-
1. Samla underlag till ansökan eller anmälan
Innan du ansöker om lov eller gör en anmälan behöver du veta vad som gäller för dina åtgärder. Utförlig beskrivning av vad du behöver tänka på när du planerar dina byggplaner finns under Bygglov – Planera.
Mer information om Bygglov – Planera
-
2. Skicka in ansökan eller anmälan
Det är viktigt att du fyller i ansökan eller anmälan fullständigt och bifogar de handlingar som vi kräver. Om vi saknar handlingar för att kunna granska din ansökan eller din anmälan behöver vi begära komplettering av dig. Eftersom vi kan inte starta handläggningen förrän ansökan eller anmälan är komplett påverkar det tiden då du kan få ett beslut. Vilka handlingar som vi kräver varierar beroende på vilka åtgärder du vill göra. Du kan läsa mer om vad som vi kräver för just dina åtgärder under respektive åtgärd under webbsidorna Bygglov – Planera.
Mer information på Bygglov – Planera
-
3. Vi bedömer endast komplett ansökan eller anmälan
Vi skickar ett mejl till dig om att ärendet är komplett när din ansökan eller anmälan innehåller alla handlingar som vi kräver. Det är först då som handläggningstiden startar. Om du uppdaterar din ansökan under handläggningstiden innebär det att vår handläggare behöver granska ärendet igen utifrån de nya förutsättningarna och det kan påverka när vi kan fatta beslut.
-
4. Handläggning
När vi handlägger ditt ärende, utvärderar vi om dina planer kan ges lov utifrån gällande lagar och bestämmelser.
Om dina byggplaner uppfyller gällande lagstiftning och planbestämmelser fattar vi beslut inom 10 veckor för bygglov och 4 veckor för anmälan om åtgärd.
Om det finns avvikelser från lagar och bestämmelser i ditt ärende eller om det kräver remissutlåtande, meddelar vi detta och du kan då välja att anpassa dina planer till gällande bestämmelser eller att få det prövat i bygg- och miljönämnden. Dessa bygglov hanterar vi inte lika snabbt. Då riskerar du att starten av ditt bygge blir försenat.
Om din ansökan går att bevilja trots mindre avvikelser, kräver det ändå att dina grannar och eventuellt andra myndigheter får möjlighet att yttra sig och kan motsäga dina byggplaner. Bygg- och miljönämnden fattar därefter ett beslut som du kan överklaga. Detta innebär att handläggningstiden kan bli längre.
-
5. Beslut om lov
Bygglovsbeslut – Efter att vår handläggare har granskat och behandlat ditt ärende kan vi fatta beslut. Du kan antingen få bygglovet beviljat eller få avslag.
Information till grannar – Vi meddelar dina grannar om du har fått beviljat bygglov och vi publicerar beslutet i Post- och Inrikes Tidningar.
Beslutet ska få laga kraft – Inom fyra veckor efter att vi publicerat beslutet kan alla överklaga beslutet om bygglov. Under dessa fyra veckorna får du inte påbörja åtgärd, även om du har fått ett startbesked.
Startbesked – Vi kan ge bygglov med startbesked eller utan startbesked.
Bygglov med startbesked kan ges för mindre byggnationer om du lämnat in kontrollplan och de tekniska handlingar som vi behöver vid ansökan. När du anmäler en åtgärd behöver du också startbesked för att få påbörja åtgärden.
Vad som gäller för just ditt ärende framgår i ditt beslut.
-
6. Avgifter för bygglov
Det finns olika faktorer som påverkar vad just ditt bygglov kostar. Exempel på sådana faktorer är storleken på byggnaden, vilken typ av åtgärd du vill göra, eller om åtgärden avviker från detaljplanen som reglerar vad och hur du får bygga i ditt område. Eftersom det är olika faktorer som påverkar kostnaden går det inte att sätta ett exakt pris för just din åtgärd.
Det krävs alltid ett startbesked innan du får börja bygga. Innan du får ett startbesked kan det krävas ytterligare handlingar och åtgärder, och du kan också behöva ha ett tekniskt samråd. Detta medför ibland kostnader utöver avgiften för själva bygglovet. Exempelvis kan det krävas en utsättning för att du ska få ett startbesked och en lägeskontroll för att du ska få ett slutbesked.
Observera att en avgift tas ut även om du drar tillbaka din ansökan, om den avskrivs, eller om du får ett avslag
Plan- och bygglovstaxa i Svedala kommun
-
7. Överklaga beslut
Anser du att vi har fattat ett felaktigt beslut kan du överklaga detta genom att skicka in en skrivelse eller ett e-postmeddelande till oss. Du kan antingen skicka in din överklagan via e-post till registrator.bmn@svedala.se eller via post till Bygg- och miljö, Kommunhuset, 233 80, Svedala.
Du kan överklaga såväl ett positivt beslut som ett avslag gällande rivningslov, marklov och förhandsbesked. Du kan också överklaga avgiften. Din överklagan måste innehållande följande:
- vilket beslut det är du överklagar.
- vilken fastighetsbeteckning och-/eller diarienummer som ärendet har.
- vad beslutet gäller.
- varför du anser att beslutet är felaktigt.
- vilken ändring du önskar.
- överklagan ska undertecknas med namn, datum, adress och kontaktuppgifter.
Din överklagan måste ha kommit in i till kommunen senast fyra veckor från det att beslutet har publicerats i Post- och inrikes tidningar (Kungjorts). Du kan söka efter kungörelserna via länken nedan, använd sökordet Svedala:
Kungörelser
När vi har fått in din överklagan så gör vi en bedömning om den har kommit in i tid eller inte. Har din överklagan kommit in i tid skickar vi den till Länsstyrelsen som sedan fattar ett beslut. När en överklagan har lämnats över till Länsstyrelsen är det endast Länsstyrelsen som kan besvara frågor om ärendet, och du kan kontakta dem via skane@lansstyrelsen.se.