”Svedala kommun har verkligen satsat”
Svedala i mars 2024
Ystadbanan är länken till Ystad och Österlen, och Svedala är en viktig station för regionen med ett stort antal in- och utpendlare. Trafikutvecklaren Mats Ohlsson från Skånetrafiken var med 2008 när frågan om en ny station lyftes. Redan då skissades det på långa plattformar och en välkomnande miljö.
– Projektet är ett mönsterexempel på hur ett samarbete ska se ut, säger Mats och fortsätter:
– Det som ska byggas är väldigt likt det vi skissade på 2008. Svedala kommun har verkligen satsat och gjort en snygg miljö med inslag av tegel. Idén att bygga en gångtunnel gör dessutom att vi slipper stänga ner stationen. Ystadbanan är mycket viktig och vi har jobbat hårt för investeringen.
Svedala växer söderut och med gångtunneln kan stationen nås från båda håll. När pendlarna kommer till stationen på morgonen möts de av en trevlig miljö med cykelparkeringar på båda sidorna, bra väderskydd och hög standard på tekniken.
– Stationshuset är en pärla och vi hoppas kunna vidareutveckla den till en mötespunkt med en levande miljö. 2024 är året då Ystadbanan firar 150 år så det är extra kul att Svedala nya stationsområde växer fram just nu. Det blir nästan på mållinjen, säger Mats.
Den nya stationen tar höjd för att resandet ökar i framtiden. Långa plattformar gör att tre tågvagnar får plats med rum för 800 resenärer, vilket är nästan en fördubbling mot idag. Skånetrafiken kommer så småningom att sätta in Pågatåg Express med tre vagnar på sträckan Ystad-Skurup-Svedala-Malmö. I dag tar en resa med Pågatåg från Ystad till Malmö centralstation runt 50 minuter.
– Det långsiktiga målet är att minska restiden. Tågen kan köra 160 kilometer i timmen, och vi satsar på en restid med Pågatåg Express på 30 minuter från Ystad till Malmö, med stopp i bland annat Svedala. Den nya stationen öppnar även upp för möjligheten att köra med tågen direkt till Köpenhamn.

Mats Ohlsson, trafikutvecklare på Skånetrafiken.
Mats började på SJ runt 1987. Då var spåret i dåligt skick, och att pendla med dieselrälsbussarna var inte något som lockade resenärer. Det var ytterst nära att SJ lade ner hela persontrafiken till Ystad, men så småningom tog Skånetrafiken över. Banan elektrifierades fram till 1996 och när järnvägen rustades upp kom resandet igång.
– Tågstationerna nuförtiden är kommunernas ansikte utåt, och på Ystadbanan reser det dessutom mycket turister. Sommarrocken lockar exempelvis många besökare till Svedala och därför sätter vi in extratåg under de dagarna.