upp mitt barns plats i förskolan?
Uppsägningstiden är två månader. Om du till exempel säger upp platsen den 15 mars, så får ditt barn gå kvar i förskolan till och med den 15 maj. Du betalar avgift under uppsägningstiden.
-
Hur säger jag upp mitt barns plats i förskolan?
Du säger upp platsen på webbportalen.
Webbportalen för skolval, förskola och fritidshem
-
Vad innebär allmän förskola för 3-5-åringar?
Alla barn erbjuds en avgiftsfri förskoleplats från och med höstterminen det år barnet fyller tre år. Detta gäller oavsett vårdnadshavares sysselsättning. Allmän förskola innebär att barnet får vara avgiftsfritt på förskolan 15 timmar per vecka men inte på lovdagar och studiedagar. Det följer läsårstiderna. Uppgifter om läsåret hittar du på sidan Lov och ledigheter.
-
Kan jag stå kvar i kön till mitt första alternativ av förskola, även om mitt barn börjar i en annan förskola?
Du får då göra en ny ansökan i webbportalen och skriv gärna i noteringar att det avser omplacering/överflyttning.
-
Kan jag stå kvar i kön om jag tackar nej till en förskoleplats?
Om du tackar nej försvinner ansökan och då behövs en ny ansökan göras. Man kan också acceptera sitt erbjudande och ansökan om en överflyttning till en annan önskad förskola.
-
Vad händer om jag inte svarar på platserbjudandet i tid?
Du riskerar då att förlora din plats och får göra en ny ansökan.
-
Vad ska jag göra när jag har fått ett platserbjudande?
Du ska tacka ja eller nej inom 10 dagar på webbportalen. Du blir kontaktad av förskolan för mer information om platsen. Tänk på att båda vårdnadshavarna behöver logga in och godkänna erbjudandet.
Webbportal för skolval, förskola och fritidshem
-
Hur får jag veta att jag har fått en förskoleplats?
Du får ett mejl om att du har fått ett erbjudande på webbportalen.
-
Vad innebär kommunens platsgaranti inom fyra månader?
Om du har valt minst en kommunal förskola bland dina alternativ är kommunen skyldig att erbjuda en plats i en kommunal förskola inom fyra månader. Det kan dock bli erbjudande på annan förskola än de du önskat.
-
Hur lång tid tar det att få en förskoleplats?
Inom kommunal förskoleverksamhet gäller platsgaranti inom fyra månader från det att du har ställt dig i kö. Det gäller inte vid omplaceringar. Inte heller om man är folkbokförd i annan kommun. Fristående förskola erbjuder dig barnomsorg i mån av plats.
-
Kan jag få en förskoleplats i Svedala även om jag inte bor i kommunen?
Alla har rätt att ställa sig i kö i Svedala, men barn som är folkbokförda i Svedala får plats i första hand. Om du ska flytta till Svedala ska du skicka in en kopia på ditt hyres- eller köpekontrakt och då räknas er ansökan som om ni redan var folkbokförda.
-
Har jag förtur till en förskola om barnets syskon redan går där?
Det tas hänsyn till detta vid placering, men det är inte någon garanti
-
Har jag förtur till en förskola som ligger i närheten där jag bor?
Nej, det har du inte.
-
Hur gammalt ska mitt barn vara för att få börja i förskola?
Ditt barn ska ha fyllt ett år.
-
Hur gör jag om jag vill besöka förskolorna?
Öppet hus
-
Hur ansöker jag om plats i förskola?
Du ansöker om plats till förskola eller pedagogisk omsorg (familjedaghem) i webbportalen. Om du vill vara garanterad en plats inom fyra månader från det att du har ställt dig i kö, så måste minst ett av dina alternativ vara en kommunal förskola.
Webbportalen för skolval, förskola och fritidshem
-
När kan jag ställa mig i kö för plats i förskola?
Det kan göras upp till ett år innan önskad placeringsstart.
-
Vad är bostadsanpassningsbidrag?
Bostadsanpassningsbidraget är ett ekonomiskt bidrag som riktar sig till dig som har en bestående funktionsnedsättning. För bidraget kan du anpassa fasta funktioner i bostaden så att din vardag blir enklare. Det handlar om att du ska kunna förflytta dig, sova, sköta hygien, laga mat, äta och ta dig in och ut ur bostaden. En förutsättning är att anpassningsåtgärden är nödvändig och att behovet inte kan tillgodoses med hjälpmedel. Det gäller oavsett om du äger din bostad eller bor i en hyresrätt/bostadsrätt.
Exempel på åtgärder du kan söka bidrag för:
- anpassa trösklar
- anpassa duschplats
- montera räcken och ledstänger
- bygga ramper
- installera spisvakt
Bidraget regleras i lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.
-
För vilka åtgärder kan jag få bidrag för?
Du kan ansöka om bidrag för bostadens fasta funktioner, som till exempel ramper för att ta sig in i eller ut ur din bostad, montering av väggstöd, handtag, borttagning av tröskel eller liknande så att din vardag ska fungera.
Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Som underlag till beslut behöver kommunen en specificerad offert eller specificerad fakturakopia.
Beställer du själv reparationen före det att du fått ett bifallsbeslut, kan du komma att få stå för kostnaden själv. Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
-
Hur ansöker jag om bostadsanpassningsbidrag?
Du ansöker via vår e-tjänst Ansökan om bostadsanpassningsbidrag. Där hittar du också blankett som du kan skriva ut och fylla i. Du kan också få en ansökningsblankett från våra handläggare, arbetsterapeuter eller hämta hos Kundservice i kommunhuset.
En komplett ansökan ska innehålla ansökan, intyg, fastighetsägarens skriftliga medgivande och en offert som visar vad åtgärden kommer att kosta.
Om har fyllt i en pappersblankett, skickar du den till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala. När din ansökan kommit in till oss registreras den och du kommer att få ett brev att vi har tagit emot din ansökan.
Ansök om bostadsanpassningsbidrag
Din ansökan ska innehålla:
- Korrekt ifylld ansökan
- Intyg från sakkunnig till exempel arbetsterapeut, sjukgymnast, fysioterapeut eller läkare
- Skriftligt medgivande från fastighetsägaren
- Offert och eventuellt ritning från entreprenör
-
Behöver jag fråga min hyresvärd/bostadsrättsförening?
Om du inte är ensam ägare av din bostad, är ett av villkoren för att bostadsanpassningsbidrag ska kunna beviljas, att fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen lämnar medgivande till anpassningen.
Även nyttjanderättshavare behöver ge sitt medgivande till anpassningar som är inne i bostaden. Med nyttjanderättshavare menas personer som utöver sökande står på hyreskontraktet eller bostadsrättskontraktet.
Ägaren av bostaden måste också avstå från krav på återställande.
-
Kan jag skynda på mitt ärende?
Nej, det bästa tipset är att vara noggrann och skicka in en komplett ansökan.
En komplett ansökan ska innehålla: korrekt ifylld ansökningsblankett, intyg från sakkunnig till exempel arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut eller läkare, fastighetsägarens skriftliga medgivande samt offert och ev. ritning från entreprenör.
Kom ihåg att skriva under din ansökan.
-
Varför ska jag ta in offert?
Du söker ett ekonomiskt bidrag och då måste kommunen veta storleken på det bidrag du söker.
Kontakta en entreprenör som har F-skattsedel och som är behörig att göra arbetet du ansöker om. Arbetet måste följa gällande bygglagstiftning. Kommunen är aldrig beställare eller utförare av anpassningen.
-
Varför ska jag betala fakturan?
Du har beställt jobbet av hantverkaren och har också ansvaret för att betala fakturan. Om du blir beviljad bidrag ansvarar du själv för beställning av arbetet och för betalning till entreprenören. Kopia på fakturan skickar du till handläggaren och kommunen betalar ut beviljad summa efter att anpassningen eller reparationen är utförd. Handläggaren kan behöva kontrollera anpassningsarbetet efter det att det är utfört.
-
Vad gör jag efter beviljad ansökan?
Om din ansökan blir beviljad beställer du din anpassning av en hantverkare och får denna utförd.
Bostadsanpassningsbidrag är ett ekonomiskt bidrag och du är beviljad en viss summa.
När du får fakturan på det utförda arbetet betalar du den själv. Därefter skickar du en kopia av fakturan tillsammans med dina kontouppgifter till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala.
-
Vad gör jag om jag inte är nöjd med beslutet?
Du har rätt att överklaga kommunens beslut om du inte är nöjd med det. Då skickar du, inom tre veckor från det du fått beslutet, ett skriftligt överklagande till kommunen som vidarebefordrar det till förvaltningsrätten. Skicka överklagandet till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala.
-
Kan jag få bostadsanpassningsbidrag om jag flyttar?
När du byter bostad ska du välja bostad med omsorg. Bidrag lämnas inte till åtgärder som beror på att den nya bostaden är uppenbart olämplig i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden.
- Du kan inte få bidrag till normalt underhåll av bostaden.
- Du kan inte få bidrag för inköp eller anpassning av lösa inventarier.
- Du kan inte få bidrag för anpassning av fritidshus.
Vid nybyggnad lämnas bostadsanpassningsbidrag enbart till den utrustning som inte är normal standard.
-
Kan jag få bostadsanpassningsbidrag för att anpassa mitt fritidshus?
Nej, bostadsanpassningsbidrag lämnas enbart för att anpassa den permanenta bostad där du är folkbokförd.
-
Hur gör jag när jag behöver reparation/service på min anpassning?
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer.
Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Som underlag till beslut behöver kommunen en specificerad offert eller specificerad fakturakopia.
Beställer du själv reparationen före det att du fått ett bifallsbeslut, kan du komma att få stå för kostnaden själv.
Fyll i den blankett som heter ”Ansökan om bostadsanpassningsbidrag” när du söker ett reperationsbidrag. Blanketten finns här på hemsidan eller så kan du hämta en i Kundservice.
Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
-
Det är fel på min trapphiss, hur gör jag?
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer.
Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Som underlag till beslut behöver kommunen en specificerad offert eller specificerad fakturakopia.
Beställer du själv reparationen före det att du fått ett bifallsbeslut, kan du komma att få stå för kostnaden själv.
Fyll i den blankett som heter ”Ansökan om bostadsanpassningsbidrag” när du söker ett reperationsbidrag. Blanketten finns här på hemsidan eller så kan du hämta en i Kundservice.
Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
-
Det är fel på min dörröppnare, hur gör jag?
