Från och med 1 april 2017 är Sysav ny leverantör av avfallshantering i Svedala kommun. Du vänder dig till Sysav om du har frågor om sophämtning och avfall generellt, till exempel "När töms min soptunna?" eller "När kommer mitt nya kärl eller soptunna på plats?" Samtidigt blir det en ny entreprenör, Ohlssons, som sköter sophämtningen i sina röda bilar.
Ja, men det kan bara finnas ett skäl till att ditt barn får vara i förskolan. Antingen är du som föräldraledig eller så studerar du. Om du studerar ska du visa upp studieintyget för förskolan.
Du meddelar din förskola att ni ska flytta. Du tar även kontakt med den nya hemkommunen, eftersom det är de som betalar avgiften för förskoleplatsen till Svedala kommun. Du blir fakturerad för barnomsorgsavgiften av din nya hemkommun.
Barnet får vara på förskolan 15 timmar per vecka och kan med kort varsel öka vistelsetiden. Platsen debiteras enligt aktuell taxa som baseras på inkomst. Så kom ihåg att registrera eventuell ny inkomst när du är arbetssökande.
Ja, på samma sätt som om du arbetar, men du ska även visa upp ditt studieintyg för förskolan. Barnet får vara i förskolan under den tid som du studerar samt under din eventuella restid. Platsen debiteras enligt aktuell taxa för förskola.
Ja, syskonet får vara i förskolan upp till 15 timmar per vecka. Avgiften följer maxtaxa. Från och med höstterminen det år syskonet fyller tre år blir placeringen "föräldraledig" avgiftsfri under skolterminen (september-maj) och avgiftsbelagd enligt maxtaxa under sommarmånaderna (juni-augusti)
Uppsägningstiden är två månader. Om du till exempel säger upp platsen den 15 mars, så får ditt barn gå kvar i förskolan till och med den 15 maj. Du betalar avgift under uppsägningstiden.
Alla barn erbjuds en avgiftsfri förskoleplats från och med höstterminen det år barnet fyller tre år. Detta gäller oavsett vårdnadshavares sysselsättning. Allmän förskola innebär att barnet får vara avgiftsfritt på förskolan 15 timmar per vecka men inte på lovdagar och studiedagar. Det följer läsårstiderna. Uppgifter om läsåret hittar du på sidan Lov och ledigheter.
Om du tackar nej försvinner ansökan och då behövs en ny ansökan göras. Man kan också acceptera sitt erbjudande och ansökan om en överflyttning till en annan önskad förskola.
Du ska tacka ja eller nej inom 10 dagar på webbportalen. Du blir kontaktad av förskolan för mer information om platsen. Tänk på att båda vårdnadshavarna behöver logga in och godkänna erbjudandet.
Om du har valt minst en kommunal förskola bland dina alternativ är kommunen skyldig att erbjuda en plats i en kommunal förskola inom fyra månader. Det kan dock bli erbjudande på annan förskola än de du önskat.
Inom kommunal förskoleverksamhet gäller platsgaranti inom fyra månader från det att du har ställt dig i kö. Det gäller inte vid omplaceringar. Inte heller om man är folkbokförd i annan kommun. Fristående förskola erbjuder dig barnomsorg i mån av plats.
Alla har rätt att ställa sig i kö i Svedala, men barn som är folkbokförda i Svedala får plats i första hand. Om du ska flytta till Svedala ska du skicka in en kopia på ditt hyres- eller köpekontrakt och då räknas er ansökan som om ni redan var folkbokförda.
Du ansöker om plats till förskola eller pedagogisk omsorg (familjedaghem) i webbportalen. Om du vill vara garanterad en plats inom fyra månader från det att du har ställt dig i kö, så måste minst ett av dina alternativ vara en kommunal förskola.
För att enkelt kunna boka och genomföra verksamhet i kommunens anläggningar och lokaler finns ett gemensamt regelverk som gäller för alla som nyttjar de kommunala anläggningarna för idrott- och föreningsverksamhet.
Du som har en bestående funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att anpassa ditt hem. Bidraget är till för att du ska kunna bo kvar i din bostad och leva ett så självständigt liv som möjligt. Du kan söka bidrag för att anpassa bostadens fasta funktioner. Det gäller oavsett om du äger din bostad eller bor i en hyresrätt. Du kan inte få bidrag till bostadsanpassning om du har en tillfällig skada/sjukdom eller genomgår rehabilitering.
Bidrag kan lämnas för bostadens fasta funktioner som till exempel ta sig in i eller ut ur sin bostad, montering av vägg/stöd handtag, borttagning av tröskel eller liknande så att din vardag ska fungera.
Bidrag kan även lämnas för reparationer av anordningar/teknisk utrustning som installerats med hjälp av bostadsanpassningsbidrag.
Du ansöker via vår e-tjänst Ansökan om bostadsanpassningsbidrag. Där hittar du också blankett som du kan skriva ut och fylla i. Du kan också få en ansökningsblankett från våra handläggare, arbetsterapeuter eller hämta hos Kundservice i kommunhuset.
För att få bostadsanpassningsbidrag behöver din hyresvärd, bostadsrättsförening eller de som äger eller innehar hyreskontrakt till bostaden godkänna att du anpassar bostaden. Ägaren av bostaden måste också avstå från krav på återställande.
Nej, det bästa tipset är att vara noggrann och skicka in en komplett ansökan. En komplett ansökan ska innehålla: korrekt ifylld ansökningsblankett, intyg från sakkunnig till exempel arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut eller läkare, fastighetsägarens skriftliga medgivande samt offert och ev. ritning från entreprenör.
Du har beställt jobbet av hantverkaren och har också ansvaret för att betala fakturan. Kommunen kan sedan betala det bidrag till dig som du har fått beslutat om.
Om din ansökan blir beviljad beställer du din anpassning av en hantverkare och får denna utförd.
Bostadsanpassningsbidrag är ett ekonomiskt bidrag och du är beviljad en viss summa.
När du får fakturan på det utförda arbetet betalar du den själv. Därefter skickar du en kopia av fakturan tillsammans med dina kontouppgifter till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala.
Du har rätt att överklaga kommunens beslut om du inte är nöjd. Då skickar du, inom tre veckor från det du fått beslutet, ett skriftligt överklagande till kommunen som vidarebefordrar det till förvaltningsrätten. Överklagandet skickas till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala.
Om du ska flytta är det viktigt att du gör ett genomtänkt val av ny bostad. Är den nya bostaden uppenbart olämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning får du inte bidrag för vissa åtgärder. Det kan handla om brister i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader.
