Nu inför hemtjänsten digitala inköp
De personer som inte själva kan göra sina inköp av dagligvaror kan få hjälp av hemtjänsten med det. Inköpen kommer numera att göras digitalt.
Det innebär att hemtjänsttagare som är i behov av hjälp med inköp antingen kan lämna sin inköpslista till personalen precis som tidigare eller att hemtjänsttagaren är med och gör sina inköp via en surfplatta med hjälp av personalen.
Förändringen görs bland annat av arbetsmiljöskäl, personalen ska slippa de tunga lyft som det innebär att handla och transportera varorna från affären.
– Det finns vårdtagare som inte har kunnat besöka en mataffär på väldigt länge på grund av fysiska besvär. Digitala inköp ger den enskilda möjligheten att själv se utbudet i affären, hemma från köksbordet, och genomföra sina inköp med hjälp av personal. Vi ser också ett behov av att använda våra undersköterskors kompetens på rätt sätt, säger Maria Danielsson, områdeschef äldreomsorgen.
Svedala kommun har ingått avtal med Coop och utbudet digitalt kommer att motsvara det utbud av matvaror som finns i butik. Gordon Delivery kör ut matvarorna till hemtjänsttagarna och vid behov möter hemtjänsten upp för stöd och hjälp.
För mer information
Kontakta respektive enhetschef:
Hemtjänst norr, Malin Held, enhetschef 040-626 83 02
Hemtjänst väster, Rebecka Karlberg Ekdahl, enhetschef 040-626 83 01
Hemtjänst öster, Anna-Stina Nished, enhetschef 040-626 83 07