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer.
Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Som underlag till beslut behöver kommunen en specificerad offert eller specificerad fakturakopia.
Beställer du själv reparationen före det att du fått ett bifallsbeslut, kan du komma att få stå för kostnaden själv.
Fyll i den blankett som heter ”Ansökan om bostadsanpassningsbidrag” när du söker ett reparationsbidrag. Blanketten finns här på hemsidan eller så kan du hämta en i Kundservice.
Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
-
Hur hanterar ni mina personuppgifter när jag ansöker om bostadsanpassningsbidrag?
Svedala kommun behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Mer information hittar du här.
-
1. Samla underlag till ansökan eller anmälan
Innan du ansöker om lov eller gör en anmälan behöver du veta vad som gäller för dina åtgärder. Utförlig beskrivning av vad du behöver tänka på när du planerar dina byggplaner finns under Bygglov – Planera.
Mer information om Bygglov – Planera
-
2. Skicka in ansökan eller anmälan
Det är viktigt att du fyller i ansökan eller anmälan fullständigt och bifogar de handlingar som vi kräver. Om vi saknar handlingar för att kunna granska din ansökan eller din anmälan behöver vi begära komplettering av dig. Eftersom vi kan inte starta handläggningen förrän ansökan eller anmälan är komplett påverkar det tiden då du kan få ett beslut. Vilka handlingar som vi kräver varierar beroende på vilka åtgärder du vill göra. Du kan läsa mer om vad som vi kräver för just dina åtgärder under respektive åtgärd under webbsidorna Bygglov – Planera.
Mer information på Bygglov – Planera
Din ansökan skickar du in via vår självservicesida.
Ansökan om bygglov, rivningslov, marklov och förhandsbesked
-
3. Vi bedömer endast komplett ansökan eller anmälan
Vi skickar ett mejl till dig om att ärendet är komplett när din ansökan eller anmälan innehåller alla handlingar som vi kräver. Det är först då som handläggningstiden startar. Om du uppdaterar din ansökan under handläggningstiden innebär det att vår handläggare behöver granska ärendet igen utifrån de nya förutsättningarna och det kan påverka när vi kan fatta beslut.
-
4. Handläggning
När vi handlägger ditt ärende, utvärderar vi om dina planer kan ges lov utifrån gällande lagar och bestämmelser.
Om dina byggplaner uppfyller gällande lagstiftning och planbestämmelser fattar vi beslut inom 10 veckor för bygglov och 4 veckor för anmälan om åtgärd.
Om det finns avvikelser från lagar och bestämmelser i ditt ärende eller om det kräver remissutlåtande, meddelar vi detta och du kan då välja att anpassa dina planer till gällande bestämmelser eller att få det prövat i bygg- och miljönämnden. Dessa bygglov hanterar vi inte lika snabbt. Då riskerar du att starten av ditt bygge blir försenat.
Om din ansökan går att bevilja trots mindre avvikelser, kräver det ändå att dina grannar och eventuellt andra myndigheter får möjlighet att yttra sig och kan motsäga dina byggplaner. Bygg- och miljönämnden fattar därefter ett beslut som du kan överklaga. Detta innebär att handläggningstiden kan bli längre.
-
5. Beslut om lov
Bygglovsbeslut – Efter att vår handläggare har granskat och behandlat ditt ärende kan vi fatta beslut. Du kan antingen få bygglovet beviljat eller få avslag.
Information till grannar – Vi meddelar dina grannar om du har fått beviljat bygglov och vi publicerar beslutet i Post- och Inrikes Tidningar.
Beslutet ska få laga kraft – Inom fyra veckor efter att vi publicerat beslutet kan alla överklaga beslutet om bygglov. Under dessa fyra veckorna får du inte påbörja åtgärd, även om du har fått ett startbesked.
Startbesked – Vi kan ge bygglov med startbesked eller utan startbesked.
Bygglov med startbesked kan ges för mindre byggnationer om du lämnat in kontrollplan och de tekniska handlingar som vi behöver vid ansökan. När du anmäler en åtgärd behöver du också startbesked för att få påbörja åtgärden.
Vad som gäller för just ditt ärende framgår i ditt beslut.
-
6. Avgifter för bygglov
Eftersom det är olika faktorer som påverkar kostnaden går det inte att sätta ett exakt pris för just din åtgärd. Här följer några exempel som kan ge en indikation på vad kostnaderna kan bli, om din fastighet ligger utanför detaljplan eller om din åtgärd avviker från de bestämmelser som gäller blir kostnaden högre.
- Enbostadshus, normal storlek, cirka 28 600-44 000 kr.
- Tillbyggnad, normal storlek cirka 8 000-16 000 kr.
- Garage eller förråd, mindre än 50 kvm, 6 000- 10 000 kr.
- Garage eller förråd, större än 50 kvm, 19 250 - 23 650 kr.
- Uterum, oisolerat ouppvärmt, 4 950 - 7 150.
- Plank, 3 575 - 6 875kr.
Observera att en avgift tas ut även om du drar tillbaka din ansökan, eller om den avskrivs.
- Kostnaden för en avskrivning uppgår till 1 500 kr.
Det krävs alltid ett startbesked innan du får börja bygga. Innan du får ett startbesked kan det krävas ytterligare handlingar och åtgärder, och du kan också behöva ha ett tekniskt samråd. Detta medför ibland kostnader utöver avgiften för själva bygglovet.
-
7. Överklaga beslut
Anser du att vi har fattat ett felaktigt beslut kan du överklaga detta genom att skicka in en skrivelse eller ett e-postmeddelande till oss. Du kan antingen skicka in din överklagan via e-post till registrator.bmn@svedala.se eller via post till Bygg- och miljö, Kommunhuset, 233 80, Svedala.
Du kan överklaga såväl ett positivt beslut som ett avslag gällande rivningslov, marklov och förhandsbesked. Du kan också överklaga avgiften. Din överklagan måste innehållande följande:
- vilket beslut det är du överklagar.
- vilken fastighetsbeteckning och-/eller diarienummer som ärendet har.
- vad beslutet gäller.
- varför du anser att beslutet är felaktigt.
- vilken ändring du önskar.
- överklagan ska undertecknas med namn, datum, adress och kontaktuppgifter.
Din överklagan måste ha kommit in i till kommunen senast fyra veckor från det att beslutet har publicerats i Post- och inrikes tidningar (Kungjorts). Du kan söka efter kungörelserna via länken nedan, använd sökordet Svedala:
Kungörelser
När vi har fått in din överklagan så gör vi en bedömning om den har kommit in i tid eller inte. Har din överklagan kommit in i tid skickar vi den till Länsstyrelsen som sedan fattar ett beslut. När en överklagan har lämnats över till Länsstyrelsen är det endast Länsstyrelsen som kan besvara frågor om ärendet, och du kan kontakta dem via skane@lansstyrelsen.se.
-
Underlag för startbesked
När du har fått beslut om bygglov behöver du få ett startbesked innan du får lov att börja bygga. Detta får du genom att ta kontakt med en byggnadsinspektör. Därefter görs en bedömning om vilka handlingar just ditt ärende behöver. Inför startbesked ska alla tekniska egenskapskrav, som finns i Boverkets byggregler uppfyllas.
Reglerna berör följande punkter:
- Bärförmåga, stadga och beständighet.
- Säkerhet i händelse av brand.
- Skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
- Säkerhet vid användning.
- Skydd mot buller.
- Energihushållning och värmeisolering.
- Lämplighet för det avsedda ändamålet.
- Tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
- Hushållning med vatten och avfall.
Vilka handlingar behövs?
Kontrollplan
Det som gäller för alla ärende är att man behöver göra ett förslag till kontrollplan.
Vi får inte lov att ta fram kontrollplaner åt dig som sökande. I större ärenden, till exempel om du ska bygga en ny villa, är det den certifierade kontrollansvarige som ska göra kontrollplanen. I de mindre ärendena, där du inte behöver en kontrollansvarig, finns det exempel i länken nedan som kan ge tips och inspiration.
En kontrollplan ska innefatta kontrollpunkter som är relevanta för ditt projekt, den ska redovisa vad som ska kontrolleras, hur det ska kontrolleras, mot vad det ska kontrolleras och vem som utför kontrollerna.
Mer information om kontrollplaner
Handlingar inför startbesked
Vid uppförandet av ett nytt bostadshus är följande handlingar aktuella:
- Förslag till kontrollplan
- Geoteknisk undersökning
- Konstruktionsritningar (Grundplan, ev. bjälklagsplan, takplan och en huvudsektion)
- (En beskrivning som ska redovisa förutsättningar för dimensionering samt hur lasterna förs ner till grunden)
- VVS-ritningar
- Brandskyddsbeskrivning
- Fuktsäkerhetsbeskrivning
- Energiberäkning
- Redovisning av dagvatten
- Färdigställandeskydd
- Anmälan till kommunalt VA
Vid mindre eller större projekt kan det krävas något färre eller fler handlingar, det är en bedömning som inspektörerna gör.
-
Tekniskt samråd
Tekniskt samråd är ett möte där du tillsammans med en av våra handläggare och din kontrollansvarige går igenom ditt byggprojekt och fastställer kontrollplan och de andra underlagen som vi efterfrågar. I mindre projekt är det inte alltid det behövs ett tekniskt samråd, det är en bedömning vi gör.
Efter det tekniska samrådet, kan du eventuellt behöva revidera, eller komplettera med ytterligare handlingar. När dessa inkommit och godtagits kan vi utfärda ett startbesked.
Boka tid för tekniskt samråd
Boka tid för tekniskt samråd med en byggnadsinspektör på registrator.bmn@svedala.se eller kontakta oss under våra telefontider.
-
Starta och genomför byggnationen
När du fått startbesked får du starta byggnationen. Om du, under byggnationen, behöver ändra eller förtydliga något så ska du kontakta din handläggare och diskutera detta. Avviker du från det som vi gett lov för eller avtalat på det tekniska samrådet kan det leda till att vi inte kan ge slutbesked. Beroende på avvikelsen kan det krävas ett nytt bygglov eller att ni måste återställa till det senaste beviljade bygglovet.
-
Arbetsplatsbesök
Ett arbetsplatsbesök innebär att vår handläggare i ärendet kontrollerar på plats om ditt bygge eller projekt följer kontrollplanen och det givna bygglovet.