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer. Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar som beviljats genom bostadsanpassningsbidrag. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Bidrag lämnas inte för sådana åtgärder som bedöms som normalt bostadsunderhåll. Beställer du själv reparationen före bifallsbeslut så kan du komma att få stå för kostnaden själv. Vid till exempel handhavandefel eller behov av fastighetsunderhåll kan bostadsanpassningsbidrag inte beviljas. Som underlag till beslut behöver myndigheten en specificerad offert eller specificerad fakturakopia. Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer. Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar som beviljats genom bostadsanpassningsbidrag. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Bidrag lämnas inte för sådana åtgärder som bedöms som normalt bostadsunderhåll. Beställer du själv reparationen före bifallsbeslut så kan du komma att få stå för kostnaden själv. Vid till exempel handhavandefel eller behov av fastighetsunderhåll kan bostadsanpassningsbidrag inte beviljas. Som underlag till beslut behöver myndigheten en specificerad offert eller specificerad fakturakopia. Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer. Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar som beviljats genom bostadsanpassningsbidrag. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet. Bidrag lämnas inte för sådana åtgärder som bedöms som normalt bostadsunderhåll. Beställer du själv reparationen före bifallsbeslut så kan du komma att få stå för kostnaden själv. Vid till exempel handhavandefel eller behov av fastighetsunderhåll kan bostadsanpassningsbidrag inte beviljas. Som underlag till beslut behöver myndigheten en specificerad offert eller specificerad fakturakopia. Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
Hör av dig till de aktörer som finns på marknaden och be om att få ett kostnadsförslag på en anslutning. I dagsläget finns ett flertal fiberföreningar och både små och stora aktörer på marknaden.
Vi ansluter inte bredbandsuppkoppling till din enskilda fastighet oavsett om du är privatpersoner eller företag utan hänvisar kontakt till de olika operatörer som finns på marknaden.
Vi ansluter inte bredbandsuppkoppling till din enskilda fastighet oavsett om du är privatpersoner eller företag utan hänvisar kontakt till de olika operatörer som finns på marknaden.
Detta är ett urval på operatörer men det är inte begränsat till dessa. Observera att det inte är en garanti att någon operatör kan ansluta din fastighet direkt.
Kontakta Kundservice om du är operatör och vill vara med på listan.
Nej! Det är inte ovanligt att operatören lägger slang vid din tomtgräns för framtida anslutning. Dock blir kostnaden ofta högre i nästa omgång då etablering av grävområde måste göras på nytt. Det är viktigt att du som slutkund känner till de villkor som bredbandsoperatören faktiskt erbjuder innan du accepterar erbjudandet.
Det finns ett par olika anledningar. Grävkostnader ser olika ut beroende på avstånd mellan hus och hur mycket asfalt och eller sten som måste återställas efter grävning. Även hur många hushåll som projektet innehåller.
I Sverige finns det lagar Plan- och bygglag (PBL) och förordningar Plan- och byggförordning (PBF) som ställer krav på hur du får använda mark och vatten och det ska ske på ett långsiktigt och hållbart sätt. Det är vårt ansvar att planera bebyggelsen inom kommunen. Vi ska också se till att uppfylla och efterfölja lagstiftningen och kraven från Boverket vid ny bebyggelse och vid ändring av befintliga byggnationer.
När du ska planera och genomföra en större byggnation kan det vara en god idé att ta hjälp av till exempel en arkitekt, en konstruktör, anlita en kontrollansvarig och involvera byggentreprenören på ett tidigt stadie. Detta kan underlätta både under utformningen, lovprocessen och under genomförandet av byggnationen. Du kan undvika en del hinder och extraarbete om du tänkt igenom hela processen redan från början och tar hjälp av en fackkunnig person.
Oavsett om du får ett ja eller nej på din ansökan eller anmälan, är det förenat med en kostnad. Om du ändrar dig och drar tillbaka din ansökan, eller om vi avskriver ditt ärende grund av att handlingarna är ofullständiga, behöver du betala en avgift för registrering och administration.
Inom planlagda områden är det detaljplan eller områdesbestämmelser som styr hur du får bygga.
Handläggningstiden för bygglov är 10 veckor från att ärendet är komplett. Tiden kan dock förlängas en gång med 10 veckor om vi behöver göra ytterligare utredning.
Innan du ansöker om lov eller gör en anmälan behöver du veta vad som gäller för dina åtgärder. Utförlig beskrivning av vad du behöver tänka på när du planerar dina byggplaner finns under Bygglov – Planera.
Det är viktigt att du fyller i ansökan eller anmälan fullständigt och bifogar de handlingar som vi kräver. Om vi saknar handlingar för att kunna granska din ansökan eller din anmälan behöver vi begära komplettering av dig. Eftersom vi kan inte starta handläggningen förrän ansökan eller anmälan är komplett påverkar det tiden då du kan få ett beslut. Vilka handlingar som vi kräver varierar beroende på vilka åtgärder du vill göra. Du kan läsa mer om vad som vi kräver för just dina åtgärder under respektive åtgärd under webbsidorna Bygglov – Planera.
Vi skickar ett mejl till dig om att ärendet är komplett när din ansökan eller anmälan innehåller alla handlingar som vi kräver. Det är först då som handläggningstiden startar. Om du uppdaterar din ansökan under handläggningstiden innebär det att vår handläggare behöver granska ärendet igen utifrån de nya förutsättningarna och det kan påverka när vi kan fatta beslut.
När vi handlägger ditt ärende, utvärderar vi om dina planer kan ges lov utifrån gällande lagar och bestämmelser.
Om dina byggplaner uppfyller gällande lagstiftning och planbestämmelser fattar vi beslut inom 10 veckor för bygglov och 4 veckor för anmälan om åtgärd.
Om det finns avvikelser från lagar och bestämmelser i ditt ärende eller om det kräver remissutlåtande, meddelar vi detta och du kan då välja att anpassa dina planer till gällande bestämmelser eller att få det prövat i bygg- och miljönämnden. Dessa bygglov hanterar vi inte lika snabbt. Då riskerar du att starten av ditt bygge blir försenat.
Om din ansökan går att bevilja trots mindre avvikelser, kräver det ändå att dina grannar och eventuellt andra myndigheter får möjlighet att yttra sig och kan motsäga dina byggplaner. Bygg- och miljönämnden fattar därefter ett beslut som du kan överklaga. Detta innebär att handläggningstiden kan bli längre.
Bygglovsbeslut – Efter att vår handläggare har granskat och behandlat ditt ärende kan vi fatta beslut. Du kan antingen få bygglovet beviljat eller få avslag.
