-
Varför höjs taxan med 17%?
Höjning beror till största delen på kraftigt ökade räntekostnader, det allmänt höjda kostnadsläget i samhället samt nödvändiga investeringar. VA-kollektivet ska gå runt ekonomiskt och är avgiftsfinansierat, inte skattefinansierat. Alla kostnader ska fördelas lika efter tjänst och förbrukning. Ökar kostnaderna så ökar avgifterna.
-
Varför fördelas inte höjningen av taxan på flera år?
VA-kostnaden höjds i princip varje år enligt kostnadsindex, men olika mycket eftersom VA-kollektivet ska bära sina egna kostnader. Höjningen beror på hur det allmänna kostnadsläget utvecklas samt behov av renoveringar på ledningsnätet. VA-kollektivet är ingen vinstdrivvande verksamhet utan alla medlemmar delar på kostnaderna. Alla kostnader ska fördelas lika efter tjänst och förbrukning. Ökar kostnaderna så ökar avgifterna.
-
Vad beror höjningen konkret på?
Höjningen beror bland annat på:
- Högt ränteläge och inte minst det allmänt höjda kostnadsläget i samhället.
- Äldre ledningar behöver renoveras och bytas ut.
- Vattenledningsnätet måste byggas ut i samma takt som kommunen växer.
-
Vem har beslutat den nya taxan?
Det är kommunfullmäktige i Svedala kommun som beslutat om vatten- och avloppstaxan.
-
Vad ingår egentligen i avgiften?
Abonnenten betalar för produktion och distribution av dricksvatten men också rening av *spillvatten från kök, toalett, dusch och tvättmaskiner. Vi tar också hand om regnvatten från fastigheter och gator.
Mer information om avgifter för vatten och avlopp
*Spillvatten kallas ibland för avloppsvatten men avloppsvatten är egentligen ett samlingsnamn för dagvatten och spillvatten. Spillvatten är vatten som är förorenat. Det innebär att vattnet har spolats ner i till exempel toaletten, duschen eller vasken. Spillvatten renas på olika platser beroende på om du bor i tätort eller på landsbygden.
-
Vad händer med vatten vid strömavbrott?
Vattentillförseln kan påverkas av strömavbrottet med minskat tryck i kranen eftersom vattenpumpar drivs av el. Har du egen brunn försvinner vattnet direkt.
Vid strömavbrott ska du tänka på följande:
Använd framförallt vatten till att dricka och att laga mat. Under strömavbrottet ska du tillföra så lite vatten som möjligt till avloppsnätet. Undvik alltså att spola vatten och tvätta, diska, duscha och bada. Spola så lite som det är möjligt i toaletten, kanske fungerar det att spola endast varannan gång.
-
Var vänder jag mig vid driftstörningar på vatten och avlopp?
Vid icke akuta fel
Anmäl icke akuta fel via e-tjänsten felanmälan.
Gör en felanmälan
Vid akuta fel
Vid akuta fel på vårt vatten och avlopp: 040-676 90 53.
Information om olyckor och kriser, till exempel vattenläcka eller strömavbrott: 113 13.
Driftinformation
Vi använder oss av sms-utskick vid avstängningar av vattnet vid till exempel vattenläckor.
Läs mer om hur våra sms-utskick fungerar
Aktuell driftinformation
-
Var vänder jag mig vid källaröversvämning?
VA-enheten (Vatten och avlopp)
Akuta störningar dagtid telefon 040-626 80 00.
Akuta störningar utanför ordinarie arbetstid. SOS telefon 040-676 90 53.
Igensatta rännstensbrunnar
Telefon dagtid 040-626 80 00
Länspumpning (Räddningstjänsten)
Telefon 040-626 82 31
VA-enheten besvarar frågor om:
Skyddsåtgärder mot källaröversvämning.
Telefon 040-626 80 00
Anmäl källaröversvämning direkt!
Anmäl omgående till VA-enheten (Vatten och avlopp) när du har fått källaröversvämning. Yrkande om ersättning kan du lämna in senare. Då är det bra om vi har haft möjlighet att bilda oss en uppfattning i samband med skadan.
Yrkande om ersättning i samband med översvämmad källare
-
Hur ofta får jag faktura för vatten och avlopp?
Du får faktura fyra gånger om året i januari, april, juli och oktober.
-
Kan jag få faktura för vatten och avlopp månadsvis?
Nej, det går inte. Faktura får du fyra gånger om året januari, april, juli och oktobert.
-
Kan jag få reduktion av min avgift vid dolt läckage?
Har du haft en dold läcka kan du ha rätt till reduktion av överförbrukningen (återbetalning på grund av vattenläckage). Med dold läcka räknas inte rinnande toaletter, droppande kranar, vattenutkastare, trasig säkerhetsventil på varmvattenberedaren eller annat synligt utan det måste vara ett läckage som man inte kan se med blotta ögat. Exempel på dolt läckage kan vara när ledningar i mark, väggar, golv, tak läcker.
