Stäng

”Att vi har lyckats så bra beror på den goda dialogen”

Svedala i november 2024
Svedala kommun och Trafikverket har sedan 2018 tecknat ett medfinansieringsavtal för omgestaltning av järnvägsstationen. Projektet bygger på en detaljplan från 2011 och en kvalificerad förstudie från 2014 som kommunen tog fram. En kalkyl från 2017 på 100 miljoner kronor ligger till grund för medfinansieringsavtalet där kommunen och Trafikverket är överens om att dela lika på kostnaden.

– Efter allt som hänt sedan 2018 med coronapandemi, krig i Ukraina och inflation kommer stationsombyggnaden att bli cirka 40 miljoner kronor dyrare jämfört med kalkylen från 2017. När hela stationsområdet står klart under 2025, inklusive kringytorna som kommunen själv bygger ut och färdigställer, kommer hela projektet landa på cirka 200 miljoner kronor. Det är mycket pengar men samtidigt väldigt bra kämpat i ett så stort och komplext projekt som detta, säger Alf Rasmussen, Svedala kommuns projektchef. Han fortsätter:
– Vi har haft en väldigt bra dialog med Trafikverket och Peab och tillsammans hittat stora besparingar utan att det har gått ut över kvaliteten. Exempelvis har vi ändrat valet av leverantör för dyr utrustning såsom cykelställ, tak och räcken och vi har använt begagnade men väl fungerande dagvattenpumpar istället för helt nya.

Alf Rasmussen är särskilt nöjd med att man fick igenom den elva meter breda gång- och cykeltunneln som binder ihop tätortsdelarna.
– Med min bakgrund som byggnadsingenjör visste jag att en elva meter bred tunnel inte skulle behöva bli så mycket dyrare än en smalare tunnel. Det här handlar ju om så mycket mer än bara en station. Den breda tunneln ger ett välkomnande intryck och en större trygghetskänsla, säger han.

I dialog med Trafikverket insåg projektgruppen tidigt fördelarna med att flytta det södra järnvägsspåret cirka tre meter norrut. Därmed sparades pengar på en kortare tunnel och man fick tillgång till ett värdefullt arbetsområde under produktionstiden.

– Jag är glad över att vi fick igenom detta. Det blev mycket snyggare och vi slapp ett ”ingenmansland” mellan järnvägsspåren där den tidigare mittperrongen låg. Tack vare detta fick vi även plats med ett extra parkeringsskepp på hela det södra parkeringsområdet, säger Alf och fortsätter:
– Att vi har lyckats så bra beror på den goda dialogen. Engagemanget har varit stort hos alla inblandade och vi har fått ett positivt gensvar från kommuninvånarna. Det är roligt att få vara med och genomföra ett sådant komplext projekt. Jag vill ge en extra eloge till vår kommunikationsstrateg Daniel Bramsell som har varit ett stort stöd i projektet genom att sköta kommunikationen och delge aktuell information till kommuninvånarna.

Publicerad 2025-02-13 kl 12:06
Sidansvarig: Linda Holst