Information till grannar – Vi meddelar dina grannar om du har fått beviljat bygglov och vi publicerar beslutet i Post- och Inrikes Tidningar.
Beslutet ska få laga kraft – Inom fyra veckor efter att vi publicerat beslutet kan alla överklaga beslutet om bygglov. Under dessa fyra veckorna får du inte påbörja åtgärd, även om du har fått ett startbesked.
Startbesked – Vi kan ge bygglov med startbesked eller utan startbesked.
Bygglov med startbesked kan ges för mindre byggnationer om du lämnat in kontrollplan och de tekniska handlingar som vi behöver vid ansökan. När du anmäler en åtgärd behöver du också startbesked för att få påbörja åtgärden.
Vad som gäller för just ditt ärende framgår i ditt beslut.
Eftersom det är olika faktorer som påverkar kostnaden går det inte att sätta ett exakt pris. Här följer några exempel som kan ge en indikation på vad kostnaderna kan bli.
Enbostadshus, normal storlek, cirka 24 000-42 000 kr.
Tillbyggnad, normal storlek cirka 8 000-16 000 kr.
Garage eller förråd, mindre än 50 kvm, cirka 4 000 kr.
Garage eller förråd, större än 50 kvm, cirka 8 000 kr.
Uterum cirka 4 000 kr.
Plank cirka 2 700 kr.
En ansökan som avvisas, avskrivs eller dras tillbaka av den som sökt medför administrativa avgifter.
Anser du att vi har fattat ett felaktigt beslut kan du överklaga detta genom att skicka in en skrivelse eller ett e-postmeddelande till oss. Du kan antingen skicka in din överklagan via e-post till registrator.bmn@svedala.se eller via post till Bygg- och miljö, Kommunhuset, 233 80, Svedala.
Du kan överklaga såväl ett positivt beslut som ett avslag gällande rivningslov, marklov och förhandsbesked. Du kan också överklaga avgiften. Din överklagan måste innehållande följande:
vilket beslut det är du överklagar.
vilken fastighetsbeteckning och-/eller diarienummer som ärendet har.
vad beslutet gäller.
varför du anser att beslutet är felaktigt.
vilken ändring du önskar.
överklagan ska undertecknas med namn, datum, adress och kontaktuppgifter.
Din överklagan måste ha kommit in i till kommunen senast fyra veckor från det att beslutet har publicerats i Post- och inrikes tidningar (Kungjorts). Du kan söka efter kungörelserna via länken nedan, använd sökordet Svedala:
När vi har fått in din överklagan så gör vi en bedömning om den har kommit in i tid eller inte. Har din överklagan kommit in i tid skickar vi den till Länsstyrelsen som sedan fattar ett beslut. När en överklagan har lämnats över till Länsstyrelsen är det endast Länsstyrelsen som kan besvara frågor om ärendet, och du kan kontakta dem via skane@lansstyrelsen.se.
När du har fått beslut om bygglov behöver du få ett startbesked innan du får lov att börja bygga. Detta får du genom att ta kontakt med en byggnadsinspektör. Därefter görs en bedömning om vilka handlingar just ditt ärende behöver. Inför startbesked ska alla tekniska egenskapskrav, som finns i Boverkets byggregler uppfyllas.
Reglerna berör följande punkter:
Bärförmåga, stadga och beständighet.
Säkerhet i händelse av brand.
Skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Säkerhet vid användning.
Skydd mot buller.
Energihushållning och värmeisolering.
Lämplighet för det avsedda ändamålet.
Tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Hushållning med vatten och avfall.
Vilka handlingar behövs?
Kontrollplan
Det som gäller för alla ärende är att man behöver göra ett förslag till kontrollplan.
Vi får inte lov att ta fram kontrollplaner åt dig som sökande. I större ärenden, till exempel om du ska bygga en ny villa, är det den certifierade kontrollansvarige som ska göra kontrollplanen. I de mindre ärendena, där du inte behöver en kontrollansvarig, finns det exempel i länken nedan som kan ge tips och inspiration.
En kontrollplan ska innefatta kontrollpunkter som är relevanta för ditt projekt, den ska redovisa vad som ska kontrolleras, hur det ska kontrolleras, mot vad det ska kontrolleras och vem som utför kontrollerna.
Tekniskt samråd är ett möte där du tillsammans med en av våra handläggare och din kontrollansvarige går igenom ditt byggprojekt och fastställer kontrollplan och de andra underlagen som vi efterfrågar. I mindre projekt är det inte alltid det behövs ett tekniskt samråd, det är en bedömning vi gör.
Efter det tekniska samrådet, kan du eventuellt behöva revidera, eller komplettera med ytterligare handlingar. När dessa inkommit och godtagits kan vi utfärda ett startbesked.
Boka tid för tekniskt samråd
Boka tid för tekniskt samråd med en byggnadsinspektör på registrator.bmn@svedala.se eller kontakta oss under våra telefontider.
När du fått startbesked får du starta byggnationen. Om du, under byggnationen, behöver ändra eller förtydliga något så ska du kontakta din handläggare och diskutera detta. Avviker du från det som vi gett lov för eller avtalat på det tekniska samrådet kan det leda till att vi inte kan ge slutbesked. Beroende på avvikelsen kan det krävas ett nytt bygglov eller att ni måste återställa till det senaste beviljade bygglovet.
Ett arbetsplatsbesök innebär att vår handläggare i ärendet kontrollerar på plats om ditt bygge eller projekt följer kontrollplanen och det givna bygglovet.
Vi ska alltid göra ett arbetsplatsbesök om startbeskedet avser ett stort eller komplicerat byggprojekt eller om bygg- och miljönämnden och du är överens om det vid det tekniska samrådet.
Boka tid för arbetsplatsbesök
Boka tid med en byggnadsinspektör på registrator.bmn@svedala.se eller kontakta oss under våra telefontider.
När ditt bygge närmar sig sitt slut är det dags för slutsamråd. På slutsamrådet ska du som byggherre, din kontrollansvarige och eventuellt andra som har med bygget att göra, närvara.
Under mötet går vi bland annat igenom utlåtanden som den kontrollansvarige gjort och ser efter så att du har följt kontrollplanen. Detta möte ligger sedan till grund för att du ska få ditt slutbesked. Slutsamrådet sker oftast på byggplatsen och inspektören gör en bedömning om du har utfört byggnationen enligt överenskommelse och bestämmelser.
Boka tid för slutsamråd
Boka tid med en byggnadsinspektör på registrator.bmn@svedala.se eller kontakta oss under våra telefontider.