Vi ska alltid göra ett arbetsplatsbesök om startbeskedet avser ett stort eller komplicerat byggprojekt eller om bygg- och miljönämnden och du är överens om det vid det tekniska samrådet.
Boka tid för arbetsplatsbesök
Boka tid med en byggnadsinspektör på registrator.bmn@svedala.se eller kontakta oss under våra telefontider.
-
Slutsamråd
När ditt bygge närmar sig sitt slut är det dags för slutsamråd. På slutsamrådet ska du som byggherre, din kontrollansvarige och eventuellt andra som har med bygget att göra, närvara.
Under mötet går vi bland annat igenom utlåtanden som den kontrollansvarige gjort och ser efter så att du har följt kontrollplanen. Detta möte ligger sedan till grund för att du ska få ditt slutbesked. Slutsamrådet sker oftast på byggplatsen och inspektören gör en bedömning om du har utfört byggnationen enligt överenskommelse och bestämmelser.
Boka tid för slutsamråd
Boka tid med en byggnadsinspektör på registrator.bmn@svedala.se eller kontakta oss under våra telefontider.
-
Beslut om slutbesked
Slutbesked
När du visat att alla krav för åtgärderna enligt bygglovet, kontrollplanen, startbeskedet och eventuella kompletterande villkor är uppfyllda så kan vi utfärda ett slutbesked till dig. När du fått slutbesked får du ta din byggnad i bruk och börja använda den. Om du tar byggnationen i bruk innan du fått slutbesked kan detta leda till att du får en byggsanktionsavgift.
Interimistiskt slutbesked
Om vi bedömer att det finns brister som inte är obetydliga och som behöver åtgärdas eller att en kontroll behöver göras senare så meddelar vi dig ett så kallat interimistiskt slutbesked. I det beskedet beskriver vi i vilken omfattning du får använda byggnaden. När du har genomfört åtgärderna kan du få ditt slutbesked.
Tekniska egenskaper
Byggnadsverk ska uppfylla väsentliga egenskapskrav i fråga om bärförmåga, brandsäkerhet, hänsyn till hygien, hälsa och miljö, skydd mot buller med mera under en ekonomiskt rimlig livslängd och med normalt underhåll. Totalt är det nio punkter.
Lagens nio punkter:
- Bärförmåga, stadga och beständighet.
- Säkerhet i händelse av brand.
- Skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
- Säkerhet vid användning.
- Skydd mot buller.
- Energihushållning och värmeisolering.
- Lämplighet för det avsedda ändamålet.
- Tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
- Hushållning med vatten och avfall.
-
Hur behandlar kommunen dina personuppgifter?
Beroende på vilket ärende du har hos kommunen kommer dina personuppgifter att behandlas på olika sätt.
När du kontaktar oss så lämnar du vissa uppgifter om dig själv, exempelvis din mejladress, ditt namn eller ditt telefonnummer. Dessa uppgifter behöver vi för att kontakta dig eller för att påbörja handläggningen av ditt ärende. När vi använder dina personuppgifter för att kontakta dig eller handlägga ditt ärende utgår vi oftast från den lagliga behandlingsgrunden om myndighetsutövning eller utförande av uppgift av allmänt intresse.
De tjänstepersoner som administrerar ditt ärende tar del av dina personuppgifter. I de fall det är tekniskt möjligt begränsas åtkomsten till dina personuppgifter internt inom kommunens verksamheter med hjälp av behörighetsbegränsningar i verksamheternas digitala administrationssystem.
I vissa fall hanterar personer utanför kommunens organisation personuppgifter för kommunens räkning. Det kan exempelvis vara leverantörer av olika system som kommunen använder. När någon annan än den personuppgiftsansvarige behandlar personuppgifter kallas denna för ett personuppgiftsbiträde. Mer information om personuppgiftsbiträden finns under rubriken "Vem är personuppgiftsbiträde?".
Kommunen ska alltid hantera dina personuppgifter enligt de grundläggande principerna för behandling av personuppgifter och det ska alltid finnas en laglig grund för behandlingen av dina personuppgifter.
-
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är en uppgift som kan kopplas till en fysisk person. Exempel på vanliga personuppgifter är namn, adresser, telefonnummer och fotografier. Olika onlineidentifikatorer kan också vara personuppgifter exempelvis IP-adresser, MAC-adresser, spårningspixlar, RF-etiketter och kontonamn.
-
Vilka är dina rättigheter?
GDPR ger dig följande rättigheter:
- Du kan begära tillgång till dina och dina minderåriga barns personuppgifter.
- Du kan begära rättelse, radering eller begränsning av behandling av dina personuppgifter.
- Du kan invända mot behandling av dina personuppgifter.
- Du kan begära dataportabilitet, vilket innebär en rätt att få ut dina personuppgifter så att de kan flyttas till en annan personuppgiftsansvarig. Denna rättighet är bara giltig om behandlingen grundar sig på samtycke eller avtal.
- Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på ditt samtycke kan du när som helst ta tillbaka det. Samtycket gäller då till och med den dag som återtagandet skedde.
- Du kan också klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten.
Eftersom det finns särskilda regler kring hanteringen av allmänna handlingar så begränsas ibland vissa av dessa rättigheter.
Kontakta dataskyddsombudet för relevant myndighet hos kommunen för att utöva dina rättigheter. Kontaktuppgifter finns under rubriken "Kontaktuppgifter till dataskyddsombud hos kommunen".
-
Hur vet du vilka av dina personuppgifter som kommunen behandlar (registerutdrag)?
Kontakta dataskyddsombud för relevant myndighet hos kommunen om du vill begära en kopia på personuppgifter som vi hanterar som kan knytas till dig, eller dina minderåriga barn. Kontaktuppgifter till kommunens dataskyddsombud finns under rubriken "Kontaktuppgifter till dataskyddsombud hos kommunen". Ange gärna om din begäran rör hela kommunen eller om den rör en eller flera verksamheter eller nämnder.
Du kan även fylla i formuläret för begäran om registerutdrag och skicka till relevant dataskyddsombud.
-
Vem är personuppgiftsansvarig?
Den som är ytterst ansvarig för att dina personuppgifter hanteras enligt dataskyddsförordningen, GDPR, är den myndighet som hanterar ditt ärende. I Svedala kommun finns följande myndigheter:
- Kommunstyrelsen
- Bygg- och miljönämnden
- Teknisk nämnd
- Socialnämnden
- Utbildningsnämnden
- Kultur- och fritidsnämnden
- Kommunrevisionen
- Valnämnden
- Överförmyndaren
-
Vad menas med behandling av personuppgifter?
Dataskyddsförordningen definierar behandling av personuppgifter som exempelvis insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning eller ändring, framtagning, läsning, användning, utlämning genom överföring, spridning eller tillhandahållande på annat sätt, justering eller sammanförande, begränsning, radering eller förstöring, av personuppgifter.
-
Vad är en känslig personuppgift?
Vissa personuppgifter är extra känsliga och kallas i lagstiftningen för särskilda kategorier av personuppgifter. Till dessa räknas uppgifter som avslöjar:
- etniskt ursprung,
- politiska åsikter,
- religiös eller filosofisk övertygelse,
- medlemskap i en fackförening,
- hälsa,
- en persons sexualliv eller sexuella läggning,
- genetiska uppgifter
- biometriska uppgifter som används för att entydigt identifiera en person.
Dataskyddsförordningen ställer höga krav på behandling av särskilda kategorier av personuppgifter.
-
Vem är personuppgiftsbiträde?
Den som på uppdrag av en personuppgiftsansvarig behandlar personuppgifter är ett personuppgiftsbiträde.
Kommunen har flera olika personuppgiftsbiträden. Oftast är personuppgiftsbiträdena olika leverantörer till system som kommunen använder i sin verksamhet.
Personuppgiftsbiträden får bara behandla personuppgifter enligt instruktioner från den personuppgiftsansvariga. En sådan instruktion bestäms ofta i ett personuppgiftsbiträdesavtal.
-
Grundläggande principer för behandling av personuppgifter
All behandling av personuppgifter ska utgå från följande principer:
- Uppgifterna ska behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt i förhållande till den registrerade.
- Uppgifterna ska samlas in för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål och inte senare behandlas på ett sätt som är oförenligt med dessa ändamål.
- Uppgifterna ska vara adekvata, relevanta och inte för omfattande i förhållande till de ändamål för vilka de behandlas.
- Uppgifterna ska vara riktiga och om nödvändigt uppdaterade.
- Uppgifterna får inte förvaras i en form som möjliggör identifiering av den registrerade under en längre tid än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas.
- Uppgifterna ska behandlas på ett sätt som säkerställer lämplig säkerhet för personuppgifterna, inbegripet skydd mot obehörig eller otillåten behandling och mot förlust, förstöring eller skada genom olyckshändelse, med användning av lämpliga tekniska eller organisatoriska åtgärder.
-
Lagliga grunder för behandling av personuppgifter
För att behandlingen ska vara laglig ska den ha sin grund i något av följande:
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
- Behandlingen är nödvändig för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för den registrerade eller för en annan fysisk person.
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part eller för att vidta åtgärder på begäran av den registrerade innan ett sådant avtal ingås.
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.
Om behandlingen gäller extra känsliga personuppgifter ställs ytterligare krav för att behandlingen ska vara laglig.
Du har alltid rätt att få information om vilken laglig grund som är den som ligger till grund för behandlingen av dina personuppgifter. Om du har frågor kring laglig grund, kontakta dataskyddsombud hos den personuppgiftsansvariga.
-
Kontaktuppgifter till dataskyddsombud hos kommunen
Om du inte vet vilken myndighet eller verksamhet som hanterar dina personuppgifter, eller är osäker på vem du ska kontakta, skicka ett mail till registrator.ks@svedala.se så hjälper vi dig.
Kommunstyrelsen
Verksamhet: Kommunledningskontoret (Ekonomi, HR, kommunikation, strategisk planering, räddningstjänst samt stab som består av kansli, IT, näringsliv, säkerhet- och beredskap).
Pernilla Hedetoft
040-626 80 00
pernilla.hedetoft@svedala.se
Bygg- och miljönämnden
Verksamhet: Bygg och miljö (en del av verksamhetsområde miljö och teknik).
Gabriella Göland
040-626 80 00
gabriella.goland@svedala.se
Teknisk nämnd
Verksamhet: Miljö och teknik (gata och park, vatten och avlopp, service, avfall, strategisk planering m.m.).
