Stäng

Överklaga ett beslut

Vi använder olika metoder för att delge ett beslut. Om du anser att beslutet är felaktigt kan du överklaga det.

För att du som kommuninvånare eller företagare ska ha möjlighet att överklaga ett beslut från oss, är vi skyldiga att informera om beslutet, så kallat delge dig beslutet.

Att delges något betyder att det räknas som att du tagit emot det. Det har bland annat betydelse när det gäller tider för att svara eller överklaga ett beslut.

Att bekräfta en delgivning innebär att vi får veta att du tagit emot handlingarna. Det betyder inte att du godkänner det som står i handlingarna.

Bygg- och miljönämnden använder olika metoder för att delge beslut.

Vanlig delgivning

Vid vanlig delgivning behöver du bekräfta att du tagit emot informationen. Du kan därför komma att få meddelande om beslut skickat till din digitala myndighetsbrevlåda eller via post. Du kan ta del av beslutet genom att logga in på Mina sidor på kommunens hemsida.

En handling kan skickas med rekommenderat brev och du får hämta ut det på närmsta postutlämningsställe. När du hämtat ut handlingen anses du vara delgiven.

Särskild delgivning med juridisk person

Särskild delgivning med juridisk person är en metod som används när ett beslut eller en handling rör en juridisk person, till exempel ett företag, en förening eller en myndighet.

Särskild delgivning får ske först efter att vanlig delgivning har misslyckats, till exempel att ett rekommenderat brev inte hämtats ut.

Överklaga ett beslut

Överklaganden i alla ärendetyper ställs skriftligen till länsstyrelsen i Skåne, men skickas eller lämnas in till bygg- och miljönämnden. Vi på Bygg och miljö tar ett beslut om överklagandet kommit in i rätt tid (rättidsprövning). Har överklagandet kommit in i rätt tid överlämnar vi detta tillsammans med handlingar i ärendet till länsstyrelsen för prövning.

Publicerad 2024-05-07 kl 11:36
Sidansvarig: Linda Holst
Uppdaterad 2024-09-17 kl 18:20