När du visat att alla krav för åtgärderna enligt bygglovet, kontrollplanen, startbeskedet och eventuella kompletterande villkor är uppfyllda så kan vi utfärda ett slutbesked till dig. När du fått slutbesked får du ta din byggnad i bruk och börja använda den. Om du tar byggnationen i bruk innan du fått slutbesked kan detta leda till att du får en byggsanktionsavgift.
Interimistiskt slutbesked
Om vi bedömer att det finns brister som inte är obetydliga och som behöver åtgärdas eller att en kontroll behöver göras senare så meddelar vi dig ett så kallat interimistiskt slutbesked. I det beskedet beskriver vi i vilken omfattning du får använda byggnaden. När du har genomfört åtgärderna kan du få ditt slutbesked.
Tekniska egenskaper
Byggnadsverk ska uppfylla väsentliga egenskapskrav i fråga om bärförmåga, brandsäkerhet, hänsyn till hygien, hälsa och miljö, skydd mot buller med mera under en ekonomiskt rimlig livslängd och med normalt underhåll. Totalt är det nio punkter.
Lagens nio punkter:
Bärförmåga, stadga och beständighet.
Säkerhet i händelse av brand.
Skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Säkerhet vid användning.
Skydd mot buller.
Energihushållning och värmeisolering.
Lämplighet för det avsedda ändamålet.
Tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Region Skåne som ansvarar för vaccination mot covid-19, har börjat vaccinera mot covid-19 och planerar för en löpande vaccination under det första halvåret av 2021. Planeringen utgår från Folkhälsomyndighetens nationella plan för vaccination mot covid-19.
På Region Skånes webbplats kan du läsa om följande:
Du som erbjuds vaccination mot covid-19 har kanske frågor inför ditt beslut. Den här informationen kan vara ett stöd för dig före, under och efter vaccinationen. (På flera språk)
I första fasen vaccineras äldre på särskilda boenden, de som bor på LSS-boende och är över 70 år samt personal. I första fasen ingår också personer i ordinärt boende som har hemsjukvård samt eventuell hushållskontakt.
I andra fasen ingår personer med stöd enligt LSS samt personer i ordinärt boende med dagliga omvårdnadsinsatser.
För vaccinering av grupper utanför kommunens ansvarsområde (till exempel 65+) hänvisar vi till Region Skånes information.
På 1177:se hittar du information om vaccination mot covid-19 och var du lämnar prov. Du får råd om vad du kan göra om du är sjuk, och vad du behöver göra för att hejda smittan.
På 1177.se kan du läsa om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden. Du kan också ringa telefonnummer 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt.
Folkhälsomyndigheten informerar om aktuell information krig covid-19, hur du skyddar dig och andra, vilket ansvar verksamheter, skolor, föreningar med flera har samt mycket annat som rör coronapandemin.
Folkhälsomyndigheten (Fohm) är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för en bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot.
På Krisinformation.se hittar du information om de nya skärpta råden och rekommendationerna för att stoppa spridningen av covid-19. Krisinformation.se är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga i samband med en kris eller allvarlig händelse.
Du kan ringa 113 13 för att ge och få information om större olyckor och kriser eller om du har generella frågor kring coronaviruset som inte handlar om sjukdomssymptom.
Hur agerar kommunen om barn får symtom i förskolan eller skolan?
Om yngre barn, som inte kan gå hem själva, får symtom i förskolan eller skolan, begränsar vi antalet personal som tar hand om barnet i väntan på vårdnadshavare som vi genast kontaktar. Vi begränsar även lokaler som barnet vistats i.
Svedala kommun följer direktiv från regeringen, Folkhälsomyndigheten och andra expertmyndigheter. Därför fortsätter förskolor och grundskolor att hålla öppet. I dagsläget finns inga beslut om stängning men vi förbereder oss för om ett sådant beslut skulle komma.
Vi ber er som huvudmän och ansvariga för er respektive verksamhet att informera era vårdnadshavare inför en eventuell stängning av verksamheten. Det är viktigt att ni som huvudmän i god tid kontaktar Svedala kommun om ni gör bedömningen att ni inte kan klara att erbjuda omsorg till de barn som är folkbokförda i vår kommun men är inskrivna i er verksamhet.
Fortsatt stängt på daglig verksamhet och Mötesplats Linden
Av hänsyn till riskgrupper hos deltagare och besökare samt med anledning av gällande restriktioner kommer daglig verksamhet och Mötesplats Linden fortsätta vara stängt till och med den 5 april 2021.
Helene och Birgitta lyssnar på våra ensamma äldre
Alla öppna aktiviteter på dagcentralerna och anhörigcenter är stängda tillsvidare på grund av coronaviruset. För att lindra konsekvenserna av detta har kommunen utökat verksamheten där personal samtalar och stöttar ensamma äldre och anhöriga.
För drygt en månad sedan öppnade våra äldreboenden upp för besök igen. Förhoppningen är att de kan fortsätta vara öppna men då behöver vi din hjälp. Det är fortfarande lika viktigt att skydda våra äldre. Hög ålder är den främsta riskfaktorn för att bli allvarligt sjuk i covid-19. Alla har vi ett ansvar att skydda äldre från smitta.
Riktlinjer vid besök på äldreboenden under coronapandemin
Den 1 oktober 2020 hävdes besöksförbudet på landets äldreboenden. Kommunen ansvarar för att besöken sker på ett säkert sätt och samspelet mellan verksamheten och de närstående är viktigt.
Ta ställning inför varje besök om du bör eller måste besöka boendet just idag. Undvik onödiga besök. Vi rekommenderar utomhusbesök i första hand.
Om anhöriga upplever oro och har behov av att prata kring frågor om coronapandemin kan du tipsa dem om vår anhörigsamordnare, telefon 040-686 84 26.
Hjälp till äldre
Svedala och Värby församling, med volontärer, är ett extra stöd till Svedala kommun och kan vara en extra resurs under rådande förhållande. Om du behöver hjälp med att handla eller uträtta andra nödvändiga sysslor kontakta oss på Svedala kommun, som samordnar kontakten med församlingarna.
Många av dem som reser med Skånetrafikens serviceresor tillhör riskgrupper och måste kunna ta sig till sjukhus eller vårdcentral på ett tryggt och säkert sätt med minimal risk för smitta. Serviceresor har därför vidtagit flera åtgärder för att minska smittspridning hos de som reser med oss.
Barn och unga födda 2002 eller senare kan utöva idrott och kultur i kommunens lokaler. Folkhälsomyndighetens bedömning är att de positiva aspekterna av barn och ungas fysiska aktivitet överväger och därför görs en ändring i de allmänna råden. De undantas därmed liksom verksamhet för yngre barn från rekommendationen om att hålla icke-nödvändig verksamhet som drivs av staten, regioner eller kommuner stängda.