Alexandra Pamp
040-626 80 00
alexandra.pamp@svedala.se
Socialnämnden
Verksamhet: Vård och omsorg (individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, LSS m.m.).
Joakim Thuresson
040-626 80 00
joakim.thuresson@svedala.se
Utbildningsnämnden
Verksamhet: Utbildning (skola och förskola).
Mats Törnwall
040-626 80 00
mats.tornwall@svedala.se
Kultur- och fritidsnämnden
Verksamhet: Kultur och fritid (bibliotek, kulturskola m.m.).
Mats Törnwall
040-626 80 00
mats.tornwall@svedala.se
Kommunrevisionen
Verksamhet: Granskar kommunens myndigheter.
Pernilla Hedetoft
040-626 80 00
pernilla.hedetoft@svedala.se
Valnämnden
Verksamhet: Anordnar allmänna val och folkomröstningar.
Pernilla Hedetoft
040-626 80 00
pernilla.hedetoft@svedala.se
Överförmyndaren
Verksamhet: Förvaltarfrihetsbevis, förmyndare, god man m.m. (sköts av Trelleborgs kommun).
Pernilla Hedetoft
040-626 80 00
pernilla.hedetoft@svedala.se
-
Hur anmäler jag trasig lekutrustning?
Upptäcker du trasig lekutrustning på en lekplats är vi tacksamma om du gör en felanmälan.
Felanmälan på vår webbplats
-
Hur ofta tömmer ni papperskorgar och soptunnor?
Papperskorgar och soptunnor töms med ett fast intervall, det vanligaste är en gång per vecka.
Om en papperskorg är överfull är vi tacksamma om du gör en felanmälan.
Felanmälan på vår webbplats
-
Träd på kommunal mark skymmer utsikten/ skuggar/fäller löv på min tomt. Vad får jag göra?
Om grenar sträcker sig in på din tomt har du rätt att kapa av grenarna. Vi vill däremot att du kontaktar oss först så att vi kan se till att det sker på bästa sätt. Du får däremot inte själv fälla träd som står på kommunens mark - det räknas som egenmäktigt förfarande och kan polisanmälas.
För att ansöka om trädfällning av kommunala träd ber vi dig fylla ansökan om trädfällning. Ansökan ska vara Parkenheten tillhanda senast den 30 juni för att kunna behandlas/åtgärdas under påföljande vinterhalvår. Generellt är Svedala kommun restriktiv med att fälla friska träd. Vi kommer inte att ta hänsyn till att löv från kommunens träd blåser in på privat mark och inte heller att ett träd skuggar eller skymmer utsikten.
-
Vad gäller för invasiva växter?
De invasiva arter som är listade i förordning SFS 2018:1939 får inte importeras, säljas, odlas, födas upp, transporteras, användas, bytas, släppas ut eller hållas levande.
Den som äger en fastighet har ett eget ansvar att vidta åtgärder om det finns EU-listade invasiva främmande arter vid den egna fastigheten. Landlevande ryggradsdjur och vattensköldpaddor är undantagna. Ansvaret gäller för alla som äger fastigheter, det vill säga: Privatpersoner, kommuner, staten samt företag.
Vill du veta mer om invasiva arter, besök Länsstyrelsen Skånes eller Naturvårdsverkets webbplats.
Om invasiva främmande arter på Länsstyrelsen Skånes webbplats
Om invasiva främmande arter på Naturvårdsverkets webbplats
-
Varför vattnar ni när det är vattenbrist?
Vi använder en annan vattenborra som inte belastar vattennätet.
-
Vart vänder jag mig om häckar eller buskage på kommunens mark behöver klippas?
Gör en felanmälan
Felanmälan på vår webbplats
-
Hur fungerar parkeringsövervakningen i kommunen?
Svedala kommun har upphandlat parkeringsövervakning. Har du önskemål om övervakning på en specifik plats kan du göra en felanmälan. Fyll i formuläret och markera den exakta platsen på kartan.
Felanmälan på vår webbplats
-
Vad gäller angående tomgångskörning?
I Svedala kommun är tomgångskörning över en (1) minut förbjudet inom detaljplanerat område. Detta gäller inte:
- om fordonet står still på grund av trafikförhållandena, till exempel trafikkö
- om motorn hålls igång för att – i den mån det behövs för fordonets ändamålsenliga brukande – driva annan anordning än sådan som avser uppvärmning
-
Vad gäller för häckar och buskage som orsakar skymd sikt?
Du som fastighetsägare är skyldig att se till att det är god framkomlighet och sikt på trottoarer samt vid utfarter och korsningar intill din tomt.
Du kan läsa mer om vilka regler som gäller på vår webbplats.
Om häckar och buskage på vår webbplats
-
Vad gäller på de parkeringsplatser där man kan ladda sin el-bil?
Skyltningen på plats är den som gäller. Under de tider som är skyltade för laddning ska det pågå laddning. Övrig tid är det ingen begränsning, men laddning får så klart ske även på kvälls- och nattetid.
-
Varför ställs bommar upp på gång och cykelbanor?
Inför vinterberedskapen så öppnar vi upp bilspärrarna på gång- och cykelvägar för att kunna snöröja så effektivt som möjligt. Dessa sätts tillbaka på våren när risken för halka och snö är över och en första gatusopning är gjord.
Anledningarna till att vi ersätter med bommar är för att öka trafiksäkerheten på gång- och cykelvägar. Det både stoppar upp cyklister i hög hastighet vid farliga korsningar och hindrar bilister att köra in olovligt på gång- och cykelvägar.
-
Vem bestämmer om hastighetsbegränsningar?
Svedala kommun ansvarar för hastigheterna inom tättbebyggt område. För övriga områden ligger ansvaret hos Länsstyrelsen.
-
Är det tillåtet att köra in med bil på gång- och cykelväg?
Nej, men i vissa fall kan man få dispens för tungt/odelbart gods som inte går att lösa på annat sätt. Ansökan görs då till kommunens trafikingenjör om det gäller kommunala gång- och cykelvägar.
-
Övergivna bilar, vem kontaktar jag?
Vem du ska kontakta beror på var bilen finns. Om bilen står på kommunal allmän plats, gör en felanmälan. Våra upphandlade parkeringsvakter kommer därefter att handlägga ärendet. Vanligtvis tar ärendet ganska lång tid då vi först kontrollerar att bilen står felaktigt (oftast för länge på samma plats) och sedan gör försök att komma i kontakt med fordonsägaren.
Står bilen på privat mark eller i ett skogsområde, kontakta markägaren eller eller gör en felanmälan till bygg och miljö.
Felanmälan på vår webbplats
Står bilen på Trafikverkets väg ombeds du kontakta dem.
Anmäl skador, fel och brister på Trafikverkets webbplats
-
Vilka är ensamkommande barn?
Ett ensamkommande barn är en person som är under 18 år och som vid ankomsten till Sverige är skild från båda sina föräldrar eller någon annan vuxen person som får anses ha trätt i föräldrarnas ställe, eller som efter ankomsten står utan sådan ställföreträdare.
-
Hur fungerar ett hem för ensamkommande barn?
HVB - Hem för vård och boende
Ett HVB (HVB står för hem för vård och boende) och ska i möjligaste mån likna ett vanligt hem. På ett HVB finns det personal dygnet runt. Personalen har den utbildning som krävs för att arbeta med ensamkommande barn och unga. Många är socionomer, fritidsassistenter och pedagoger. Personalen har ansvar för den dagliga omvårdnaden av barnen och stödjer exempelvis dem i studier, i att skapa en meningsfull fritid och i integrationen för att bli en del av det svenska samhället.
Stödboende
Stödboende är ett boende som tillhandahåller platser för heldygnsvistelse avsedda för personer som behöver insatser i form av tillsyn och stöd men inte vård eller behandling.
Familjehem
Ett familjehem är en vanlig familj och ska fungera så likt en vanlig familj gör.
-
Går ensamkommande barn i skolan?
Alla ensamkommande barn har rätt till att gå i skolan. Asylsökande barn har inte skolplikt men det har barn med uppehållstillstånd. Kommunen är skyldig att erbjuda alla ensamkommande barn skola skyndsamt.
-
Vem är kvotflykting?
Utländsk medborgare som före resan till Sverige fått uppehållstillstånd inom den flyktingkvot som regeringen fastställt och sker i samarbete med UNHCR. Resan hit organiseras och betalas av Migrationsverket.
-
Vad betyder ABO?
Anläggningsboende (ABO) är ett boende som Migrationsverket erbjuder asylsökande, vanligtvis en lägenhet i hyreshus (ABE) eller ett tillfälligt boende (ABT).
-
Vad betyder EBO?
Ett boende som asylsökande ordnat på egen hand, exempelvis boende hos släktingar eller vänner.
-
Vad betyder självbosatt?
Nyanlända som har fått uppehållstillstånd och ordnat bostad på egen hand, till exempel hos släkt eller vänner.
-
Vilka gäller bosättningslagen?
Lagen (2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning. Sedan 1 mars 2016 är alla kommuner enligt bosättningslagen skyldiga att ta emot nyanlända för bosättning. Bosättningslagen omfattar nyanlända som har beviljats uppehållstillstånd som flyktingar eller annan skyddsbehövande, enligt vissa bestämmelser i utlänningslagen (2005:716), samt anhöriga till dessa personer. Anvisningar till kommunerna omfattar nyanlända som vistas i anläggningsboenden och kvotflyktingar.
-
Vad betyder uppehållstillstånd, UT?
En utländsk medborgare som vill stanna i Sverige mer än tre månader måste ha uppehållstillstånd (gäller inte EU/EES-medborgare och deras anhöriga). Kan vara tidsbegränsat eller permanent.
-
Vem kontaktar jag när en kris uppstår?
Det finns olika nummer att lägga på minnet om du råkar ut för en kris.
- 112 SOS Alarm – om du själv ser till exempel en olycka.
- 113 13 – Det nationella informationsnumret vid kris för att få information om allvarliga kriser.
- 114 14 – Nummer till polisen.
- 1177 – Sjukvårdsrådgivningen.
Det finns även andra journummer att ringa.
Kontakter vid akut hjälp
-
Hur kan jag förbereda mig inför en kris?
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan allvarlig störning i samhället måste du själv ha en hemberedskap för minst en vecka och kunna ordna med vatten, mat och värme.
Här är några informationsfilmer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som visar enkla tips för hushållet på hur du förbereder dig för kris och krig. Vad kan vara bra att ha hemma och tänka på? Alla filmerna ligger på YouTube. Du kan välja engelsk eller svensk text.
