Stäng
Tillbaka till nyhetslistan

Lärarstudenternas praktik blir snabb väg in till drömjobbet – och höjer undervisningens kvalitet

Publicerad 2022-10-17 kl 15:58
Uppdaterad 2022-10-19 kl 15:05

Studenten Julián Zumpano Coecci i samtal med studenterna Frida Lynard och Ida Jakobsson.

Måndagen var startskottet för de 35 lärarstudenter som har sin så kallade verksamhetsförlagda utbildning (VFU) i Svedala kommun - Ett gyllene tillfälle för studenter att växa in i lärarrollen, och för vår kommun att rekrytera kompetent personal.

Svedala är en skolkommun med visionen att alla ska lyckas. I vår utveckling välkomnar vi varje år många lärarstudenter. Kommunen har ett nära samarbete med Malmö universitet och erbjuder partnerskolor till lärarutbildningen. En partnerskola innebär bland annat att man tar emot lärarstudenter, och på skolan finns flera lärare med handledarutbildning.

Måndag 17 oktober kom 35 nya lärarstudenter till Svedala kommun. De välkomnades av utbildningschef Fredrik Aksell som berättade om Svedala som skolkommun. Studenterna fick även träffa lärare som själva tagit vägen in i Svedala kommun genom den verksamhetsförlagda undervisningen.

– Vi vet att kompetenta lärare är avgörande för att alla ska lyckas. Studenterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och vi vill dessutom vara med och bidra till lärarutbildningar av högsta kvalitet.  Svedala kommun växer väldigt snabbt och vi behöver anställa 30 procent fler lärare. Dessutom måste vi ersätta de som går i pension. Därför är VFU väldigt viktigt för oss, säger Fredrik Aksell.

Studenterna bidrar även med viktiga reflektioner, ny forskning och nya idéer. Flera lärare vittnar om att de ofta får tips på spännande litteratur av sina studenter.

– Att vara handledare kan vara tidskrävande men det ger mycket tillbaka till läraren. I Svedala kommun har vi väldigt goda erfarenheter av lärarstudenter. De berikar undervisningen och stimulerar våra lärare. Samtidigt får vi möjligheten att visa upp oss som en attraktiv arbetsgivare, säger Fredrik Aksell.

Utvecklingsstrateg Michael Rystad talade även om den resa som alla lärare gör mellan det akademiska fältet och det praktiska kunnandet.

– Läraryrket är ett praktiskt yrke på många sätt. Under VFU:n lär man sig praktisk yrkesteori. Den bygger på egna erfarenheter och sådant man får höra från kollegor och andra. Detta kombinerar man med kunnandet man får ta del av genom studier. Och denna praktiska yrkesteori fortsätter man att utveckla under hela lärarkarriären, förklarade Rystad.

Lärarstudenterna fick arbeta i smågrupper innan de så småningom tog sig vidare till de skolor och förskolor som tar emot dem under VFU-praktiken.

– Jag kommer från en familj där alla är lärare. Båda mina föräldrar och min bror är lärare, jag har själv jobbat i skolan några år, så jag har lärandet i mig. För mig blir det att börja om från början och se andra perspektiv. Att plocka russinen ur kakan. Det är kul att lära sig på universitetet, men det absolut roligaste är att komma ut och lära sig det praktiska på riktigt, säger Johanna Runby, lärarstudent.

– Det känns skönt att komma in på detta sätt. Att man inte kastas in direkt med en grupp där du har hela ansvaret, utan att man mjukstartar in i lärarrollen, säger lärarstudenten Julián Zumpano Coacci.