Vi använder cookies för att ge dig som besökare en så bra upplevelse som möjligt av Svedala webbplats. Genom fortsatt användande av Svedalas tjänster godkänner du till att vi använder cookies. Läs mer om cookies.

Jag godkänner
Hoppa till huvudinnehållet Till startsidan
Tillbaka till nyhetslistan

Svedalas företagare nöjdare med kommunens service

Foto: Svedala kommun

För att utvärdera och utveckla vår service deltar Svedala kommun i undersökningen Insikt där de mäter vår service till företagare som har varit i kontakt med kommunen. I SKL:S Öppen Jämförelse Företagsklimat (Insikt) 2018 får Svedala kommun ett förbättrat totalbetyg och vi ser en positiv utveckling inom serviceområdena och att våra myndighetsområden går framåt.

I resultatet för 2018 har det totala betyget ökat från 67 till 72. Vi får generellt höga betyg när det gäller vår service inom serviceområdena: information, tillgänglighet, bemötande och kompetens.

- Det är glädjande att vi nu ser en effekt av den utvecklingsresa vi påbörjat. Nu jobbar vi vidare, säger kommunstyrelsens ordförande Linda Allansson Wester.

Svedala kommun stiger också i kommunrankingen från plats 127 till plats 103. 171 kommuner har deltagit i mätningen 2018.

Hur går undersökningen till?

I undersökningen har de skickat ut en enkät till företagare som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret 2018. Här mäter de kommunens myndighetsutövning inom myndighetsområdena: brand, bygg, miljö, livsmedel och servering.

Mätmodellen är uppbyggd av ett sammanfattande mått på hur nöjda företagen totalt sett är med kommunernas myndighetsutövning (NKI) och av sex kvalitetsfaktorer (serviceområden) som på olika sätt speglar myndighetsutövningen.

– Det är ett positivt resultat som visar att vi är på rätt väg. Jämför vi med 2017 års mätning så har vi högre betyg inom i stort sett alla serviceområden, säger Thomas Carlsson, närings- och turismutvecklare.

Effektivare och tydligare organisation

Effektivitet är serviceområdet där vi behöver bli bättre. Framförallt gäller det bygglovsansökningar. Och arbetet pågår med att öka just effektiviteten. Vi har arbetat med rutiner och bemanning för att underlätta ärendeflödet och genomfört en omorganisation med målet att skapa en effektivare och tydligare organisation. Detta ska leda till en mer effektiv myndighetsutövning med god service för företagarna.

– Men dessa förändringar kan vi inte se resultat av än i undersökningen, säger Anna Cedergren, bygg- o miljöchef.

Utbildning för tjänstemän och politiker

En utbildning baserad på SKL:s Förenkla helt enkelt pågår just nu och målet är att förbättra våra företagskontakter och förenkla för våra företagare. Utbildningen riktar sig till kommunens tjänstemän och politiker som möter företag i sitt arbete eller kommer i kontakt med näringslivsfrågor.

Mätning pågår för 2019 och för att se om förändringarna ger önskad effekt hoppas vi att alla som får undersökningen tar sig tid att svara.

– Vi vill veta hur företagarna upplever vår service. Deras svar ger oss återkoppling på vårt arbete och hjälper oss att sätta upp mål för att utveckla vår verksamhet och bli bättre, säger Anna Cedergren, bygg- o miljöchef.

Undersökning Öppna jämförelser: företagsklimat 2018 på SKL:s webbplats

Kontakt

Thomas Carlsson, närings- och turismutvecklare, telefon 040–626 81 46, mobil 0709–47 81 46 eller via e-post thomas.carlsson@svedala.se.

Publicerad 2019-04-10 kl 14:18
Sidansvarig: Linda Holst