Mat
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller annan någon störning eller kris i samhället så måste du vara beredd på att själv kunna ordna något att äta. Här finns många tips på hur du kan lösa det.
Film: hemberedskap mat (Youtube)
Värme
Om värmen inte funkar kan du få stora problem om du inte är förberedd. Din bostad blir kall på bara något dygn. I filmen ges många tips på hur du kan lösa det.
Film: hemberedskap värme (Youtube)
Vatten
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon störning eller kris i samhället så kan det bli så att du själv behöver ordna med dricksvatten. Här finns många tips på hur du kan lösa det. Vi visar också hur man kan rena vatten som man misstänker är förorenat.
Film: hemberedskap vatten (Youtube)
Kommunikation
Om det blir till exempel ett strömavbrott så kommer inte telefoner och internet att fungera. Här finns många tips på hur du kan lösa det.
Film: hemberedskap kommunikation (Youtube)
Skydda dig mot brand
Filmen visar på hur du på ett brandsäkert sätt kan ordna med ljus, värme och mat under ett strömavbrott.
Film: hemberedskap skydda dig mot brand (Youtube)
På MSB:s webbplats finns mer information om hur du förbereder dig för kris.
-
Hur kommunicerar kommunen vid kris?
Vi har ett ansvar att informera vid en stor händelse eller kris på lokal nivå. Här får du information om vilka kanaler vi använder för att kommunicera med dig som bor, arbetar och vistas i kommunen.
Banner på svedala.se
Vid en större kris eller oväntad händelse lägger vi ut information i en banner på startsidan på svedala.se.
Facebook
Förutom att informera på svedala.se går information ut på Svedala kommuns Facebooksida.
Digitala informationsskyltar
Vi kan även använda de fyra digitala vägskyltarna på E65:an och väg 108 för att informera vid en kris eller oväntad händelse.
Radio
Vid en kris eller oväntad händelser använder vi Radio P4 Malmöhus som ett komplement till andra kanaler.
Informationscentraler
Vid exempelvis ett större elavbrott när våra digitala kanaler inte fungerar sätter vi upp informationscentraler runt om i kommunen. Först och främst på kommunhuset på Åbjörngatan 7 i Svedala.
Media
Vid en kris eller oväntad händelser informerar vi även media, så som Sydsvenskan, Skånskan och Lokaltidningen.
Krisinformation.se
Krisinformation.se förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga till allmänheten före, under och efter en stor händelse eller kris.
Webbplats krisinformation.se
113 13
Ring 113 13. Sveriges nationella nummer för information vid allvarliga olyckor och kriser.
112
Om du är i behov av att ringa 112 och din telefon inte fungerar, kan du besöka räddningstjänsten i Svedala för att få hjälp.
Räddningstjänsten, Sjödikenvägen 2, Svedala
Karta och vägbeskrivning Räddningstjänsten i Svedala
-
Vad ska jag göra vid ett elavbrott?
Oväder och avgrävda kablar är exempel på orsaker till strömavbrott som kan vara under längre tid.
Om du får strömavbrott, kontrollera först den egna utrustningen, säkringar och jordfelsbrytare. Kontrollera om grannarna också har strömavbrott. Många elnätsägare har information på webben.
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan allvarlig störning i samhället måste du själv ha en hemberedskap för minst en vecka och kunna ordna med vatten, mat och värme.
Här är några informationsfilmer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som visar enkla tips för hushållet på hur du förbereder dig för kris. Vad kan vara bra att ha hemma och tänka på? Alla filmerna ligger på YouTube. Du kan välja engelsk eller svensk text.
Mat
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller annan någon störning eller kris i samhället så måste du vara beredd på att själv kunna ordna något att äta. Här finns många tips på hur du kan lösa det.
Film: hemberedskap mat (Youtube)
Värme
Om värmen inte funkar kan du få stora problem om du inte är förberedd. Din bostad blir kall på bara något dygn. I filmen ges många tips på hur du kan lösa det.
Film: hemberedskap värme (Youtube)
Vatten
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon störning eller kris i samhället så kan det bli så att du själv behöver ordna med dricksvatten. Här finns många tips på hur du kan lösa det. Vi visar också hur man kan rena vatten som man misstänker är förorenat.
Film: hemberedskap vatten (Youtube)
Kommunikation
Om det blir till exempel ett strömavbrott så kommer inte telefoner och internet att fungera. Här finns många tips på hur du kan lösa det.
Film: hemberedskap kommunikation (Youtube)
Skydda dig mot brand
Filmen visar på hur du på ett brandsäkert sätt kan ordna med ljus, värme och mat under ett strömavbrott.
Film: hemberedskap skydda dig mot brand (Youtube)
-
Vad händer vid ett större elavbrott i kommunen?
Kommunens verksamheter är väldigt beroende av el för att fungera. Därför har vi utrustat vissa platser med reservkraft.
Vid längre strömavbrott som berör stora delar av kommunen öppnar vi upp ett informationscenter i kommunhuset i Svedala.
-
Vem har ansvar för skyddsrum?
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har det övergripande ansvaret för landets skyddsrum. Det är också MSB som har tagit, och tar, alla beslut gällande skyddsrum – både när det handlar om att bygga nya och att riva befintliga. Kommunen har hittills inte fått lov att ta beslut kring detta, därför har frågan heller inte kunnat prioriteras av Svedala kommun.
Tidigare, för drygt 20 år sedan, sökte fastighetsägare tillstånd att bygga skyddsrum i sin fastighet och fick då ekonomiskt stöd från MSB. Öppnas denna möjlighet igen kommer Svedala kommun och vårt fastighetsbolag givetvis att gå vidare med detta.
Fastighetsägare har ansvar att ställa i ordning skyddsrum ifall regeringen fattar beslut om höjd beredskap. Det är dock inte aktuellt att ställa i ordning eller rensa ut skyddsrum. Däremot är det bra om fastighetsägare ser till att det finns en skylt uppsatt och gör regelbunden kontroll av sina skyddsrum och skyddsrumsförråd.
På MSB:s webbplats finns mer information om skyddsrum:
-
Var hittar jag närmaste skyddsrum?
Skyddsrum finns mest i tätorter. Du tillhör inget särskilt skyddsrum utan använder det som finns närmast. På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) webbplats finns en skyddsrumskarta som visar var du hittar närmaste skyddsrum.
Mer information om skyddsrum på MSB:s webbplats:
-
Varför finns det inte skyddsrum till alla?
Det är inte tanken att skyddsrummen ska räcka till hela befolkningen. Skyddsrummen är i första hand en möjlighet i områden som är svåra att utrymma, till exempel större tätorter eller städer. Bor man på landsbygden kanske man själv har en källare eller något liknande som kan vara ett alternativt skydd.
På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) webbplats finns mer information om skyddsrum:
-
Jag har inget skyddsrum nära mig, vart ska jag ta vägen?
Bege dig till ett annat skyddande utrymme till exempel en källare eller en tunnel.
På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) webbplats finns mer information om skyddsrum:
-
Hur ser planeringen ut för skyddsrum i Sverige framöver?
Det har inte byggts några nya skyddsrumsplatser i Sverige sedan 2002. Många av de skyddsrum som finns behöver moderniseras.
Det utreds ifall det ska byggas fler skyddsrum eller om nuvarande skyddsrum ska kompletteras med andra former av skydd. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som har ett övergripande ansvar för landets skyddsrum, tycker att Sveriges ska bevara de befintliga skyddsrummen så långt det går. Ytterst är det riksdag och regering som beslutar om skyddsrummens framtid.
På MSB:s webbplats finns mer information om skyddsrum:
-
Vad är Viktigt meddelande (VMA)?
VMA, eller Viktigt Meddelande, är ett varningssystem för att snabbt uppmärksamma allmänheten om att något allvarligt hänt i närområdet som kan hota liv, hälsa, egendom eller miljö.
Varningssystemet består av flera delar där den mest kända är ljudsignalen Viktigt meddelande, även kallad Hesa Fredrik. Via ljudanläggningar kan kommuner runt om i landet sända ut ljudsignaler för att varna vid allvarliga händelser. Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som ansvarar för ljudanläggningen och utvecklingen av det.
Varnings- och informationssystemen består av flera delar:
- Utomhusvarning
- Viktigt meddelande till allmänheten, VMA i radio och tv
- VMA som sms
- VMA på internet och i appar
- Myndighetsmeddelande
- MSB har även ansvar för varningen runt Sveriges kärnkraftverk.
På MSB:s webbplats finns mer information om utomhusvarning och VMA:
Om varnings- och informationssystem (msb.se)
Frågor och svar om utomhusvarning och VMA (msb.se)
-
Var är signalhornen för Viktigt meddelande (VMA) placerade?
I Svedala kommun finns åtta signalhorn för Viktigt meddelande. Dessa är placerade på:
- Marbäckskolan
- Kyrkskolan
- Roslättskolan
- Gamla röda skolan
- Toftaängen
- Klågerupskolan
- vid Sandvik
- Malmö Airport
Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som ansvarar för ljudanläggningarna och utvecklingen av det.
För ett år sedan, i februari 2021, ansökte Svedala kommun om att få två ljudsändare för signalen Viktigt meddelande installerat i Bara samt att antalet ljudsändare ska utökas i Svedala och Klågerup. I juni 2021 beslutade MSB att vi skulle få ljudsändare installerade enligt ansökan. Detta har dock inte skett ännu. Kommunstyrelsens ordförande Linda Allansson Wester tillsammans med kommunstyrelsens presidie och oppositionsråd har skrivit till MSB för att påskynda installationen.
Även om MSB ansvarar och beslutar om VMA-systemet ser Svedala kommun en mernytta med ljudsignalen Viktigt meddelande. Denna hjälper oss att utföra vårt ansvarområde ”Lagen om Skydd mot Olyckor” (LSO). Det kan till exempel handla om att kommunen vill uppmärksamma allmänheten på en olycka gällande gasmoln. Det är därför vi som kommun har kontaktat MSB och önskat fler ljudsändare i kommunen.
På MSB:s webbplats finns mer information om utomhusvarning och VMA:
Om varnings- och informationssystem (msb.se)
Frågor och svar om utomhusvarning och VMA (msb.se)
-
Vad ska jag göra vid utomhusvarningen och signalen Viktigt Meddelande?
