-
Vad gör en trygghetsvärd?
Trygghetsvärdarna finns till för dig som medborgare i kommunen, ung som gammal, med vår gemensamma samhällsnytta i fokus. Med en nära kontakt med kommuninvånarna och en relationsskapande närvaro verkar de för allas trygghet. I arbetet ingår också att titta till kommunala verksamheter under tiden de är obemannade som ett led i att leverera god medborgarservice.
Hjälpa andra kommunala verksamheter
En trygghetsvärd har också andra uppdrag som de utför om det finns tid och möjlighet. De kan hjälpa andra kommunala verksamheter under jourtid, till exempel kan de hjälpa hemtjänsten med olika uppdrag, bistå gatujouren eller vara ett stöd för våra fritidsverksamheter.
På plats vid larm hos räddningstjänsten
Trygghetsvärdarna är semiprofessionella första insatspersoner (FIP) som vid vissa larm svarar tillsammans med räddningstjänsten. Syftet är att kunna utgöra ett komplement till befintlig räddningstjänst för att korta ner insatstiderna i kommunen som helhet.
-
Hur kontaktar jag trygghetsvärdarna?
Har du upplysningar till våra trygghetsvärdar kontakta dem via e-tjänsten "Lämna upplysningar till trygghetsvärdar".
Du kan även nå trygghetsvärdarna på telefon 040-626 81 19">040-626 81 19.
Fastighetsjouren för kommunens byggnader och lokaler når du på telefon 040-626 85 00">040-626 85 00.
Arbetstiden för trygghetsvärdarna varierar då arbetet planeras för att täcka de viktigaste tiderna på dygnet, detta innebär att de främst är i tjänst kvällstid. När trygghetsvärdarna inte är i tjänst har kommunen avtal med bevakningsbolag för akuta ärenden.
Vid pågående brott eller fara för liv och hälsa gäller alltid nödnumret 112. På webbsidan "Akut hjälp" på svedala.se hittar du de viktigaste kontakterna vid akuta situationer.
-
Vilka tider är trygghetsvärdarna i tjänst?
Arbetstiden för trygghetsvärdarna varierar då arbetet planeras för att täcka de viktigaste tiderna på dygnet, detta innebär att de främst är i tjänst kvällstid. När trygghetsvärdarna inte är i tjänst har kommunen avtal med bevakningsbolag för akuta ärenden.