-
Vad är bostadsanpassningsbidrag?
Bostadsanpassningsbidraget är ett ekonomiskt bidrag som riktar sig till dig som har en bestående funktionsnedsättning. För bidraget kan du anpassa fasta funktioner i bostaden så att din vardag blir enklare. Det handlar om att du ska kunna förflytta dig, sova, sköta hygien, laga mat, äta och ta dig in och ut ur bostaden. En förutsättning är att anpassningsåtgärden är nödvändig och att behovet inte kan tillgodoses med hjälpmedel. Det gäller oavsett om du äger din bostad eller bor i en hyresrätt/bostadsrätt.
Exempel på åtgärder du kan söka bidrag för:
- anpassa trösklar
- anpassa duschplats
- montera räcken och ledstänger
- bygga ramper
- installera spisvakt
Bidraget regleras i lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.
-
För vilka åtgärder kan jag få bidrag för?
Du kan ansöka om bidrag för bostadens fasta funktioner, som till exempel ramper för att ta sig in i eller ut ur din bostad, montering av väggstöd, handtag, borttagning av tröskel eller liknande så att din vardag ska fungera.
Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Som underlag till beslut behöver kommunen en specificerad offert eller specificerad fakturakopia.
Beställer du själv reparationen före det att du fått ett bifallsbeslut, kan du komma att få stå för kostnaden själv. Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
-
Hur ansöker jag om bostadsanpassningsbidrag?
Du ansöker via vår e-tjänst Ansökan om bostadsanpassningsbidrag. Där hittar du också blankett som du kan skriva ut och fylla i. Du kan också få en ansökningsblankett från våra handläggare, arbetsterapeuter eller hämta hos Kundservice i kommunhuset.
En komplett ansökan ska innehålla ansökan, intyg, fastighetsägarens skriftliga medgivande och en offert som visar vad åtgärden kommer att kosta.
Om har fyllt i en pappersblankett, skickar du den till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala. När din ansökan kommit in till oss registreras den och du kommer att få ett brev att vi har tagit emot din ansökan.
Ansök om bostadsanpassningsbidrag
Din ansökan ska innehålla:
- Korrekt ifylld ansökan
- Intyg från sakkunnig till exempel arbetsterapeut, sjukgymnast, fysioterapeut eller läkare
- Skriftligt medgivande från fastighetsägaren
- Offert och eventuellt ritning från entreprenör
-
Behöver jag fråga min hyresvärd/bostadsrättsförening?
Om du inte är ensam ägare av din bostad, är ett av villkoren för att bostadsanpassningsbidrag ska kunna beviljas, att fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen lämnar medgivande till anpassningen.
Även nyttjanderättshavare behöver ge sitt medgivande till anpassningar som är inne i bostaden. Med nyttjanderättshavare menas personer som utöver sökande står på hyreskontraktet eller bostadsrättskontraktet.
Ägaren av bostaden måste också avstå från krav på återställande.
-
Kan jag skynda på mitt ärende?
Nej, det bästa tipset är att vara noggrann och skicka in en komplett ansökan.
En komplett ansökan ska innehålla: korrekt ifylld ansökningsblankett, intyg från sakkunnig till exempel arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut eller läkare, fastighetsägarens skriftliga medgivande samt offert och ev. ritning från entreprenör.
Kom ihåg att skriva under din ansökan.
-
Varför ska jag ta in offert?
Du söker ett ekonomiskt bidrag och då måste kommunen veta storleken på det bidrag du söker.
Kontakta en entreprenör som har F-skattsedel och som är behörig att göra arbetet du ansöker om. Arbetet måste följa gällande bygglagstiftning. Kommunen är aldrig beställare eller utförare av anpassningen.
-
Varför ska jag betala fakturan?
Du har beställt jobbet av hantverkaren och har också ansvaret för att betala fakturan. Om du blir beviljad bidrag ansvarar du själv för beställning av arbetet och för betalning till entreprenören. Kopia på fakturan skickar du till handläggaren och kommunen betalar ut beviljad summa efter att anpassningen eller reparationen är utförd. Handläggaren kan behöva kontrollera anpassningsarbetet efter det att det är utfört.
-
Vad gör jag efter beviljad ansökan?
Om din ansökan blir beviljad beställer du din anpassning av en hantverkare och får denna utförd.
Bostadsanpassningsbidrag är ett ekonomiskt bidrag och du är beviljad en viss summa.
När du får fakturan på det utförda arbetet betalar du den själv. Därefter skickar du en kopia av fakturan tillsammans med dina kontouppgifter till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala.
-
Vad gör jag om jag inte är nöjd med beslutet?
Du har rätt att överklaga kommunens beslut om du inte är nöjd med det. Då skickar du, inom tre veckor från det du fått beslutet, ett skriftligt överklagande till kommunen som vidarebefordrar det till förvaltningsrätten. Skicka överklagandet till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala.
-
Kan jag få bostadsanpassningsbidrag om jag flyttar?
När du byter bostad ska du välja bostad med omsorg. Bidrag lämnas inte till åtgärder som beror på att den nya bostaden är uppenbart olämplig i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden.
- Du kan inte få bidrag till normalt underhåll av bostaden.
- Du kan inte få bidrag för inköp eller anpassning av lösa inventarier.
- Du kan inte få bidrag för anpassning av fritidshus.
Vid nybyggnad lämnas bostadsanpassningsbidrag enbart till den utrustning som inte är normal standard.
-
Kan jag få bostadsanpassningsbidrag för att anpassa mitt fritidshus?
Nej, bostadsanpassningsbidrag lämnas enbart för att anpassa den permanenta bostad där du är folkbokförd.
-
Hur gör jag när jag behöver reparation/service på min anpassning?
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer.
Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Som underlag till beslut behöver kommunen en specificerad offert eller specificerad fakturakopia.
Beställer du själv reparationen före det att du fått ett bifallsbeslut, kan du komma att få stå för kostnaden själv.
Fyll i den blankett som heter ”Ansökan om bostadsanpassningsbidrag” när du söker ett reperationsbidrag. Blanketten finns här på hemsidan eller så kan du hämta en i Kundservice.
Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
-
Det är fel på min trapphiss, hur gör jag?
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer.
Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Som underlag till beslut behöver kommunen en specificerad offert eller specificerad fakturakopia.
Beställer du själv reparationen före det att du fått ett bifallsbeslut, kan du komma att få stå för kostnaden själv.
Fyll i den blankett som heter ”Ansökan om bostadsanpassningsbidrag” när du söker ett reperationsbidrag. Blanketten finns här på hemsidan eller så kan du hämta en i Kundservice.
Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
-
Det är fel på min dörröppnare, hur gör jag?
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer.
Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Som underlag till beslut behöver kommunen en specificerad offert eller specificerad fakturakopia.
Beställer du själv reparationen före det att du fått ett bifallsbeslut, kan du komma att få stå för kostnaden själv.
Fyll i den blankett som heter ”Ansökan om bostadsanpassningsbidrag” när du söker ett reparationsbidrag. Blanketten finns här på hemsidan eller så kan du hämta en i Kundservice.
Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
-
Hur hanterar ni mina personuppgifter när jag ansöker om bostadsanpassningsbidrag?
Svedala kommun behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Mer information hittar du här.