Tillbaka till nyhetslistan
Svedalahem hyllas för förbättrad service

Det kommunala bostadsbolaget Svedalahem har nominerats till Kundkristallen 2025 i kategorin ”Största lyft Serviceindex – Bostäder”. Kundkristallen är ett prestigefyllt branschpris som delas ut till hyresvärdar i Sverige baserat på hyresgästernas egna omdömen. Styrelseordförande James Perlman och fastighetschef Jörgen Grabo lyfter fram närheten till kunderna och förbättrad kommunikation som nyckelfaktorer bakom nomineringen
Kommunala bostadsbolaget Svedalahem har nominerats till Kundkristallen 2025 i kategorin ”Största lyft Serviceindex – Bostäder”. Kundkristallen är ett branschpris som delas ut till de hyresvärdar i Sverige som gjort den största förbättringen eller fått bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt och varumärke. Vinnarna utses inte av någon jury eller kommitté , utan det är hyresgästerna själva.
– På senare år har vi fått allt fler kvitton på att vi gör bra saker i kommunen med fina resultat i rankningar och undersökningar. Att våra bolag nu blir nominerade till Kundkristallen är ytterligare ett erkännande av idogt och målmedvetet arbete, säger James Perlman, styrelseordförande i Svedalahem AB.
Perlman lyfter närheten till kunderna som avgörande för det fina omdöme som Svedalahem har fått.
– Vi är ett litet bolag som verkar nära våra hyresgäster. Engagerade fastighetsvärdar och en verksamshetsledning som lyssnar på kunden är grundbultar för att lyckas. Jag tror att detta är huvudsaken till vår framgång, poängterar Perlman.
Fastighetschef Jörgen Grabo lyfter också Svedalahems satsning på mer kommunikation med hyresgästerna.
– De senaste åren har vi bland annat fokuserat på kommunikationen både med våra hyresgäster och våra entreprenörer. Vi har fått bättre verktyg för att nå ut digitalt till hyresgästerna vilket också ha gjort det lättare för oss att få ut viktig och snabb information. När hyresgästerna känner sig informerade ökar bland annat tryggheten. Trygghet i bostadsområdet och i bostaden är just ett annat fokus vi haft, bland annat genom att se över belysning, växtlighet och lås, förklarar Grabo.
Mottagaren av Kundkristallen 2025 tillkännages på en gala i Stockholm torsdag 6 februari