Stäng
Tillbaka till nyhetslistan

Miljöengagemanget växte med blomsterängen

Publicerad 2022-11-08 kl 14:40
Uppdaterad 2022-11-15 kl 10:02

Klöverskolans pedagoger Anna och Camilla vid blomsterängen

På Klöverstugans förskola i Svedala gror de goda exemplen bokstavligen i blomsterängen. I snart 10 år har man aktivt arbetat med att bli hållbara och sått ett miljöengagemang hos alla barnen. Nu är förskolan nominerad till en av Sveriges bästa förskolor på hållbarhet.

Läroplansmålen i samspel med förskolans miljömål

Organisationen Håll Sverige Rent har ett webbaserat verktyg som ger underlag för bra miljöarbete på till exempel en förskola. Om man klarar olika mål kan man få så kallad ”Grön flagg”. Detta verktyg har Klöverskolan använt sig av under de sista åren. Genom att koppla läroplansmålen med FN:s ”Agenda 2030” har Klöverskolan låtit profilen för förskolan - naturvetenskap och teknik - utvecklats till en hållbar förskola på flera plan med hjälp av tekniken.

Växande intresse för en hållbar utveckling

I ett större perspektiv ska utbildningen i förskolan präglas av en positiv framtidstro. Enligt läroplanen ska all utbildning lägga en bred grund för ett växande intresse och ansvar för en hållbar utveckling – såväl ekologisk som ekonomisk och social. Det betyder i praktiken att barnen ska få en möjlighet att utveckla kunskap hur man värnar om miljön och hur man kan skapa förutsättningar för att leva i rättvisa och fredliga samhällen.

Anna Lundh som är förskollärare med fokus på miljömålen berättar;

- För att de stora perspektiven i läroplanen ska bli greppbara, både för oss själva och för barnen, arbetar vi med olika mål. I samråd med barnen väljer vi ut vilka av FN:s mål vi ska fokusera på ett år i taget. Sen bryter vi ner dem till delmål och genomförbara för oss på ett lokalt plan. Förra året blev det tre områden; en grön förskolegård, kunskap om insekter samt plats för återhämtning på förskolan. Så fort målet med insekter var satt började barnen fråga efter var alla insekterna var. Det var en bra start på en diskussion om vilka förutsättningar som måste finnas för att insekter ska trivas.

”Det jag säger är viktigt och gör skillnad”

Barnen arbetade fram en ritning över hur de ville att sin förskolegård skulle bli mer grön och dessutom hur de skulle få tillbaka många insekter med bland annat en blomsteräng. När ritningen var klar cyklade pedagogerna och barnen med sina lådcyklar till kommunhuset och lämnade in sina förslag. Kommunen lät inte vänta på sig utan levererade kort därefter både smultron- och jordgubbsplantor samt ett stort lass med jord som de kunde fördela och börja plantera i. Dessutom fick de pallkragar och några örtbuskar.

- Vi är så enormt glada över att kommunen kunde leverera så fort. Det är så viktigt att barnen förstår att om man engagerar sig och lämnar förslag så blir det ett resultat. Vi vill att de ska förstår att de spelar roll om de säger någonting även om de bara är barn och att vad de säger gör skillnad. De är väl medvetna om att de är barn men om vi vill att de ska bry sig och göra bra val så måste vi lyssna på deras önskemål och tankar, säger Anna.

Ätbar förskolegård

Idag växter både blommor, jordgubbar, morötter och smultron på förskolan. Fast det är i mitten av oktober när denna artikel skrivs står blomsterängen i full blom och det är fortfarande humlor som kommer och äter. På gården finns också äldre trästockar som innehåller gråsuggor och småkryp och barnen har själv byggt ett bi- och insektshotell.

- Vi arbetar med att barnen ska bli medvetna om hur man kan arbeta för att få en hållbar utveckling. Att bara nå ett mål är en sak men att ta mer medvetna beslut så att man når mål där till exempel både natur och människor mår bra är ett mer komplext tänkande. Vi vill rusta barnen för både skolan och livet, berättar Camilla Olsson som är barnskötare.

Kommunens hållbarhetsstrategi

Förskolans arbete ligger helt i samklang med den hållbarhetsstrategi som kommunen antog i oktober 2021. Strategin visar på en gemensam färdriktning där kommunen vill ta sitt ansvar för en bättre miljö, såväl lokalt som globalt. Det kan handla om sopsortering, val av produkter vid inköp eller hur man väljer att resa i arbetet. Alla våra beslut i vardagen har konsekvenser för miljön.

- Även om det är fullmäktige som klubbar policys eller strategier är det alltid var och ens ansvar att göra sitt bästa för att efterleva dem, säger Jenny Ahlqvist som är miljöansvarig på Svedala kommun. Klöverskolans miljöarbete är ett mycket fint exempel på hur man kan integrera den så viktiga kunskapen om miljön i det pedagogiska arbete som redan bedrivs. Miljöarbetet ska vara en naturlig del av helheten och inte en puck man tar fram med ”detta måste vi göra lite då och då”.

