Stäng

Överklaga beslut om ekonomiskt bistånd

Kontakt

Frågor om ekonomiskt bistånd
040-626 80 11
Telefontider
Måndagar kl 08:30-12:00
Måndagar kl 13:00-16:00
Tisdagar kl 13:00-14:00
Onsdagar kl 13:00-14:00
Torsdagar kl 13:00-14:00
Fredagar kl 13:00-14:00

Beslut om ekonomiskt bistånd går att överklaga. Du har tre veckor på dig att lämna in en överklagan från det att du har fått beslutet.

Om du inte är nöjd med ditt beslut kan du överklaga genom att använda vår e-tjänst:

Överklagan ekonomiskt bistånd (e-tjänst)

Om du inte kan överklaga digitalt kan du vända dig till kundvärd i Svedala för att ta del av en blankett.

I din överklagan skriver du varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.

Bifoga eventuellt underlag som stärker din överklagan.

Om du har en medsökande behöver ni båda signera överklagan. När din överklagan har kommit in tittar vi på om det finns skäl att ompröva hela eller delar av beslutet utifrån vad du har skrivit i din överklagan.

Om vi bedömer att beslutet ska ändras fattar vi ett nytt beslut utifrån de nya uppgifter som du har lämnat in och meddelar dig om det nya beslutet.

Om vi inte ändrar beslutet lämnas din överklagan vidare till förvaltningsrätten tillsammans med ett yttrande från oss. Förvaltningsrätten gör sedan en prövning av ditt ärende och meddelar därefter sin dom skriftligen till dig och till oss. Förvaltningsrättens dom kan överklagas till kammarrätten, både av dig och av oss.

Lämna din överklagan till Kundservice eller skicka till:

Ekonomiskt bistånd
Svedala kommun
233 80 Svedala


Har du frågor om hur du överklagar kan du vända dig kundvärd i Svedala.

Publicerad 2021-09-01 kl 00:02
Sidansvarig: Moa Blom
Uppdaterad 2024-05-02 kl 08:02