Signalen från en ljudsändare hörs i 7 sekunder i taget, med 14 sekunders tystnad emellan. När faran är över hörs en annan, längre signal.
Om du hör signalen ska du:
- Gå inomhus.
- Stänga alla dörrar, fönster och om möjligt ventilation.
- Lyssna på Sveriges Radios P4 eller se på TV.
- Du kan också följa Krisinformation.se (via webb, app eller i sociala medier) för mer information. Utomhussignalen ska alltid följas av ett meddelande i nämnda kanaler.
- Du kan också få information från informationsnumret 113 13.
- Om du hör signalen när det är kvartalsprov, behöver du inte göra någonting.
Numret 112 ska endast användas vid akut fara! Du ska inte använda det för att få mer information.
Tänk också på att vid en allvarlig händelse är det lätt att rykten och desinformation sprids. Om du misstänker att en uppgift inte är sann, ska du inte sprida den. Kontrollera alltid källan om du känner dig osäker.
På MSB:s webbplats finns mer information om utomhusvarning och VMA:
Om varnings- och informationssystem (msb.se)
Frågor och svar om utomhusvarning och VMA (msb.se)
Test av signal
Om du hör signalen när det är kvartalsprov, behöver du inte göra någonting.
Signalerna testas kl 15:00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, under ungefär två minuters tid.
-
Hur ofta provas signalen Viktigt meddelande?
För att kontrollera att signalen fungerar, provas den fyra gånger per år. Samtidigt görs allmänheten uppmärksam på att signalen finns. Signalerna testas kl 15:00 under ungefär två minuters tid. Tidpunkten för testerna är den första helgfria måndagen i:
- mars
- juni
- september
- december
Om du hör signalen när det är kvartalsprov, behöver du inte göra någonting.
På MSB:s webbplats finns mer information om utomhusvarning och VMA:
Om varnings- och informationssystem (msb.se)
Frågor och svar om utomhusvarning och VMA (msb.se)
-
Hur ansöker jag om färdtjänst?
Skånetrafiken ansvarar för färdtjänsten i Svedala kommun. För dig som har särskilda behov och inte klarar att resa med Skånetrafikens bussar och tåg, kan färdtjänst vara ett alternativ. Med särskilt tillstånd kan du bli beviljad färdtjänst. Du reser då med personbil eller specialfordon med serviceresor.
Om färdtjänst på Skånetrafikens webbplats Skånetrafiken
-
Hur gör jag som privatperson om jag misstänker att ett barn/ungdom far illa?
Du bör anmäla det till Socialtjänsten:
Måndag-torsdag, kl 8-16:30, fredag kl 8-15
Kundservice/Socialtjänsten
040-626-80 00
Du behöver inte veta säkert. Du kan anmäla om du tror att ett barn far illa i hemmet eller någon annanstans. Det är sedan Socialtjänstens arbete att undersöka hur barnet har det och om det behöver skydd eller stöd.
Du har möjlighet att vara anonym när du anmäler, men utredningsförfarandet underlättas ofta av att du inte är det. Du kan även lämna en skriftlig anmälan.
Du kan också kontakta Sociala jouren Syd, telefon 112. De tar hand om nödsituationer av social karaktär som inte kan vänta till nästa vardag, när den vanliga socialtjänsten har öppet.
Är någon i akut fara ska du alltid ringa 112.
-
Måste jag ha hemtjänst för att få hjälp av kommunen?
Nej, det behöver du inte ha! Det finns Fixarservice som är en praktisk hjälp för dig som är pensionär.
Exempel på tjänster som kan ingå i Fixarservice är:
- Uppsättning och nedtagning av gardiner
- Laga trasiga persienner
- Ordna med mattor och sladdar för att göra bostaden säkrare
- Byte av glödlampor och säkringar
- Få hjälp med att sätta upp brandvarnare, testa och byta batterier
- Ta ner och sätta upp saker i höga skåp
- Hämta och lämna saker i vinds- och källarutrymmen
- Flytta lättare möbler i bostaden
- Sätta upp tavelkrokar och tavlor
- Ordna med balkonglådor och tyngre blomkrukor
- Hjälp med att förutse eventuella olycksrisker i hemmet
Fixarservice är gratis, men eventuella materialkostnader måste du betala själv.
Fixarservice bokar du genom att kontakta personalen på Stella dagcentral telefon 040-626 84 25, måndag kl 10-16, tisdag -fredag kl 9-16
-
Hur gör jag skolval för mitt barn?
Du gör ditt skolval i webbportalen för skolval under perioden 20 januari-10 februari
Webbportalen för skolval, förskola och fritidshem
-
Kan jag ansöka om fritidsplats samtidigt som jag gör skolval?
Ditt barn blir automatiskt tilldelad en plats på fritidshem om hen går i kommunal förskola eller om du redan har en fritidsplats på nuvarande skola. Om du inte önskar fritidsplats för ditt barn i den nya skolan vänligen säg upp din förskoleplats om ditt barn idag går i förskola. Om ditt barn ska byta från årskurs 3 till 4 ska ni säga upp den befintliga fritidshemsplatsen på barnets nuvarande skola.
Uppsägning av plats gör ni i webbportalen, det är 2 månaders uppsägningstid. Men ni kan säga upp plats redan nu om ni vet att inte behöver fritidsplats på den kommande skolan.
Då lägger ni bara ett stoppdatum lite längre fram.
Webbportalen
-
Mitt barn är folkbokförd i en annan kommun och vill ansöka om plats i Svedala kommun. Hur gör jag?
Om man blir folkbokförd i kommunen under skolvalsperioden ska man kontakta utbo@svedala.se för att bli inbjuden i skolvalet. Blir man folkbokförd efter skolvalsperioden sker handläggning efter skolvalsplaceringarna är klara.
-
Måste båda vårdnadshavarna göra skolval?
Båda vårdnadshavarna måste logga in i webbportalen och göra skolval för sitt barn med sina egna e-legitimationer. Om bara en vårdnadshavare gjort ett val och tiden för val har passerat så räknas valet/önskemålet som ogiltigt.
-
Vad händer när skolvalstiden är över och ni har gjort era val?
Då börjar handläggarnas arbete med placeringar på kommunens alla skolor och besked om skolplacering för ert barn skickas ut per brev under mars månad.
-
Måste jag ansöka om plats i årskurs 1 när mitt barn redan går i förskoleklass?
Nej, ditt barn har rätt att gå kvar i skolan där placeringen är i förskoleklass.
-
Hur många val kan jag göra?
Du måste göra minst ett. Det går att ha två önskemål eller tre önskemål, beroende på om du gör skolval till fjärde klass eller till förskoleklass
-
Vad innebär relativ närhet?
Vi räknar fram relativ närhet genom att mäta avstånd mellan barnets folkbokföringsadress och önskad skolan. Vi jämför avståndet (air distance) till önskade skolan med avståndet (air distance) till den närmaste eller näst närmaste skolan för att få fram skillnaden i avstånd = relativ närhet.
Därefter jämför vi den relativa närheten för samtliga som har sökt samma årskurs i samma skola. Om två barn önskat samma skola och bara ett av dem kan få en plats, är det barnet som har längst relativt avstånd till den alternativa skolan som har rätt till platsen.
-
När får vi besked om vilken skola vi får erbjudande om?
Efter skolvalets ansökningsperiod är slut börjar handläggarna på Utbildningsenheten att matcha platser mot skolval. I mitten av mars förväntar vi oss att skicka ut slutgiltiga placeringsbesked.
-
Vilka ska göra skolval?
Skolvalet riktar sig till dig som har barn som
- ska börja i förskoleklass.
- Eller går i tredje klass i Svedala tätort och ska börja i årskurs fyra.
Om du har barn som går i en skola som inte erbjuder nästkommande årskurs, gör du en bytesansökan i webbportalen till den skola som ni önskar för ert barn.
-
Har jag förtur till en skola om barnets syskon redan går där?
Vi försöker i möjligaste mån ta hänsyn till vårdnadshavarnas önskemål. Om det är fler sökande än befintliga platser till en skola gör vi följande placeringskriterier i ordning:
- Relativ närhet
- Relativ närhet för barn vars vårdnadshavare inte gjort ett giltigt/komplett val.
Så nej, syskonförtur förekommer inte i grundskola.
-
Är det först till kvarn som gäller när skolvalsperioden startar?
Nej, det spelar ingen roll när under perioden för skolval som du gör ditt val. Alla vårdnadshavare till folkbokförda barn som söker under perioden har samma förutsättningar. När perioden är slut placeras barnen på kommunens skolor utifrån gällande regler för detta.
-
Vad händer om min ansökan kommer in efter skolvalet har varit?
Ansökningar som kommer in efter skolvalsperioden är slut behandlar och erbjuder vi skola först efter att skolvalsprocessens ansökningar är behandlade.
-
När kan jag göra skolval för mitt barn?
Skolvalet är endast aktivt under perioden för skolvalet. Under de här veckorna ska båda vårdnadshavarna logga in och göra sina val/bekräfta varandras val för att öka chanserna att bli placerad på önskad skola.
Läs mer om kommande skolval och vilken tidsperiod som är gällande.
https://www.svedala.se/bo/utbildning-och-barnomsorg/grundskola/skolval/
-
Hur kommer jag i kontakt med kommunens entreprenör för sotning och brandskyddskontroll?
Sotning/rengöring samt brandskyddskontroll i Svedala kommun utförs enligt avtal av Skorstensfejarmästarna Syd.
Kontaktuppgifter Skorstensfejarmästarna Syd:
Telefon kontor/administration: 010-499 28 80
E-post kontor/administration: info@sotarna.com
Telefon områdesansvarig Fredrik Adler: 010-499 28 03
E-post områdesansvarig Fredrik Adler: fredrik@sotarna.com
-
Vad innebär sotning/rengöring av eldstad och skorsten?
Sotning innebär att brännbara beläggningar tas bort i eldstäder och skorstenar så att risken för en soteld minimeras. Sotning är en viktig del i arbetet med att förebygga bränder i bostäder.
Sotning/rengöring är inte samma sak som brandskyddskontroll, som är en myndighetskontroll för att säkerställa säkerheten i förbränningsanordningen och rökkanalerna.
-
Vad innebär brandskyddskontroll av eldstad och skorsten?
