Vi använder kakor (cookies) för att följa upp hur du och andra besökare använder webbplatsen. Vår leverantör sammanställer den anonyma informationen. Du kan blockera kakor men då visas detta meddelande igen. Läs mer om kakor på Post- och telestyrelsens webbplats

Jag godkänner
Hoppa till huvudinnehållet Till startsidan

Inomhustemperatur

Vi vistas många timmar i våra hem. Det är viktigt att inomhusklimatet är behagligt. Vid värmeböljor påverkas även inomhustemperaturen och vi behöver vara extra försiktiga.

Inomhustemperaturer


I våra bostäder och i allmänna utrymmen som vi vistas i under en längre tid ska det termiska klimatet vara behagligt. Det termiska klimatet beskriver hur vi upplever temperaturen i rummet och beror på olika faktorer som drag, golvtemperatur och temperaturskillnader. Vi ska inte frysa eller vara för varma. Det finns allmänna råd som reglerar vilka temperaturintervaller vi bör vistas i och de tar även hänsyn till särskilt känsliga personer. Vid extrema väderförhållanden gäller inte de allmänna råden. Prata i första hand med fastighetsägare eller verksamhetsansvarig om du upplever obehag av temperaturen. Det är de som har ansvaret för att det termiska klimatet inte orsakar olägenheter.

Råd vid värmebölja


Under senare år har vi i Sverige haft värmeböljor. Vi är inte så vana vid höga temperaturer och de effekter som kan drabba oss. Värmeböljor kan leda till hälsoproblem för alla men äldre (över 65 år), kroniskt sjuka eller personer med funktionsnedsättning utgör speciellt känsliga grupper. Folkhälsomyndigheten har därför tagit fram råd vid värmeböljor.

  • Var uppmärksam på temperaturen
    Risken för hälsoproblem ökar påtagligt om temperaturen når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd.
  • Öka vätskeintaget
    Vänta inte på törstkänslan. Ät gärna vätskerik mat som frukt och grönsaker. Tänk på att vi svettas även på natten.
  • Försök ordna en sval miljö
    Utnyttja gardiner och persienner. Vädra nattetid när det är svalare.
  • Svalka ner dig
    En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken kan hjälpa. Löst sittande kläder i naturmaterial svalkar bättre än åtsittande syntetkläder.
  • Minska den fysiska aktiviteten
    Under dygnets varmaste timmar är det viktigt att inte anstränga sig.
  • Var uppmärksam vid tecken på värmepåverkan
    Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls och andningsfrekvens, yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Urindrivande läkemedel kan behövas justeras under en värmebölja. Kontakta sjukvården för ytterligare råd vid nytillkomna eller förvärrade besvär enligt ovan.

 

Publicerad 2019-06-19 kl 11:09
Sidansvarig: Erika Hibe
Uppdaterad 2020-02-07 kl 11:17