Vad innebär det för föreningar?
Föreningar kan bedriva verksamhet såväl inomhus som utomhus för barn och unga födda 2002 eller senare. Det vilar fortfarande ett ansvar att göra det på ett smittsäkert sätt. Kommunens anläggningar är öppna enbart för denna åldersgrupp. Äldre ledare kan följa med in men ska se till att följa råd från föreningens riksorganisationer. Vi uppmanar er att inte använda omklädningsrum utan byter om och duschar hemma innan träning. De som är födda innan 2002 kan fortsatt bedriva sin verksamhet utomhus.
Kultur- och fritidsenhetens lokaler och anläggningar för idrottsverksamhet omfattas av den nya pandemilagen. Enligt denna lag ska varje besökare kunna disponera minst 10 kvadratmeter av anläggningens yta. Vi skyltar därför upp lokalerna och anger maxantalet besökare.
Sprid gärna informationen till medlemmar i föreningen, samt respektera och följ begränsningarna i respektive lokal. Föreningar måste också ta hänsyn till Folkhälsomyndighetens föreskrifter och nationella allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19.
Vi gör er uppmärksamma på att detta inte gäller skolverksamheten, utan endast under bokningsbara tider.
Barn och unga födda 2002 eller senare ges nu åter möjlighet att utöva idrott och kultur i kommunens lokaler.
Kulturskolans elever i Svedala kommun återgår stegvis till enskild undervisning på plats för elever födda 2005 och senare. Fortsatt erbjudande om digital eller fjärrundervisning finns för de elever som så önskar. Gruppundervisning fortsätter med digitalt- fjärrundervisning och ensembler, kör och orkester pausar.
Ungas fritid i Svedala arrangerar återigen aktiviteter utomhus och digitalt. Vi rekommenderar alla unga att hålla koll på @ungasfritidsvedalakommun på Instagram, Ung i Svedala-appen och Ungas Fritid på Facebook för tips på evenemang och aktiviteter utomhus.
Mötesplatserna fortsätter att hålla stängt.
Kanaler med aktuell information från Ungas fritid och mötesplatserna:
App: Ung i Svedala
Instagram: ungasfritidsvedalakommun
Facebook: Ungas fritid Svedala kommun
Bibliotek
Bara bibliotek öppnar 6 april med restriktioner och begränsade öppettider.
Klågerups bibliotek fortsätter hålla stängt men erbjuder meröppet alla dagar i veckan. Vi utökar meröppettiderna på vardagar i Klågerup och Bara.
Svedala bibliotek öppnar 15 mars med restriktioner och begränsade öppettider.
Biblioteken finns också tillgängliga via telefon, chatt och mejl.
Kultur och fritid är viktigt i dessa tider därför har vi skapat "Coronakultur", en sida som tipsar dig om evenemang och aktiviteter som du kan ta del av hemifrån eller ute i naturen.
Frisk luft gör oss alla gott så även om vi inte kan resa någonstans kan vi njuta av det Svedala kommun erbjuder. Destination Svedala ger dig massvis av förslag på lokala aktiviteter och besöksmål.
Vi har samlat information om vilka stöd och åtgärder våra företagare i kommunen kan få för att minska de negativa och ekonomiska konsekvenserna som coronapandemin medför.
Alla öppna aktiviteter på dagcentralerna och anhörigcenter är stängda tillsvidare på grund av coronaviruset. För att lindra konsekvenserna av detta har kommunen utökat verksamheten där personal samtalar och stöttar ensamma äldre och anhöriga.
På grund av spridandet av nya coronaviruset i äldreomsorgen uppstår såklart oro och ett behov av att ställa frågor. Du som är anhörig är därför varmt välkommen att kontakta vår anhörigsamordnare på telefon 040-626 84 26.
Hjälp till äldre med att handla och andra nödvändiga sysslor
Svedala och Värby församling, med volontärer, är ett extra stöd till Svedala kommun och kan vara en extra resurs under rådande förhållande. Om du behöver hjälp med att handla eller uträtta andra nödvändiga sysslor kontakta oss på Svedala kommun, som samordnar kontakten med församlingarna.
Vi har samlat information om vilket stöd och hjälp det finns att få för företag i Svedala kommun, för att minska de negativa effekterna på näringslivet.
Projektet Uppdrag psykisk hälsa har samlat information på sin webbplats om råd och tips kring psykisk hälsa i kristider, i samband med covid-19. Här finns råd och länkar anpassade för olika målgrupper och behov.
Kontaktlista för stöd och hjälp via telefon, chatt eller mejl
Det är också bra att sätta ord på sin oro. Prata med någon som du litar på och berätta hur du känner. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl. Se förteckningen över kontakter som Länsstyrelsen Skåne tagit fram.
Frågor och svar för dig som känner oro under coronapandemin
På Folkhälsomyndighetens webbplats har de samlat information för dig som känner oro eller vill veta hur du kan ta hand om din och andras psykiska hälsa under denna tid.
Det smittsamma viruset corona sprids just nu i Sverige. Corona-viruset orsakar sjukdomen covid-19. På webbplatsen Krisinformation.se hittar du information från myndigheter om viruset corona och covid-19.
Här hittar du informationsmaterial som affischer, bilder, flygblad och filmer som du fritt får använda. Du får inte ändra, lägga till eller ta bort något i materialet. Det mesta av materialet finns också på flera språk.
Samlat informationsmaterial om covid-19 från Region Skåne
Samlat informationsmaterial från Region Skåne. Gå till rubrik Informationsmaterial. På flera språk.
På Folkhälsomyndighetens webbplats hittar du samlat informationsmaterial på olika språk som regioner och kommuner har delat för att fler ska kunna använda. Informationsmaterialet kan användas på webbplatser eller skrivas ut och sättas upp på mottagningar och liknande eller delas ut till allmänheten. Webbsidan fylls på allt eftersom material blir tillgängligt.
Om du vill anmäla ett fel och brister i utemiljön såsom klotter, trasig belysning eller hål i gatan är vi tacksamma för att du gör en felanmälan. Fyll i formuläret och markera den exakta platsen för felet på kartan.
Du kan så klart även kontakta oss på telefon 040-626 80 00.
Trasiga lampor åtgärdar vi inom 14 dagar. Vid kabelfel eller då större områden är släckta, ring SOS 040-676 90 53. Vid fel som kan innebära trafikfara, ring 112.
