”Vi fick in en fot och släppte den aldrig”
Svedala i mars och december 2024
Politiker och tjänstemän i Svedala kommun hade under en längre tid diskuterat stationsområdet och vad man skulle kunna göra annorlunda och bättre. En detaljplan för stationsområdet togs fram och vann laga kraft 2011.
– Kommunen satte fokus på stationsområdet redan vid tiden kring millennieskiftet, och därefter har man jobbat fram nya visioner och detaljplaner med moderna ögon. Från Länsstyrelsens håll har det varit tydligt att man önskar utveckla och förtäta tätorterna och fokus har lagts vid att förbättra förutsättningarna för kollektivt resande, säger Alf Rasmussen, projektchef Svedala kommun.
För att påskynda processen tog kommunen, med hjälp av konsultföretaget Sweco, fram en kvalificerad förstudie för omgestaltning av stationen som blev klar i slutet av 2014. Förstudien samt detaljplanen från 2011 låg till grund för de fortsatta överläggningarna med Trafikverket.
– Vi hade diskussioner med Trafikverket, men deras inställning var ljum och att bygga om skulle bli väldigt dyrt. Vi körde fast under en längre tid, säger Alf.

Alf Rasmussen, projektchef, på Svedala kommun.
Våren 2017 hade kommunen ett avgörande möte med Trafikverket. Inför mötet åkte Linda Allansson Wester (M), som var kommunstyrelsens ordförande 2011–2022, tågsträckan från Ystad till Oxie och fotade varenda station inklusive Svedala.
– Bilderna som Linda tog visades för Trafikverket vid mötet och parterna enades om att det fanns ett behov av upprustning av Svedala station. Vi bestämde oss då för att tillsammans arbeta vidare med projektet för att hitta en lösning, säger Alf.
Samarbetet som Svedala kommun har med Trafikverket och Skånetrafiken innebär att det inte bara blir en ny station, utan ett helt nytt stationsområde. Trafikverket är beställare och byggherre för själva stationsombyggnaden och kostnaden för detta delas mellan Trafikverket och kommunen. Svedala kommun har valt att delfinansiera resterande delar tillsammans med Skånetrafiken och Trafikverket vilket gör att kommunen har ett stort inflytande på utformningen.

Linda Allansson Wester (M), kommunstyrelsens ordförande 2011–2022.
– Vi delfinansierar det nya stationsområdet nu, men vi säkrade att det blev av. Vi fick in en fot och släppte den aldrig. All eloge till Fredrik Löfqvist, Alf Rasmussen och Karin Gullberg som rodde projektet i hamn. Politiken och tjänstemän var överens, nu skulle vi genomföra det, säger Linda Allansson Wester och fortsätter:
– Stationsområdet är ett lagarbete. Samarbetet är nyckeln, och att hitta lösningen när man kör fast. Mycket handlar om att hitta vänner, bevaka sina intressen och se till att man hittar andras intressen, som i det här fallet Trafikverket och Skånetrafiken. Jag är stolt över att ha varit en del av ett kommunhus där alla hjälps åt. Det hade inte skett om inte vi drivit det så hårt med stöd av andra partier. Det går om man vill.