Brandskyddskontroller görs för att man i ett tidigt skede ska upptäcka fel och brister som kan innebära risker för brand. Vid brandskyddskontrollen, som endast får utföras av behörig kontrollant som kommunen har utsett, kontrolleras förbränningsanläggningens säkerhet ur brandskyddssynpunkt. Efter kontrollen dokumenterar och meddelar den som utfört kontrollen vad som kontrollerats och vad som framkommit vid kontrollen.
Efter en brandskyddskontroll kan krav på åtgärder komma att ställas på fastighetsägaren för att förbränningsanordningen ska få fortsätta användas. Man kan säga att det liknar en bilbesiktning, men för din eldstad, värmepanna eller liknande.
Brandskyddskontrollen ska ske med intervall som myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver. Beroende på vilken anläggning du har och hur den används finns det olika intervall.
-
Är sotning/rengöring ett måste för mig?
Om du har en eldstad/förbränningsanläggning som inte är avställd är sotning ett måste.
Kommunen har en lagstadgad skyldighet att se till att sotning och rengöring genomförs på de objekt som omfattas av föreskrifterna från myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Kommunen har av denna anledning beslutat om en sotningsfrist som gäller för alla fastigheter i kommunen. Sotningen är därmed inte frivillig utan ska genomföras enligt fristerna.
Bestämmelser och riktlinjer, inklusive sotningsfrister, i Svedala kommun
-
Hur ofta måste sotning eller brandskyddskontroll göras hos mig?
Sotning/rengöring görs olika ofta för olika typer av förbränningsanordningar. Det är kommunen som beslutar hur ofta sotningen ska göras genom att besluta om sotningsfrister, med vägledning från myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Med länken sist i detta svar kommer du till Svedala kommuns författning om sotningsfrister. För lokaleldstäder gäller exempelvis följande.
- Eldstäder som utgör den huvudsakliga källan för uppvärmning av det rum där eldstaden är uppställd eller för matlagning: Sotning 1 gång/år.
- Eldstäder som eldas i mindre omfattning och som inte är den huvudsakliga källan för uppvärmning av det rum där eldstaden är uppställd eller för matlagning: Sotning 1 gång/3 år.
- Eldstad som finns i ett fritidshus: Sotning 1 gång/3 år.
Kommunens föreskrift om sotningsfrister gäller både dig som får sotningen utförd av kommunens avtalade entreprenör och dig som har tillstånd till egensotning.
Brandskyddskontroll ska ske med intervall som myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver. Beroende på vilken anläggning du har och hur den används finns det olika intervall.
Bestämmelser och riktlinjer, inklusive sotningsfrister, i Svedala kommun
-
Får jag bestämma vem som ska sota eller göra brandskyddskontroll hos mig, eller göra det själv?
Gällande sotning/rengöring är utgångspunkten att detta genomförs av den sotningsentreprenör som kommunen har utsett. Denna har en säkerställd kompetens och arbetssätt enligt kommunens beslutade nivå.
Som fastighetsägare har du möjlighet att själv få utföra sotning i din fastighet, eller låta någon annan än den med kommunen avtalsupprättade entreprenören genomföra uppdraget. För att sådan så kallad egensotning ska få ersätta den rengöring som utförs av kommunens avtalade sotningsentreprenör måste du ha fått ett godkänt tillstånd om egensotning från kommunens räddningstjänst. Om du som fastighetsägare vill få tillstånd att själv rengöra din anläggning måste du i ansökan redovisa att du har kunskap och förmåga att genomföra detta på ett ur brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Om du vill överlåta åt någon annan person eller firma att utföra sotningen/rengöringen ska denna uppnå samma formella kompetensnivå som de krav som ställs på kommunens upphandlade sotningsentreprenör.
Ansök om egensotning med kommunens e-tjänst
Brandskyddskontroll skiljer sig från sotning/rengöring och är en myndighetskontroll som måste utföras av den brandskyddskontrollant som kommunen har utsett genom upphandling och avtal, oavsett om sotning/rengöring i din fastighet utförs av kommunens upphandlade entreprenör eller genom egensotning. Brandskyddskontroll ska utföras enligt de frister som föreskrivs av myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
-
Hur fungerar sotarens och brandskyddskontrollantens bokning/tidsavisering?
Sotningsentreprenören som kommunen har avtal med har ett register med alla gällande frister och alla genomförda sotningar och brandskyddskontroller på de fastigheter och anläggningar som är korrekt rapporterade till dem eller kommunen.
Om du inte vet ifall kommunens entreprenör för sotning och brandskyddskontroll har rätt uppgifter om din eldstad/förbränningsanordning kan du höra av dig till dem. Kontaktuppgifter till kommunens entreprenör för sotning och brandskyddskontroll finns via länken nederst i detta svar.
När det är dags för sotning hos dig får du ett brev med ett aviserat datum och tid för arbetet. Tiden för sotning som du först erbjuds är anpassad till entreprenörens arbetsplanering, där flera hus i samma område bokas efter varandra, så att du kan få en så låg avgift som möjligt. Om du som fastighetsägare inte har möjlighet att ta emot sotaren vid den aviserade tiden kan du kontakta bolaget via kontaktuppgiften på avin och boka om tiden. Då tillkommer en extra avgift för den tillkommande körsträckan och inställelsetiden som sotaren behöver göra för din fastighet.
Taxor och avgifter, inklusive sotningstaxa, i Svedala kommun
Kontaktuppgifter Skorstensfejarmästarna Syd:
Telefon kontor/administration: 010-499 28 80
E-post kontor/administration: info@sotarna.com
-
Tillkommer en avgift om jag måste byta tid för sotning eller brandskyddskontroll?
Ja, om du måste byta tiden som du fått tilldelad tas en liten extra avgift ut för den extra körtid och administration som bytet innebär.
Tiden för sotning eller brandskyddskontroll som aviseras när sotaren kontaktar dig är anpassad till entreprenörens arbetsplanering där flera hus i samma område bokas efter varandra, så att fastighetsägarna kan få en så låg avgift som möjligt.
Om du behöver byta tiden för sotning eller brandskyddskotnroll är det viktigt att du hör av dig och bokar om i god tid. För sena eller uteblivna avbokningar tas en administrativ avgift ut för det merarbete detta innebär för entreprenören.
Taxor och avgifter, inklusive sotningstaxa, i Svedala kommun
Kontaktuppgift Skorstensfejarmästarna Syd:
Telefon kontor/administration: 010-499 28 80
E-post kontor/administration: info@sotarna.com
-
Sotaren hade synpunkter på taksäkerheten hos mig, vad gäller?
Sotaren arbetar hela dagarna högt uppe på våra tak och måste därför vara noggrann med att inte gå upp där taksäkerheten är för dålig. Precis som alla vi andra ska så klart även yrkessotaren kunna klara sig ett helt arbetsliv utan att skada sig!
Tyvärr har det genom historien hänt olyckor med sotare som fallit ner från stegar eller tak och skadat sig allvarligt. Detta har gjort att alla Sveriges kommuner och sotningsentreprenörer tar säkerhetsfrågan på allvar. Kommunens entreprenör instruerar sina medarbetare att inte gå upp på tak där skyddsanordningarna inte uppfyller den branschstandard som taksäkerhetskommittén, TSK, tagit fram. Se länk till taksäkerhetskommittén nederst i detta svar. Precis som inom många andra yrkesgrupper förbättras arbetsmiljön succesivt för våra sotare jämfört med hur det sett ut historiskt, vilket innebär att ett tak som tidigare inte fått några säkerhetsanmärkningar nu kan anses vara för farligt som arbetsplats.
Med takskyddsanordningar menas exempelvis glidskydd för stegar, väggstegar och takstegar, vinds- och takluckor, räcken och skyddsräcken, gångbryggor, infästningar för personligt fallskydd och snörasskydd, med mera. Vilka av dessa som behövs hos dig beror på hur din fastighet och eldningsanordning ser ut.
Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för att din fastighet uppfyller kraven i Plan- och bygglagen. I lagen ställs krav på att ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är väsentliga i fråga om säkerhet vid användning, vilket bland annat omfattar anordningar som behövs för uppstigning på byggnadens tak och till skydd mot olycksfall genom nedstörtning från taket.
Tänk på att sotningen och brandskyddskontrollen görs för din säkerhet för att det inte ska börja brinna i din bostad eller fastighet. Om det inte är möjligt för sotaren och brandskyddskontrollanten att utföra sitt arbete kan det innebära att din eldstad eller förbränningsanordning inte får användas mer.
Webbplats Taksäkerhet
-
Är det krav på rengöring av imkanalen?
Nej, inte i enskilda privatbostäder.
Sedan 2004 omfattas inte längre imkanaler (ventilation vid spis och ugn etc.) i enskilda privatbostäder av det lagstyrda kravet på rengöring och brandskyddskontroll. Det har hänt att företag som inte är avtalsknutna till kommunen skickar ut reklam som liknar sotarens aviseringar och som kan ge intrycket av att du måste beställa en rengöring av imkanalen på grund av lagkrav. Om det handlar om en privatbostads imkanal finns alltså inga sådana krav. Svedala kommun har idag ingen särskild rekommendation om detta annat än att man regelbundet bör kontrollera och rengöra sin spisfläkt och tillhörande filter.
I restauranger och större kök, där matlagning sker utöver behovet för enskilt hushåll, omfattas imkanalen av kravet på sotning/rengöring och brandskyddskontroll. Fristerna för sotning beslutas i kommunens författning om sotningsfrister.
Bestämmelser och riktlinjer, inklusive sotningsfrister, i Svedala kommun
-
Vad kostar en villatomt?
Tomterna varierar i pris beroende på läge och storlek. För närmare prisuppgifter i varje enskilt fall vänligen kontakta kommunen. Även externa exploatörer säljer tomter via kommunens tomtkö och för prisuppgifter gällande dessa tomter vänligen ta kontakt med respektive exploatör.
-
Vilka andra avgifter tillkommer?
Det är många avgifter som man som tomtköpare bör räkna med när man ska bygga ett nytt hus. Förutom tomtkostnaden tillkommer kostnader för nybyggnadskarta, bygglov, olika anslutningsavgifter så som vatten och avlopp, elkraft med mera. Dessa kostnader debiteras av respektive huvudman och ansvarig. Det tillkommer också en lagfartskostnad på köpeskillingen som debiteras av Lantmäteriet. Du som köper tomten är ansvarig att ta reda på vilka kostnader det handlar om.
-
Vad är en nybyggnadskarta?
En nybyggnadskarta är en detaljerad karta över en enda tomt där bl.a. höjd- och längdmått är inritade. Där syns också vart anslutning av vatten och avlopp går in till tomten.
