Vi använder kakor (cookies) för att följa upp hur du och andra besökare använder webbplatsen. Vår leverantör sammanställer den anonyma informationen. Du kan blockera kakor men då visas detta meddelande igen. Läs mer om kakor på Post- och telestyrelsens webbplats

Jag godkänner
Hoppa till huvudinnehållet Till startsidan
Tillbaka till nyhetslistan

Träna gärna, men gör det säkert

Foto: Anna Nordström

Idrott och träningsaktiviteter ska fortsätta. Så låter Folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer. Utomhusträning är att föredra.

”Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta. Träningar, matcher och lokala cuper kan fortsätta” uppmanar Folkhälsomyndigheten.

Myndigheten understryker att aktiviteterna kan behöva anpassas för att minimera smittspridning.

Här följer Folkhälsomyndighetens råd till de som ansvara för idrotts- och träningsaktiviteter. 

Generella råd

  • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar du under idrottsaktivitet ska du gå hem direkt.
  • Personer över 70 år bör undvika offentliga miljöer och minska sociala kontakter och ska därför inte delta i gruppaktiviteter inomhus.
  • Minska moment med närkontakt, gör andra övningar istället.
  • Uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter aktiviteter.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
  • Se till att det finns möjlighet att torka av utrustning som används av flera, exempelvis gymutrustning, efter varje persons användning.
  • Se till att det finns möjlighet till handtvätt eller handsprit och uppmana till god handhygien.
  • Undvik trängsel till exempel vid insläpp av publik på läktare och vid försäljning.

Inomhusaktiviteter

  • Begränsa om möjligt antalet deltagare i aktiviteterna.
  • Se till att det finns tydlig skyltning av råden om att stanna hemma vid sjukdom och att ha god handhygien.
  • Städa oftare toaletter och ytor som många tar i.

Utomhusaktiviteter

Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk.

Aktiviteter för äldre

Det är viktigt för hälsan att äldre fortsätter röra sig trots uppmaningen om social distansering. Fysisk aktivitet och promenader utomhus rekommenderas.

Cuper, tävlingar och matcher

Överväg att ställa in om det innebär deltagande från andra länder eller andra delar av Sverige. Lokala arrangemang kan genomföras som vanligt.

Arrangören av verksamheten ska ta hänsyn till råden samt göra en riskbedömning.

Samlad information om coronaviruset (covid-19)

Aktuell information på svedala.se om coronaviruset

Publicerad 2020-03-25 kl 11:01
Sidansvarig: Linda Holst