Överklaga beslut om ekonomiskt bistånd
Kontakt
040-626 80 11
Telefontider
Måndagar kl 09:30-12:00
Måndagar kl 13:00-16:00
Tisdagar kl 09:30-10:30
Onsdagar kl 09:30-10:30
Torsdagar kl 09:30-10:30
Fredagar kl 09:30-10:30
Telefonen är stängd den 30 december, 2-3 januari samt 13-14 januari. Akuta ärenden hänvisas till 040-626 80 00.
Beslut om ekonomiskt bistånd går att överklaga. Du har tre veckor på dig att lämna in en överklagan från det att du har fått beslutet. Får du avslag har du alltid rätt att söka igen nästkommande månad.
Vad ska en överklagan innehålla?
I din överklagan skriver du varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha. Har du underlag som stärker uppgifterna i din överklagan kan du bifoga dem.
Om du har en medsökande behöver ni båda signera överklagan.
Vad händer när du skickat in en överklagan?
När din överklagan har kommit in tittar vi på om det finns skäl att ompröva hela eller delar av beslutet utifrån vad du har skrivit i din överklagan.
Om vi bedömer att beslutet ska ändras fattar vi ett nytt beslut utifrån de nya uppgifter som du har lämnat in och meddelar dig om det nya beslutet.
Om vi inte ändrar beslutet lämnas din överklagan vidare till förvaltningsrätten tillsammans med ett yttrande från oss. Förvaltningsrätten gör en prövning av ditt ärende och meddelar sin dom skriftligen, både till dig och till oss. Förvaltningsrättens dom kan överklagas till kammarrätten, både av dig och av oss.
Överklaga via e-tjänsten
Om du inte är nöjd med ditt beslut kan du överklaga genom att använda vår e-tjänst:
Överklagan ekonomiskt bistånd (e-tjänst)
Kan du inte använda e-tjänsten?
Om du inte kan överklaga digitalt kan du vända dig till kundvärd i Svedala för att få en blankett.
Vilken adress skickar du överklagan till?
Lämnar din överklagan till Kundservice eller skicka till:
Ekonomiskt bistånd
Svedala kommun
233 80 Svedala