-
Vad är en geoteknisk undersökning?
Det genomförs alltid en övergripande geoteknisk undersökning av marken i utbyggnadsområden. Här framgår t.ex. geotekniska rekommendationer för grundläggning och information om radonhalt i berggrunden. I vissa fall kan det krävas av bygglovsavdelning eller huskonstruktör att köparen av en tomt genomför en mer noggrann geoteknisk undersökning än den som Svedala kommun redan gjort.
-
Kan jag boka en tomt?
För att du i lugn och ro ska undersöka förutsättningarna för att köpa en tomt och bygga ett hus görs en reservation av tomten till dig under en viss period. Behövs längre tid än det som medgavs inledningsvis kan det finnas möjlighet att förlänga reservationstiden beroende på vilket tryck det finns på tomten av övriga intressenter. Om du efter reservationstiden inte längre är intresserad kan du ångra din reservation. Du behåller då din plats i tomtkön.
-
När får jag tillträde till tomten?
Tillträdesdatumet bestäms i samråd med Svedala kommun.
-
När skrivs köpeavtal/köpekontrakt?
När tillträdesdag till tomten är bestämt skrivs ett köpeavtal vilket innehåller de villkor som gäller för köpet. Köpeavtalet upprättas i två kopior som skickas hem till dig för undertecknande. Du skickar sedan båda exemplaren tillbaka till Svedala kommun som i sin tur undertecknar dem. Därefter skickas en kopia tillbaka till dig och den andra behåller Svedala kommun.
-
När ska tomten vara betald?
När köpeavtalen är undertecknade skickas en faktura för tomtköpet till dig där förfallodagen är samma dag som tillträdesdagen. Köpesumman är momsfri.
-
Vad innebär ett köpebrev?
När tomten är betald utfärdar Svedala kommun ett köpebrev som skickas till dig. Köpebrevet används sedan för att ansöka om lagfart hos Lantmäteriet som då också kommer ta ut stämpelskatt (lagfartskostnad) på köpet. För närvarande är det 1,5% av köpeskillingen för privatpersoner.
-
Hur söker jag bygglov?
Bygg- och miljökontoret utfärdar bygglov. För att söka bygglov kan du använda vår
e-tjänst "Ansökan om bygglov, rivningslov, marklov och förhandssked". Du kan också välja att fylla i en blankett och bifoga eventuella handlingar. Blanketten hittar du också under e-tjänsten.
Mer information om bygglov på svedala.se
-
Vad är en detaljplan?
En detaljplan reglerar hur marken får användas inom ett avgränsat geografiskt område. Den styr hur bebyggelse ska utformas och gestaltas och ligger till grund för bygglovshanteringen. Detaljplanen utarbetas av planarkitekterna på Strategiska planeringsenheten.
-
Vad är utstakning?
Om du vill kan du låta Svedala kommun mäta upp fastighetens gränser samt placeringen av ditt nybyggda hus.
-
Hur söker jag lagfart?
Med hjälp av köpebrevet ansöker du om lagfart hos Lantmäteriet.
Webbplats Lantmäteriet
-
Hur blir jag ansluten till vatten- och avloppsnätet?
Ansök genom e-tjänst eller blankett. Bifoga ritning över VA-ledningar (vatten- och avloppsledningar) samt planritning.
156 251 kr inklusive moms är anläggningsavgiften för vatten, spillvatten och dagvatten, år 2020 för en normalvilla med en tomtyta på 500 kvm. Är tomtytan på mer än 500 kvm ökar avgiften för dagvattnet med hänsyn till tomtens storlek. Du betalar anläggningsavgiften när förbindelsepunkten är upprättad och du som fastighetsägare har fått information om detta via brev.
-
Kan jag välja vilken elnätsleverantör som helst?
I Svedala kommun finns elnät från E.ON utlagda och anslutningen sker därför till E.ON. Vart du sedan väljer att ha ditt elavtal är valfritt.
-
Ingår fjärrvärme?
Nej, de nya tomterna är inte anslutna till fjärrvärme.
-
Finns det anslutning till bredband?
Anslutning för fiber är framdraget till tomter men du som tomtägare får själv stå för anslutningsavgiften.
-
Vad händer med min plats i tomtkön?
När du har köpt en tomt kommer du strykas ur tomtkön. Genom en ny ansökan för tomtkön kan du givetvis ställa dig på nytt i tomtkön efter strykningen.
-
Om krisberedskap i Svedala kommun
Under vår information om krisberedskap här på hemsidan, har vi samlat information om hur det fungerar med bland annat skyddsrum och ljudsignalen Viktigt meddelande till allmänheten (VMA), även kallad Hesa Fredrik, i kommunen.
Om krisberedskap i Svedala kommun
-
Vill du hjälpa till?
Vi är glada att se att det är så många som hör av sig till oss och vill hjälpa till på olika sätt, för att stödja de som söker sig till Sverige till följd av krisen i Ukraina. Just nu är vi behov av bostäder för uthyrning.
Den typ av bostäder som efterfrågas är sådana som är lämpliga för självhushållning, det vill säga att det finns kök/pentry, badrum samt tvättmöjligheter i boendet. Bostaden ska inte delas med andra boende. Det är både familjer och enskilda personer som behöver bostad.
Det är Svedala kommun som tecknar hyreskontraktet och kontraktet ska helst gälla en längre period, cirka 12 månader.
Om du har en bostad som du vill hyra ut anmäl det via vår e-tjänst. Du som tidigare gjort intresseanmälan via e-tjänsten behöver inte göra en ny anmälan.
E-tjänst: Uthyrning av bostad till flyktingar från Ukraina, intresseanmälan
-
Vilka insatser görs för barn i förskole- och skolålder?
Av de 3 miljoner som befinner sig på flykt är uppskattningsvis hälften barn. De barn som kommer till Svedala kommun tas emot på "Välkomsten" på gymnasieskolan Nils Fredriksson Utbildning (NFU) i Svedala. Där bedöms vilka kunskaper barnen har för att placera dem på rätt nivå i förskola, skola eller gymnasieskola. Dessutom genomförs hälsosamtal med alla grundskole- och gymnasieelever. Hälsokontroll för förskolebarn genomförs av barnhälsovården på vårdcentralen. Det finns också möjlighet till kontakt med kurator.
Information om "Välkomsten" för nyanlända
-
Vad händer med flyktingar som kommer till Svedala kommun?
Migrationsverket har vänt sig till Skånes kommuner och bett om hjälp att ordna tillfälliga akutboenden till flyktingar från Ukraina. Just nu anvisar Migrationsverket totalt 90 flyktingar från Ukraina till Svedala kommun.
Migrationsverket ansvarar för stödet till flyktingarna som kommer från Ukraina, såväl ekonomiskt stöd som hjälp med boende. Det gäller samtliga flyktingar och asylsökande i Sverige.
-
Vem snöröjer och halkbekämpar var?
Svedala kommun och fastighetsägare har ett gemensamt ansvar för snöröjning och halkbekämpning. Kommunen har ansvaret på offentliga platser så som kommunens körbanor, cykelbanor, torg och vissa gångbanor. Du som villa- eller fastighetsägare ska röja snö och se till att det inte är halt på gångbanan utanför din fastighet.
Då någon gångbanedel inte kan urskiljas anses gångbana vara ett område om 1,5 meters bredd utanför fastigheten. Det är också fastighetsägarens skyldighet att ta bort istappar som hänger ner från fastigheten.
-
När blir min gata snöröjd?
Målet är att huvudgatorna ska vara halkfria när morgontrafiken sätter igång. Detta omfattar även de mest trafikerade cykelvägarna.
Så prioriterar Svedala kommun vid snöröjning
-
Varför har inte min gata högre prioritering?
I första hand prioriteras huvudvägnätet för gång- och cykelbanor, vägar med
mycket trafik periodvis eller under hela dygnet, till exempel pendlartrafik.
Vägar för viktiga samhällsfunktioner som räddningstjänst och polis. Vägar som
används för kollektivtrafik och infartsvägar till större områden, till exempel
industriområden.
-
Flera områden prioriteras mycket oftare än det området där jag bor?
Prioriteringarna grundar sig i behovet hos kollektiv- och pendlingstrafiken. Vi tar också hänsyn till viktiga samhällsfunktioner som polis, räddningsfordon och sjukvård.
-
Vad gör ni för att främja för kollektivtrafiken och cyklister under vinterhalvåret?
Gator där kollektivtrafiken kör tillhör det högprioriterade vägnätet, liksom cykelstråk som används av många cyklister.
-
Hur snabbt börjar ni halkbekämpa?
Målet är att det högprioriterade vägnätet ska vara halkfritt till klockan 06:30, arbetet tar cirka 5 timmar.
-
Hur snabbt snöröjs det vid busshållplatser och övergångsställen?
Körbanan tillhör det högprioriterade vägnätet medan själva vänteläget, där man står och väntar på bussen, tas under dagtid. För att underlätta för kollektivtrafiken påbörjas busshållplatser först.
-
Hur mycket snö ska det falla innan ni börjar snöröja?
Någon exakt gräns för hur mycket snö det ska falla innan snöröjning påbörjas finns inte. Det avgörs från gång till gång och beror på snöfallet. Vanligtvis avvaktar vi tills snöfallet upphört.
-
Vad innehåller saltet ni använder? Är det farligt?
Saltet som används liknar vanligt bordssalt. Kornen är däremot större för att kunna hålla ytorna halkfria och säkra. Om du av någon anledning fått i dig snöslask bör du dricka mycket vatten.
-
Jag behöver av olika anledningar hjälp med att snöröja min trottoar. Vem är ansvarig om någon faller? Kan ni hjälpa till med det?
Du som fastighetsägare har ansvar för att hålla gångbanan utanför din fastighet snö- och halkfri. Om du av olika anledningar inte har möjlighet att snöröja din trottoar finns det olika entreprenörer som utför denna typ av arbete.
-
Hur ska räddningsfordon kunna ta sig fram om olyckan är framme?
Om en sådan nödsituation skulle uppstå finns resurser i beredskap.
-
Jag vill prata med den person som är ansvarig för vinterväghållningen.
Gatuenheten i Svedala kommun har beslutat att samtliga ärende om snöröjning och halkbekämpning vid ansträngda lägen ska tas med Kundservice. Kundservice vidarebefordrar sedan inkomna ärenden till Gatuenheten.