Nu kan du få post från oss till din digitala brevlåda
Som ett led i att öka vår service för dig som kommuninvånare och företagare, samtidigt som vi vill minska vårt miljöavtryck, så introducerar vi nu möjligheten för våra verksamheter att skicka digitala brev till din digitala brevlåda.
Vi smygstartar redan nu med bland annat fakturor för vatten och avlopp och kanske är just du en av dem som under de senaste dagarna har fått eller kommer att få en första faktura från oss. Under hösten kommer fler verksamheter att börja använda sig av denna möjlighet för att utöka sin service.
Många vinster med digital brevlåda
Den digitala brevlådan är både ett snabbare och säkrare sätt att ta emot sin post på. Försändelsen är inte beroende av fysiska transporter och kan inte ”tappas bort”. Dessutom så kräver den digitala brevlådan att du loggar in med din e-legitimation. Detta för att du ska kunna styrka din identitet, innan du läser brevet.
Idag finns följande fyra digitala brevlådor:
- Kivra
- Digimail
- E-boks
- Min Myndighetspost
Om du skaffar en digital brevlåda kommer du automatiskt att få dina brev (från oss) skickade till din nya digitala brevlåda. Det kan dock förekomma fall där vi skickar ut vanliga brev, trots att du har en digital brevlåda.
Dessa fall kan till exempel bero på att
- verksamheten som skickade ut brevet inte har börjat använda funktionen ännu.
- brevet efterfrågar en underskrift och du ska returnera det till oss.
- brevet är adresserat till en person som har avlidit (dödsbo).
Du som inte har skaffat digital brevlåda kommer fortsättningsvis få dina brev hemskickade via vanlig postförsändelse, precis som vanligt.
Mer information om digital brevlåda
Besök Myndigheten för digital förvaltning (även kallat ”DIGG”) om du vill lära dig mer om digitala brevlådor. Där får du information om hur du till exempel skaffar en digital brevlåda eller hur du väljer att avstå från digitala brev från specifika avsändare.