Demokratin i centrum

Förutom ett långtgående miljötänk i den dagliga verksamheten har förskolan integrerat demokratin som ett redskap, vilket också är ett av FN:s mål. När barnen skulle välja vad de skulle plantera i några krukor gjordes detta genom en demokratisk omröstning. Alla barnen fick varsin så kallad kappla-stav och sen fick de lägga sin stav vid det förslag som de tyckte var bäst.  Resultat blev lätt att avläsa och ändå kunde alla se att de hade påverkat vad som blev eller kunde ha blivit.

- Vi märker att det är så viktigt med det praktiska utförandet för de yngre barnen. Att få göra, ta, känna, plantera, fixa. Det ger en känsla av det går att utföra något. Kunskapen är lättare att komma ihåg om fler sinnen får vara med, förklarar Camilla.

Magiska ögonblick

Vid ett tillfälle under året visade pedagogerna en tecknad bild på ett barn som stod på ett jordklot med en sopkvast och sopade på nordpolen. Barnen var mycket entusiastiska över hur viktigt det var med sopsortering och att vi alla måste hjälpa till att hålla jorden ren. På rasten började många barn gå och hämta de små sopkvastar som fanns och sopade frenetiskt på marken. Då pedagogerna frågade vad de gjorde svara de så klart ”vi städar jorden, vad annars?”.

- De är sådana små magiska ögonblick som gör att man får ännu mer inspiration att arbeta vidare med miljöarbetet. Vi går med sådan glädje till jobbet för man känner att man hela tiden både lär sig själv och barnen väldigt viktiga saker. Vi vill lyfta barnens nyfikenhet över livet på ett lustfyllt sätt och det har vi verkligen hittat i miljöperspektivet. Miljöarbetet är både så konkret som till exempel sopsortering och samtidigt en fråga om vår överlevnad. Ämnet går inte att ignorera, säger Anna.

AR – en digital värld i förskolan

Varje år kan enheter i kommunen söka innovationspengar och driva egna projekt. Klöverskolan ansökte och fick pengar till att utveckla AR - Augmented reality på förskolan eftersom ett av profilområdena är teknik. Snabbt översatt är Augmented reality ”förstärkt verklighet” och kan bäst beskrivas som en kombination av verklighet och olika lager av synliga data. Om du till exempel står framför en staty någonstans och riktar din kamera mot statyn, och har igång en app som tillhandahåller AR, så kommer du i kameran bredvid statyn att få upp information om statyn. Tekniken slog igenom med Pokémon Go och spås bli väldigt värdefullt för alltifrån brandmän till läkare i framtiden.

På förskolan har man använt Ipads under året när man till exempel gick på utflykt till några bihotell där man genom att hålla upp Ipaden mot bikupan fick se mer info som hämtas på internet. Detta görs genom att det finns en QR-kod någonstans på bikupan som kan skicka information till mottagaren. Femåringarna har också gjort film med Ipads om olika FN mål.

- Det är inte ovanligt idag att en femåring kan mer om att göra film i olika program och hur man lägger in ljud än sina föräldrar, säger Anna. Vi arbetar för att tidigt introducera teknik och därigenom få trösklarna att försvinna för vissa teknikosäkra. Det känns som en bra synergieffekt av teknikanvändning när vi har miljön som tema vid filmskapandet.

Nominerade till Sveriges mest hållbara förskola 2022

Att allt arbete nu fått ett kvitto visas i att förskolan har blivit nominerad av ”Håll Sverige Rent” till en av Sveriges mest hållbara förskolor.

- Det känns så otroligt roligt med nomineringen. Vi har verkligen arbetat under snart 10 år med att utveckla pedagogiken så att det blir en samverkan mellan teknik och miljö. Det känns som man kan spricka av stolthet. Det är klart att det är kul om vi vinner den 11 november när priset delas ut men gör vi inte det så känner vi oss ändå som vinnare. Vi, barnen och miljön har vunnit så mycket på allt vi gjort. Det är egentligen allt som räknas, avslutar Camilla.

Hur kan jag bidra hemma?

Tips för att öka den biologiska mångfalden är du bor.

  • Fågelholk behöver inte vara så svår att bygga och måla – bra barnaktivitet.
  • Växter – plantera tidiga lökväxter i rabatterna. Lättskötta blommor är till exempel ringblommor eller solrosor. Finns färdiga fröpåsar för blomsterängar.
  • Städa inte för mycket, organiskt material är bra för till exempel maskarna men också andra djur.
  • Insektshotell – samla lite kottar och grenar eller kvistar. I länken finns tips på hur du kan bygga ett fint bihotell; www.rikaretradgard.se 

 

Barn med Ipad och bihotell

Klöverskolan har fokus på både miljö och teknik

Sidansvarig: Karin Rosvall