Enligt offentlighetsprincipen har du rätt att läsa handlingar som finns hos kommunen. Men det finns vissa undantag, du får inte läsa sekretessbelagda handlingar eller sådana som innehåller personuppgifter enligt dataskyddsförordning (GDPR).
Ärenden och handlingar
Kontakt
För att underlätta för medborgare att hitta det vi söker hos myndigheten har kommunen en skyldighet att hålla ordning på sina allmänna handlingar genom registrering, förvaring och arkivering. Vi håller allmänna handlingar ordnade på så sätt att vi lätt hittar det vi söker. Vanligtvis är det kommunens registratorer som registrerar och håller ordning på handlingarna i ett diarium. Vill du få tillgång till en allmän handling vänder du dig till kommunens registrator.
Varje myndighet förvarar sina egna handlingar. Varje nämnd har en egen informationshanteringsplan som beskriver vilka handlingar som nämnden ska spara och hur länge. Informationshanteringsplanen anger också när de ska förstöra (gallra) eller flytta handlingar till det centrala kommunarkivet. Till informationshanteringsplanen finns också en arkivbeskrivning. Arkivbeskrivningen redogör för hur organisationen och handlingarna för just den nämnd hanterades i olika perioder och skeenden.
Handlingar samlas i olika ärenden i ett diarium
Varje myndighet (nämnd) har ett diarium och där finns handlingar (dokument) som de samlat i olika ärenden. I diariet hittar du det mesta av den officiella kommunikation som sker mellan kommunen, medborgarna och andra myndigheter som till exempel inkommen och utgående post. Alla brev och handlingar, även mejl som kommer in till en kommun är i regel offentliga och du får, med vissa undantag, läsa alla dem.