Stäng
Tillbaka till nyhetslistan

”En utmaning är alla okända kablar i marken”

Publicerad 2024-01-30 kl 07:39

I slutet av november förra året togs första spadtaget till ombyggnaden av stationsområdet i Svedala. Vad har hänt sedan dess? Vi har frågat Kim Andersson, platschef på Peab Anläggning.

Nu är det två månader sedan vi tog första spadtaget för ombyggnaden av stationsområdet i Svedala. Vad har hänt sedan dess i byggprocessen?
– Helgen den 9-10 december kapade vi spåret på norra sidan, där tunneln ska vara, och nedmonterade kontaktlinjen till spåret. Då spontade vi också mot södra spåret. Spont är en typ av stödkonstruktion för att vi ska kunna schakta på djupet utan en slänt. Arbetet denna helg var en förutsättning för att vi skulle komma vidare. Samtidigt var det under tidspress eftersom tågtrafiken skulle börja rulla igen på måndag morgon.
Innan jul asfalterade vi även den tillfälliga gångvägen till perrongen så att resenärerna slipper det leriga underlaget.

– Nu är det mest rivning och schaktning som pågår. Vi schaktar för tunneln och perrongen på norra sidan. På gång är också en installation för att sänka grundvattnet. Detta gör vi för att kunna schakta djupare än där vi är idag. 

Går allt som planerat?
– Ja, det tycker jag! En utmaning vi har nu är att ha koll på alla okända kablar som ligger i marken. Men detta är inget nytt, så är det alltid när man gräver.

– Vädret med regn, frost och snö medförde lite förseningar. Samtidigt har vissa moment gått smidigare än beräknat så där har vi hämtat in tid. Nu ligger vi i fas.   

Om vi tittar lite framåt. Vad är nästa stora händelse i byggprocessen?
– Närmast fortsätter schaktningen så vi kommer till rätt djup. Sedan börjar betongarbetet för en platta till tunnel, hiss och stödmurar. På tur står också byggnation av perrongen på norra sidan. Perrongerna blir 250 meter långa.

Vad är roligast med denna typ av infrastrukturprojekt?
– Det är ett roligt projekt eftersom det innehåller lite av varje – mark-, betong- och järnvägsarbeten. Sedan tillkommer ju omgivande ytor med bland annat cykelställ, belysning och de två torgen. Det är verkligen varierande!
Dessutom tycker jag det är extra roligt att jobba i järnvägsmiljö. Det är alltid en strikt tidsplan eftersom förseningar påverkar tågtrafiken och den tidtabell som är lagd.    

Tack Kim och lycka till i fortsättningen!

Se när första spadtaget togs den 28 november förra året

Fakta om nya stationsområdet i Svedala

Omvandlingen av stationsområdet är ett mycket viktigt stadsbyggnadsprojekt och en betydande del i utvecklingen av centrum. Detta blir Svedalas nya framsida. Vi skapar ett vackert och funktionellt stadsrum som bildar entré när man går av och på tåget.

Efter ombyggnaden kommer längre tågset kunna stanna på stationen. Två nya sidoperronger ersätter dagens mittperrong, och en ny bred gångtunnel under järnvägsspåren kommer binda ihop den norra och södra sidan av stationen. Det blir också nya hissar, planteringar och stor utökning av cykelparkeringar. Stationsområdet får dessutom två nya torg. Detta gör platsen till att bli en naturlig träffpunkt som skapar förbättrade möjligheter till möten, vistelse och samtal.   

På södra sidan blir det så småningom också en ny pendlarparkering, men den blir klar först under 2025. Då sker även planteringen inom stationsområdet.

Läs mer om förändringen av stationsområdet på projektets webbsida på svedala.se

En man med bygghjälm och röd byggjacka står framför en stor grop. Foto.

Kim Andersson, platschef på Peab Anläggning.

En gul grävmaskin gräver i ett snölandskap. I bakgrunden syns flera hus. Foto.
Sidansvarig: Daniel Bramsell