Roslättsskolan förskoleklass vann 1: a priset i Kartongmatchen
Klass FB på Roslättsskolan fick under fredagen ta emot ett pris av representanter från Tetra Pak och Skånemejerier.
Kartongmatchen är en tävling som består av fyra moment, en introuppgift och tre matcher. Hittills har närmare 300 000 barn och elever på för- och grundskolor deltagit i tävlingen som Tetra Pak arrangerar varje år.
I FB klassen på Roslättskolan går 25 barn i åldern 6–7 år. I klassen har de arbetat med miljö och hållbar utveckling ur flera perspektiv tidigare. Att delta i Kartongmatchen blev därför en naturlig fortsättning på det arbetet. Pedagogerna berättar att barnen är väldigt intresserade av miljö och återvinning och att de tycker det har varit roligt att få lära sig om återvinning.
– Barnen har återvunnit kartonger, det har varit kul. Det är viktigt att återvinna för att jorden ska må bra. Kartongerna som vi har lämnat på återvinning blir nya kartonger och färre träd behövs fällas, berättar Marie Kjöller Persson, förskollärare i klassen.
Vi lär oss mer för att bli bättre planetskötare
Klassen har bland annat samlat ihop kartonger, gått till återvinningsstationen med dem och lärt sig om hur återvinning går till. De har sett på filmer om återvinning och svarat på en quiz. De har även dekorerat dryckeskartonger med bild och text som ska uppmana andra till återvinning. Barnen har även gjort en plansch som uppmanar alla att ”Var rädd om djur och natur, sortera dina sopor”. Denna uppmaning skickades med brev till föräldrar och personal på skolan, publicerades på Instagram och på skolans infoskärm.
-Vi har ännu inte bestämt hur vi ska använda våra prispengar till en grönare skola, berättar Marie Kjöller Persson. Genom klassråd och elevråd kommer vi att ta upp frågan för att få olika förslag som kan bidra till att vi kan bli bättre planetskötare.
Fortsatt hållbarhetsarbete
I klassen kommer de att fortsätta att arbeta med miljö och hållbarhet även när Kartongmatchen har avslutats.
– Vi kommer att fortsätta jobba med hållbar utveckling. Barnen vill lära sig mer om blommor och just nu samlar vi in dryckeskartonger för att vid ett senare tillfälle kunna plantera i. Sedan ska eleverna få vårda sina blommor och så småningom skörda fröerna för att äta dem. Vi pratar mycket om hållbarhet och om att ta hand om vår jord. Barnen är väldigt engagerade och kan mycket om ämnet, avslutar Therese Andersson, förskollärare i klassen.