Stäng

Avfallstaxa, avgift

Alla betalar en avgift för sin avfallshantering. Avgiften kallas avfallstaxan och är indelad i en grundavgift och en hämtningsavgift.

Avfallstaxan består av två delar:

  • Grundavgift – täcker bland annat återvinningscentraler, kundservice, information, fakturering och planering av avfallshanteringen.
  • Hämtningsavgift – för hämtning och behandling av ditt hushållsavfall.

Så används din avgift

  • Tillgång till bemannade återvinningscentraler för sorterat grovavfall och farligt avfall.
  • Säker och miljöriktig hantering av ditt hushållsavfall.
  • Kundservice och information.
  • Fakturering och långsiktig planering av avfallshanteringen.

Beslutad av kommunfullmäktige

Avfallstaxan beslutas av kommunfullmäktige i Svedala kommun.

Faktura

  • Du får faktura två gånger per år.
  • Påminnelseavgift: 50 kr.
  • Vid krav: 160 kr + dröjsmålsränta enligt räntelagen.

Observera: Om du beställer en ändring efter att fakturan skickats ut regleras det först vid nästa fakturaperiod. Ingen återbetalning görs för innevarande period.

Uppehåll i sophämtning

  • Ansökan ska lämnas in minst en månad i förväg.
  • Uppehållet kan gälla i högst två år.
  • Avgift: 250 kr per tillfälle när kärlet tas bort eller ställs tillbaka.

Ansök om uppehåll av sophämtning, Sysav, öppnas i ny flik

Förlängt hämtningsintervall

Du kan minska hämtningen av hushållssopor till 12 gånger per år, om du komposterar allt matavfall i en godkänd varmkompost på din fastighet.

E-tjänst: Ansök om kompostering av bioavfall, öppnas i ny flik

Gemensamt kärl

Grannar som har liten mängd avfall kan ansöka om att dela på ett kärl. Grundavgift betalas alltid av varje fastighetsägare.

Ansök om att dela kärl med grannen, Sysav, öppnas i ny flik

Publicerad 2016-04-06 kl 12:10
Sidansvarig: Nerma Kunovac
Uppdaterad 2025-08-19 kl 14:39