Runt vecka 16-17 brukar sandsopningen påbörjas. Som fastighetsägare är det du som ansvarar för att trottoaren utanför din fastighet sopas. I övrigt sopas gator, infarter och gång- och cykelbanor regelbundet under året.
I mitten av november till mitten av mars finns det en beredskapsgrupp som dygnet runt övervakar väder och vägar för att snabbt kunna ta beslut om snöröjning och halkbekämpning.
Kommunens ansvar
Kommunen har ansvaret för vinterväghållningen på offentliga platser såsom kommunens körbanor, cykelvägar, torg och vissa gångbanor.
Villaägare och fastighetsägares ansvar
Villaägare och andra fastighetsägare ska röja snö och se till att det inte är halt på trottoaren utanför sin fastighet. Detta gäller även andra ytor för gångtrafik även om de inte kallas trottoar.
Om grenar sträcker sig in på din tomt har du rätt att kapa av grenarna. Vi vill däremot att du kontaktar oss först så att vi kan se till att det sker på bästa sätt. Du får däremot inte själv fälla träd som står på kommunens mark - det räknas som egenmäktigt förfarande och kan polisanmälas.
För att ansöka om trädfällning av kommunala träd ber vi dig fylla ansökan om trädfällning. Ansökan ska vara Parkenheten tillhanda senast den 30 juni för att kunna behandlas/åtgärdas under påföljande vinterhalvår. Generellt är Svedala kommun restriktiv med att fälla friska träd. Vi kommer inte att ta hänsyn till att löv från kommunens träd blåser in på privat mark och inte heller att ett träd skuggar eller skymmer utsikten.
Skyltningen på plats är den som gäller. Under de tider som är skyltade för laddning ska det pågå laddning. Övrig tid är det ingen begränsning, men laddning får så klart ske även på kvälls- och nattetid.
Två gånger om året, vår och höst gör vi en rutinkoll på anläggningen. Detta innebär att gatubelysningen är tänd dagtid. Detta kan även inträffa under tillfälliga reparationer.
Det är fastighetsägaren som ska se till att trottoaren är framkomlig och som står för sopning och snöröjning. Detta gäller även andra ytor för gångtrafik som gränsar till din fastighet, även om de inte kallas trottoar.
Ett ensamkommande barn är en person som är under 18 år och som vid ankomsten till Sverige är skild från båda sina föräldrar eller någon annan vuxen person som får anses ha trätt i föräldrarnas ställe, eller som efter ankomsten står utan sådan ställföreträdare.
År 2015 tog Svedala kommun emot 119 ensamkommande barn. Under 2016 tog Svedala kommun emot 12 ensamkommande barn och 2017 mottogs ett ensamkommande barn. Inga ensamkommande barn kom till Svedala kommun under 2018-2020.
Hur många av barnen som får uppehållstillstånd i Sverige utreds och beslutas av Migrationsverket. Svedala kommun har idag ansvar för 18 ensamkommande barn.
I dagsläget bor cirka hälften av dessa barn i kommunen. Resten bor i andra kommuner runt om i Skåne, bland annat i familjehem, på stödboende och på HVB-hem (Hem för vård och boende).
I dagsläget finns inga hem för ensamkommande i Svedala kommun då vårt stödboende Volare har upphört. En del ensamkommande bor dock i träningslägenhet i kommunen via socialtjänsten.
Ett HVB (HVB står för hem för vård och boende) och ska i möjligaste mån likna ett vanligt hem. På ett HVB finns det personal dygnet runt. Personalen har den utbildning som krävs för att arbeta med ensamkommande barn och unga. Många är socionomer, fritidsassistenter och pedagoger. Personalen har ansvar för den dagliga omvårdnaden av barnen och stödjer exempelvis dem i studier, i att skapa en meningsfull fritid och i integrationen för att bli en del av det svenska samhället.
Stödboende
Stödboende är ett boende som tillhandahåller platser för heldygnsvistelse avsedda för personer som behöver insatser i form av tillsyn och stöd men inte vård eller behandling.
Familjehem
Ett familjehem är en vanlig familj och ska fungera så likt en vanlig familj gör.
Barnens mående är individuellt. Gemensamt för de ensamkommande barnen är att de är skilda från sina familjer och har varit med om en flykt. Socialtjänstens ansvar är att utreda och kartlägga barnens mående och behov och tillgodose dessa.
Av de barn och ungdomar som anvisats eller ankommit till kommunen har det i huvudsak varit pojkar. Av de barn kommunerna har tagit emot överlag är 11 procent flickor. I dagsläget har vi inga flickor som är ensamkommande barn.
Alla ensamkommande barn har rätt till att gå i skolan. Asylsökande barn har inte skolplikt men det har barn med uppehållstillstånd. Kommunen är skyldig att erbjuda alla ensamkommande barn skola skyndsamt.
Ensamkommande barn söker bostad på samma villkor som alla andra och får således ett eget kontrakt på samma villkor som alla andra i samhället, när de flyttat ut från sin utslussningslägenhet.
Utländsk medborgare som före resan till Sverige fått uppehållstillstånd inom den flyktingkvot som regeringen fastställt och sker i samarbete med UNHCR. Resan hit organiseras och betalas av Migrationsverket. För närvarande tas 1 900 personer årligen emot som kvotflyktingar i Sverige. Jämför med flykting och asylsökande.
Anläggningsboende (ABO) är ett boende som Migrationsverket erbjuder asylsökande, vanligtvis en lägenhet i hyreshus (ABE) eller ett tillfälligt boende (ABT).
Lagen (2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning. Sedan 1 mars 2016 är alla kommuner enligt bosättningslagen skyldiga att ta emot nyanlända för bosättning. Bosättningslagen omfattar nyanlända som har beviljats uppehållstillstånd som flyktingar eller annan skyddsbehövande, enligt vissa bestämmelser i utlänningslagen (2005:716), samt anhöriga till dessa personer. Anvisningar till kommunerna omfattar nyanlända som vistas i anläggningsboenden och kvotflyktingar.
För ensamkommande barn och unga har kommunen det fulla ansvaret. Det innebär att ta emot barnet ordna boende, skola, god man och annan omsorg. För de som har fått uppehållstillstånd i Sverige ansvarar kommunen för bostäder, skola, att personerna får lära sig svenska och får kunskap om hur samhället fungerar. När det gäller asylsökande så är det ett statligt ansvar men kommunen ansvarar för att ordna skolgång till asylsökande barn inom en månad och förskola inom fyra månader.
