-
Varför byggs stationsområdet om?
Omvandlingen av stationsområdet är ett mycket viktigt stadsbyggnadsprojekt och en betydande del i utvecklingen av centrum. Detta blir Svedalas nya framsida. Vi skapar ett vackert och funktionellt stadsrum som bildar entré när man går av och på tåget. Detta är så efterlängtat av både kommuninvånare, näringsidkare och besökare.
-
Hur blir det nya stationsområdet?
Efter ombyggnaden kommer längre tågset kunna stanna på stationen. Två nya sidoperronger ersätter dagens mittperrong, och en ny bred gångtunnel under järnvägsspåren kommer binda ihop den norra och södra sidan av stationen. Det blir också nya hissar, planteringar och stor utökning av cykelparkeringar. Stationsområdet får dessutom två nya torg. Detta gör platsen till att bli en naturlig träffpunkt som skapar förbättrade möjligheter till möten, vistelse och samtal.
-
Hur blir det med cykelparkeringar på nya stationsområdet?
Det blir en stor utökning av cykelparkeringar på nya stationsområdet, även parkeringar med tak. Det kommer dessutom att finnas olika typer av cykelställ för att erbjuda en variation. På norra sidan kommer det bli cykelparkering från stationshuset och västerut mot Sandvik. På södersidan blir det från tunneln och västerut. Alltså längs perrongen på båda sidor.
-
När börjar ombyggnaden av stationsområdet?
I november 2023 ska entreprenören, Peab Anläggning, etablera sig på området. Byggstarten blir på norra sidan, alltså vid Stationsplan, och är planerad till månadsskiftet november/december.
-
När ska det nya stationsområdet vara klart?
Vid årsskiftet 2024/2025 ska hela järnvägsdelen av projektet vara klart.
Så småningom blir det också en ny pendlarparkering på södra sidan, men den blir klar först under 2025.
Planteringar kommer delvis att ske i slutet av 2024 men en stor del av det gröna planteras under 2025.
-
Hur påverkar ombyggnaden trafiken på Stationsplan?
Ombyggnaden av stationsområdet kommer påverka trafiken under byggtiden. Den 1 november flyttar all busstrafik från Stationsplan till Stortorget i Svedala. Under november stängs Stationsplan, inklusive parkeringen, också för biltrafik. Både Storgatan och Gjuterigatan kommer dock att vara öppna för trafik fram till Stationsplan.
De tider på dygnet när det är mycket folk och trafik i rörelse kan det bli lite stökigt kring Stationsplan under byggtiden. Vi hoppas folk har förståelse för detta. Ett tips till tågresenärer är att vara ute i god tid.
-
Var kan man parkera nära Stationsplan under byggtiden?
Angående parkering gäller detta för bil- och cykeltrafik under hela byggtiden:
- Som ett komplement till Stålgatans befintliga parkering hänvisas bilar till den stora grusparkeringen mittemot Optimera.
- Nya handikapparkeringar samt parkeringar för motorcykel och moped kommer att finnas på Stålgatans befintliga parkering.
Cykelparkering kommer att finnas nära perrongen vid Stationsplan. Se skyltning på plats. Att cykelparkeringen ska fungera väl även i samband med byggnationen är en viktig fråga.
-
Hur påverkas kollektivtrafiken under byggtiden?
Den 1 november flyttar all busstrafik från Stationsplan till Stortorget i Svedala.
Ombyggnaden sker på ett spår i taget vilket gör att tågtrafiken kommer att rulla under hela byggtiden. Det kommer att finnas en gångväg från Stationsplan till perrongen för dem som ska till och från tåget.
Den 10 december kommer Skånetrafiken med en ny tidtabell. Den innehåller en del förändringar som påverkar kollektivtrafiken i Svedala kommun. Några av dessa beror på ombyggnaden av stationsområdet. Här är de större förändringarna som gäller från den 10 december:
Tåg
Det blir en specialtidtabell på Ystadbanan med lite längre restid. Sträckan Ystad –Simrishamn körs med eget Pågatåg, det blir ca 9 minuters bytestid i Ystad.
En positiv nyhet är att det blir ett nytt snabbtåg från Malmö till Ystad kl. 16.30 på vardagar med stopp i Svedala.
Buss
Linje 165, Svedala-Lund, får en ny körväg och kommer med den nya tidtabellen att stanna på hållplatsen Stinsgatan i Svedala.
Linje 145, Svedala-Trelleborg, får en ny körväg. Hållplatsen Erik Borgströms väg i Svedala öppnas.
Linje 148, naturbussen Malmö-Torup, justerar turutbudet från 5 till 4 dubbelturer på vardagar, och från 6 till 7 dubbelturer på helger.
Linje 150, Klågerup-Malmö-Vellinge, får fler turer på slingan i Bara under morgon- och eftermiddagsrusningen.
Tänk på att alltid kolla din resa i Skånetrafikens app eller på webben!
-
Vad händer med Stationshuset under byggtiden?
Trafikverket och entreprenören, Peab Anläggning, använder Stationshuset som platskontor under byggtiden.
-
Vem är byggherre för ombyggnaden av stationsområdet?
Trafikverket står som beställare och byggherre för själva stationsombyggnaden eftersom de äger stationen. Kommunen är beställare och byggherre för de övriga delarna i projektet, de som ligger inom allmän platsmark.
-
Vem är entreprenör för ombyggnaden?
Trafikverket har upphandlat Peab Anläggning som entreprenör för projektet.
-
Vad kommer ombyggnaden att kosta?
Ombyggnaden av stationsområdet har en budget på 100 miljoner kronor, där kommunen och Trafikverket står för 50 miljoner var. Därutöver satsar Svedala kommun ytterligare 50 miljoner på upprustning och förändring av kommunala kringytor, det vill säga torg, parkeringsytor och planteringar på stationsområdet.