Kommunens ansvar vid kris
Kontakt
Svedala kommun har ett ansvar för både dig som bor här och för dem som vistas här tillfälligt. Kommunen driver många verksamheter som måste fortsätta fungera så långt det är möjligt även under kriser. Det kan till exempel handla om vatten- och elförsörjning, äldreomsorg, skola och räddningstjänst.
I kommunens ansvar ingår bland annat att
Planera
Vi måste ha en plan för hur vi minskar risken för att något drabbar de viktiga verksamheterna, och för att kunna hantera de kriser som uppstår. Vi behöver också ha en intern beredskap dygnet runt, årets alla dagar, för att snabbt ska kunna vidta åtgärder om det händer något.
Samverka
Kommunen behöver samverka med andra myndigheter som exempelvis polis, räddningstjänst, länsstyrelse och
organisationer. När en kris uppstår måste det finnas ett samarbete som fungerar mellan de inblandade.
Ge stöd
Vi ansvarar för att du får det psykologiska och sociala stöd du behöver vid en kris. Om det behövs kan kommunen erbjuda akut krisstöd. Då kan vi till exempel hjälpa till på plats när något allvarligt inträffat, eller slussa vidare till verksamheter som kan erbjuda hjälp.
Informera
Kommunen ansvarar också för att informera dig på olika sätt om det som hänt. Vid en kris behöver du få uppdaterad information och vägledning.