Svedala ska ta emot 36 nyanlända flyktingar som fått uppehållstillstånd i Sverige och blivit placerade i vår kommun. Nyanlända har tillgång till kommunal verksamhet och service, på samma villkor som andra kommuninvånare.
En utländsk medborgare som vill stanna i Sverige mer än tre månader måste ha uppehållstillstånd (gäller inte EU/EES-medborgare och deras anhöriga). Kan vara tidsbegränsat eller permanent.
Svedala kommun ska ta emot och bland annat hitta bostäder åt 57 personer under 2018 enligt bosättningslagen som gäller nyanlända. För att klara av detta kommer vi behöva lägenheter i varierande storlekar. För oss är det viktigt att skapa långsiktigt hållbara boendelösningar som även underlättar möjligheter till integration. Vi arbetar brett för att finna lösningar utifrån flera olika målgruppers behov.
Om du vill anmäla ett fel i Svedala kommun, till exempel vid fel och brister i utemiljön såsom klotter, trasig belysning eller hål i gatan är vi tacksamma för att du gör en felanmälan. Fyll i formuläret och markera den exakta platsen för felet på kartan.
Har du synpunkter på Svedala kommun och dess verksamheter? Berätta det för oss! Vi tycker det är värdefullt att få ta del av dina tankar, idéer eller förslag. Det ger oss en chans att bli bättre.
För oss är det viktigt att ha en dialog med dig som bor eller är verksam i kommunen. Därför använder vi oss av flera olika kommunikationskanaler. Du kan läsa om var du kan tycka till, ställa frågor och få information från Svedala kommun.
Har du synpunkter på Svedala kommun och våra verksamhet? Berätta det för oss! Vi tycker det är värdefullt att få ta del av dina tankar, idéer eller förslag. Det ger oss en chans att bli bättre.
Vänligen fyll i vårt formulär med information om din aktivitet. Det är endast aktiviteter i Svedala kommun som vi publicerar. Reklam för företag eller produkter får inte förekomma. Dock kan e kommersiell aktivitet som bedöms vara av stort intresse för kommuninvånarna presenteras. Ifyllt formulär skickas till Kommunikationsenheten som godkänner inlägget och publicerar det inom kort i kalendern på svedala.se och andra lämpliga kanaler som kommunen ansvarar för.
Det är polisen som ger dig tillstånd att använda allmän plats för skyltning, affischering eller liknande. Om du inte har tillstånd kan vi ta bort materialet på din bekostnad.
Det finns en speciell banner som vi lägger ut på startsidan av svedala.se där vi informerar dig vid större händelser eller kriser. Du ska snabbt kunna se och ta del av vad som har hänt eller är på gång att hända i kommunen.
Informera via Facebook och radio
Förutom att informera via webbplatsen svedala.se går vi ut via kommunens Facebooksida Svedala kommun och på digitala vägskyltar som är uppsatta på väg 108 och E65. Vid strömavbrott och om du inte har tillgång till internet eller mobil kan du lyssna till Radio P4 Malmöhus som vi kontaktar när vi har viktig information att gå ut med till er invånare.
Vi kan behöva sätta upp informationscentraler runt omkring i kommunen vid större händelse eller kris. En av informationsplatserna är först och främst kommunhuset på Åbjörngatan 7 i Svedala.
Här är fler kanaler vi kommunicerar via:
Media.
Webbplatsen Krisinformation.se (Webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga till allmänheten före, under och efter en stor händelse eller kris.
Telefonnummer 113 13 (Sveriges nationella nummer för information vid allvarliga olyckor och kriser. Ansvar är SOS Alarm.) Om du ska ringa 112 och din telefon inte fungerar kan du besöka Räddningstjänsten i Svedala för att få hjälp med det.
Oväder och avgrävda kablar är exempel på orsaker till strömavbrott som kan vara under längre tid.
Vad kan jag göra under ett elavbrott?
Om du får strömavbrott, kontrollera först den egna utrustningen, säkringar och jordfelsbrytare. Kontrollera om grannarna också har strömavbrott. Många elnätsägare har information på webben.
Skånetrafiken ansvarar för färdtjänsten i Svedala kommun. För dig som har särskilda behov och inte klarar att resa med Skånetrafikens bussar och tåg, kan färdtjänst vara ett alternativ. Med särskilt tillstånd kan du bli beviljad färdtjänst. Du reser då med personbil eller specialfordon med serviceresor.
Du behöver inte veta säkert. Du kan anmäla om du tror att ett barn far illa i hemmet eller någon annanstans. Det är sedan Socialtjänstens arbete att undersöka hur barnet har det och om det behöver skydd eller stöd.
Du har möjlighet att vara anonym när du anmäler, men utredningsförfarandet underlättas ofta av att du inte är det. Du kan även lämna en skriftlig anmälan.
Du kan också kontakta Sociala jouren Syd, telefon 112. De tar hand om nödsituationer av social karaktär som inte kan vänta till nästa vardag, när den vanliga socialtjänsten har öppet.
Nej, det behöver du inte ha! Det finns Fixarservice som är en praktisk hjälp för dig som är pensionär.
Exempel på tjänster som kan ingå i Fixarservice är:
Uppsättning och nedtagning av gardiner
Laga trasiga persienner
Ordna med mattor och sladdar för att göra bostaden säkrare
Byte av glödlampor och säkringar
Få hjälp med att sätta upp brandvarnare, testa och byta batterier
Ta ner och sätta upp saker i höga skåp
Hämta och lämna saker i vinds- och källarutrymmen
Flytta lättare möbler i bostaden
Sätta upp tavelkrokar och tavlor
Ordna med balkonglådor och tyngre blomkrukor
Hjälp med att förutse eventuella olycksrisker i hemmet
Fixarservice är gratis, men eventuella materialkostnader måste du betala själv. Fixarservice bokar du genom att kontakta personalen på Stella dagcentral telefon 040-626 84 25, måndag kl 10-16, fredag-tisdag kl 9-16
Du som är folkbokförd i Svedala kommun och som har en varaktig funktionsnedsättning som begränsar din gångsträcka kan ansöka om parkeringstillstånd för rörelsehindrad.
Ett parkeringstillstånd för rörelsehindrad kan utfärdas både till en rörelsehindrad person som själv kör fordonet, och till en rörelsehindrad person som regelbundet behöver hjälp av föraren utanför fordonet (som passagerare).
En person som har ett varaktigt funktionshinder som innebär väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand mellan platsen där fordonet parkerats och en målpunkt på rimligt gångavstånd, kan beviljas parkeringstillstånd.
En person som har ett funktionshinder men som själv inte kör fordonet kan endast beviljas parkeringstillstånd om särskilda skäl föreligger.
