Stäng

Klagomål och anmälan om olägenhet

Kontakt

Om du upplever en (eller flera) olägenheter som kan leda till ohälsa för dig kan du göra en anmälan till kommunen, som sedan kan handlägga klagomålet enligt miljöbalken. Om det visar sig att det föreligger risk för människors hälsa eller miljön kan bygg- och miljönämnden fatta beslut om restriktioner eller förbud.

Vad är en olägenhet för människors hälsa eller miljön?

I Miljöbalken definieras en olägenhet som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig”.

Vi får in klagomål på bland annat vedeldning, nedskräpning, buller från fläktar, restauranger eller andra verksamheter, höga ljudnivåer, tobaksrök, mögel inomhus, låg temperatur inomhus, dålig ventilation samt andra inomhusmiljöproblem. I första hand bör du kontakta fastighetsägaren om du upplever problem med inomhusmiljö.

Vad kan kommunen göra?

Det bästa är om du själv kan kontakta fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren för att försöka komma fram till en lösning tillsammans. Fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren bör få rimlig tid på sig att utreda problemet och vidta åtgärder. Om du inte får gehör för ditt klagomål kan du ta kontakt med kommunen för att få ärendet utrett. Innan du kontaktar kommunen är det bra om du fyller i en s.k. störningsdagbok där du under minst 2 veckor för antecknar om olägenheten. Klagomålet lämnar du sedan in via vår e-tjänst för synpunkter, åsikter och tips. 

Anmäl olägenhet

När du lämnar in klagomål till oss så blir uppgifterna en allmän handling, och får inte raderas, ändras eller förvanskas. En allmän handling kan begäras ut av vem som helst.

När en anmälan om olägenhet kommer in till kommunen gör vi en bedömning om olägenheten är en risk för människors hälsa och/eller miljön. För att kunna göra en så bra och välgrundad bedömning som möjligt är det bra om kommunen får så mycket information som möjligt i ärendet. En kopia av anmälan lämnas som information till fastighetsägaren eller till den som ger upphov till störningen tillsammans med en uppmaning att komma med synpunkter i ärendet eller förslag på åtgärder. 

Anonyma klagomål

Det går bra att göra en anonym anmälan men det kan innebära att handläggningen av ärendet försvåras, eller att ditt klagomål kanske inte kan handläggas alls. Det går inte att juridiskt driva ett ärende rörande en störning om det inte går att påvisa det faktiska förhållandet att någon är störd. 

Om du väljer att vara anonym får du ingen information om vad som händer i ärendet eller om ärendet lämnas utan åtgärd och avslutas.

Om du vill vara anonym, tänk på att inte uppge varken muntligt eller skriftligt ditt namn, ditt telefonnummer eller din adress när du kontaktar oss. Så fort vi fått in dina kontaktuppgifter blir de offentliga och vi kan inte bortse från uppgifterna när vi väl har fått in dem. 

Klagomål som inte omfattas av miljöbalken, till exempel vilda djur som älgar, rådjur, skabbrävar, grävningar, insekter eller fåglar har vi ingen möjlighet att handlägga och därför avvisas dessa klagomål.

Publicerad 2020-04-27 kl 14:35
Sidansvarig: Viktoria Olsson
Uppdaterad 2023-09-20 kl 13:24