För att få reduktion måste du skicka in en ansökan. Kontakta VA-enheten på mejl: vattenochavlopp@svedala.se eller telefon 040-626 80 00
Vi bedömer din ansökan om avgiftsreduktion enligt följande:
- Överförbrukningen ska vara minst 50% av normalförbrukningen.
- Överförbrukningen ska uppgå till minst 100 kubikmeter per år.
Om båda dessa villkor uppfylls medges reduktion med 50% av överförbrukningen. Normalförbrukningen beräknas till medelårsförbrukningen under de senaste tre normalåren.
-
Hur läser jag min faktura för vatten och avlopp?
Din faktura för kommunalt vatten och avlopp skickas ut fyra gånger om året i januari, april, juli och oktober.
Så läser du din faktura för vatten och avlopp
-
Vad är det jag betalar för?
Vatten- och avloppsverksamheten finansieras helt av anslutna kunder genom taxan för vatten och avlopp, inte av skatter. Verksamheten är inte vinstdrivande. Det är kommunfullmäktige som beslutar om taxan för vatten och avlopp, det vill säga vilka avgifter som gäller i Svedala kommun.
Den avgift du betalar används bland annat till att producera dricksvatten, rena avloppsvatten, underhålla och förnya ledningsnätet.
Mer information om avgifter för vatten och avlopp
-
Vem bestämmer vatten- och avloppstaxan?
Det är kommunfullmäktige i Svedala kommun som beslutar om vatten- och avloppstaxan.
Mer information om avgifter vatten och avlopp
-
Vad kostar det om jag behöver stänga av vattnet till min fastighet?
Kostnaden för arbetet är totalt 2095.40 kr (1047.70 kr för avstängning, påslagning av vattnet kostar lika mycket). Det är bara VA-enheten som får stänga av vattnet vid tomtgräns. Kontakta VA-enheten tfn 040-626 80 00 eller mejl vattenochavlopp@svedala.se när du vill beställa avstängning eller påslagning av vattnet, till exempel när du ska renovera eller utföra grävarbeten på din fastighet.
-
Var kan jag se mina fakturor
Du kan se och ladda ner dina fakturor för vatten och avlopp på sidan för vattenavläsning. Du loggar in med ditt kundnummer och personnummer.
Om du inte har tillgång till ditt kundnummer kontakta VA-enheten på vattenochavlopp@svedala.se.
-
Hur många hårdhetsgrader har vattnet?
Dricksvattnet har sex hårdhetsgrader (dH°), det vill säga vattnet är mjukt till medelhårt.
-
Hur är kvaliteten på dricksvattnet?
Dricksvattnet i Svedala kommun kommer från Vombsjön och det renas på Vombverket. Det är Sydvatten som producerar dricksvattnet.
På Sydvattens webbplats kan du läsa om vattenkvaliteten
-
Kan jag dricka varmvatten direkt ur kranen?
Nej, det bör du inte. Det är bara kallvatten som klassas som livsmedel och måste klara de gränsvärden för dricksvatten som är uppsatta av Livsmedelsverket. Det genomgår därför regelbunden provning och kontroll. Varmvatten däremot kontrolleras inte och bör därför inte användas som dryck eller i matlagning. Ibland innehåller varmvatten höga halter av bakterier och koppar.
-
Varför är vattnet vitt när det kommer från kranen?
Mjölkvit färg beror på små luftbubblor i vattnet. De kan bildas då trycket sjunker då vattnet tappas ur ledningen eller genom att luft blandas in i vattenstrålen i kranen. Om du fyller ett glas med vatten och låter det stå någon minut så flyter bubblorna upp till ytan och vattnet klarnar.
-
Varför kan vattnet bli missfärgat?
Det kan inträffa att vattnet är brunt och/eller grumligt. Avlagringar kan lossna från ledningarna när vattenhastigheten ändras till exempel vid vattenavstängning. Vattnet är inte farligt att dricka dock ska du kontakta VA-enheten (Vatten och avlopp) om det fortfarande är grumligt efter en rejäl renspolning.
-
Har du legionellabakterier i dina vattenledningar?
Broschyren "Har du legionellabakterier i dina vattenledningar" ger information om Legionellabakterier och legionärssjuka och tips om vad du kan tänka på när du bygger nytt eller har ett äldre vattensystem.
Broschyren finns översatt till engelska "Is there Legionella Bacteria in Your Waterpipes"
På Boverkets hemsida finns broschyren "Har du legionellabakterier i dina vattenledningar?"
-
Hur fungerar det med egen brunn?
Skrifter framtagna av Sveriges geologiska undersökning (SGU) och Socialstyrelsen: