Avfallstaxa, avgift
Kontakt
Alla betalar en avgift för sin avfallshantering. Avgiften kallas avfallstaxan och är indelad i en grundavgift och en hämtningsavgift.
Avfallstaxan består av två delar:
- Grundavgift – täcker bland annat återvinningscentraler, kundservice, information, fakturering och planering av avfallshanteringen.
- Hämtningsavgift – för hämtning och behandling av ditt hushållsavfall.
Så används din avgift
- Tillgång till bemannade återvinningscentraler för sorterat grovavfall och farligt avfall.
- Säker och miljöriktig hantering av ditt hushållsavfall.
- Kundservice och information.
- Fakturering och långsiktig planering av avfallshanteringen.
Beslutad av kommunfullmäktige
Avfallstaxan beslutas av kommunfullmäktige i Svedala kommun.
Faktura
- Du får faktura två gånger per år.
- Påminnelseavgift: 50 kr.
- Vid krav: 160 kr + dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Observera: Om du beställer en ändring efter att fakturan skickats ut regleras det först vid nästa fakturaperiod. Ingen återbetalning görs för innevarande period.
Uppehåll i sophämtning
- Ansökan ska lämnas in minst en månad i förväg.
- Uppehållet kan gälla i högst två år.
- Avgift: 250 kr per tillfälle när kärlet tas bort eller ställs tillbaka.
Ansök om uppehåll av sophämtning, Sysav, öppnas i ny flik
Förlängt hämtningsintervall
Du kan minska hämtningen av hushållssopor till 12 gånger per år, om du komposterar allt matavfall i en godkänd varmkompost på din fastighet.
E-tjänst: Ansök om kompostering av bioavfall, öppnas i ny flik
Gemensamt kärl
Grannar som har liten mängd avfall kan ansöka om att dela på ett kärl. Grundavgift betalas alltid av varje fastighetsägare.