Svårigheter att bära utgör inte grund för ett parkeringstillstånd. Enbart svårigheter att ta sig i och ur bilen utgör inte grund för parkeringstillstånd.
Enbart svårigheter att ta sig i och ur bilen utgör inte grund för parkeringstillstånd.
Vi handlägger ärendena i tur och ordning. Handläggare i Kundservice utreder och beslutar om ansökan på delegation av kommunstyrelsen. Tidigare beviljat parkeringstillstånd berättigar inte automatiskt till ett nytt tillstånd. Varje ansökan om parkeringstillstånd hanterar vi som en ny ansökan.
Handläggningstiden är cirka tre veckor från det att vi har mottagit en komplett ansökan. Du får ett brev hemskickat till dig när ett beslut är taget. Vi kontaktar dig om du behöver komplettera din ansökan. Under sommar och jul kan det vara en något längre handläggningstid än vanligt på grund av semestrar.
Om ett ärende inte anses vara komplett för att våra handläggare ska kunna utreda och ta ett beslut inom 3 månader, avslutas ärendet och du behöver göra en ny ansökan.
När vi beviljar eller avslår ett fortsatt parkeringstillstånd ska det handläggas utifrån det aktuella rörelsehindret. Det kan tillkomma nya sjukdomar som försämrar ditt handikapp, du kan också opereras - rehabiliteras från sjukdomar som ändrar rörelsehindrets begränsning med mera.
Nytt intyg ska lämnas in vid varje ansökan. Den sökande är skyldig att lämna de uppgifter som kommunen anser sig behöva för att ta beslut om parkeringstillstånd, det kan gälla till exempel mer utförligt läkarintyg, specialistutlåtande eller annan handling.
Under högst tre timmar där parkering enligt en lokal trafikföreskrift är förbjuden eller tillåten under kortare tid än tre timmar.
Under högst 24 timmar där parkering enligt en lokal trafikföreskrift är tillåten under minst tre men mindre än 24 timmar.
På parkeringsplatser som genom lokala trafikföreskrifter som reserverats för rörelsehindrade med parkeringstillstånd, varvid viss längsta uppställningstid som föreskrivits för sådan plats ska iakttas. Tänk på att parkering inte alltid är avgiftsfritt på parkeringsplatser för personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Avgift ska betalas på avgiftsbelagd parkeringsplats om inte kommunen har beslutat något annat. Svedala kommun har inga avgiftsbelagda parkeringsplatser.
Krav på parkeringsskiva finns på vissa tidsbegränsade parkeringsplatser i Svedala tätort.
Ett borttappat eller ett stulet tillstånd ska omedelbart polisanmälas. Du behöver en kopia på din polisanmälan för att kunna få ett nytt tillstånd utfärdat med samma giltighetsdatum. Det gamla tillståndet spärras och ett nytt utfärdas med ett nytt tillståndsnummer.
Ja. Vi ställer krav vid upphandlingen och våra projektledare och byggledare följer upp under byggtiden. Vi kallar till nytt möte där entreprenören får presentera sig och redovisa tidplan och då finns det chans för dig att ställa frågor.
Ja. Använd befintliga rör om det går, byt ut trasiga rör. Ta tillfället i akt och se över dina ledningar i fastigheten. Lägg om ledningar vid behov. Det är ditt ansvar som fastighetsägare att ”rätt” vatten är kopplat till ”rätt” ledning.
Vi installerar enskilda vattenmätare till samtliga fastigheter. Du som fastighetsägare upplåter plats enligt våra anvisningar samt monterar en vattenmätarkonsol i vilken vi placerar vattenmätaren.
Ditt barn blir automatiskt tilldelad en plats på fritidshem om hen går i kommunal förskola eller om du redan har en fritidsplats på nuvarande skola. Om du inte önskar fritidsplats för ditt barn i den nya skolan vänligen meddela oss.
Om man blir folkbokförd i kommunen under skolvalsperioden ska man kontakta skolval@svedala.se för att bli inbjuden i skolvalet. Blir man folkbokförd efter skolvalsperioden sker handläggning efter skolvalsplaceringarna är klara.
Båda vårdnadshavarna måste logga in i webbportalen och göra skolval för sitt barn med sina egna e-legitimationer. Om bara en vårdnadshavare gjort ett val och tiden för val har passerat så räknas valet/önskemålet som ogiltigt.
Vi räknar fram relativ närhet genom att mäta avstånd mellan barnets folkbokföringsadress och önskad skolan. Vi jämför avståndet (air distance) till önskade skolan med avståndet (air distance) till den närmaste eller näst närmaste skolan för att få fram skillnaden i avstånd = relativ närhet.
Därefter jämför vi den relativa närheten för samtliga som har sökt samma årskurs i samma skola. Om två barn önskat samma skola och bara ett av dem kan få en plats, är det barnet som har längst relativt avstånd till den alternativa skolan som har rätt till platsen.
Efter skolvalets ansökningsperiod är slut börjar handläggarna på Utbildningsenheten att matcha platser mot skolval. I mitten av mars förväntar vi oss att skicka ut slutgiltiga placeringsbesked.
Vi försöker i möjligaste mån ta hänsyn till vårdnadshavarnas önskemål. Om det är fler sökande än befintliga platser till en skola gör vi följande placeringskriterier i ordning:
Relativ närhet
Relativ närhet för barn vars vårdnadshavare inte gjort ett giltigt/komplett val.
Nej, det spelar ingen roll när under perioden 20 januari - 10 februari som du gör ditt val. Alla vårdnadshavare till folkbokförda barn som söker under perioden har samma förutsättningar. När perioden är slut placeras barnen på kommunens skolor utifrån gällande regler för detta.
Skolvalet är endast aktivt under perioden 20 januari -10 februari. Under de här veckorna ska båda vårdnadshavarna logga in och göra sina val/bekräfta varandras val för att öka chanserna att bli placerad på önskad skola.
Sotning/rengöring samt brandskyddskontroll i Svedala kommun utförs enligt avtal av Skorstensfejarmästarna Syd. Du kan nå Skorstensfejarmästarna via e-post eller telefon.
Sotning innebär att brännbara beläggningar tas bort i eldstäder och skorstenar så att risken för en soteld minimeras. Sotning är en viktig del i arbetet med att förebygga bränder i bostäder.
Sotning/rengörning är inte samma sak som brandskyddskontroll, som är en myndighetskontroll för att säkerställa säkerheten i förbränningsanordningen och rökkanalerna.
Brandskyddskontroller görs för att man i ett tidigt skede ska upptäcka fel och brister som kan innebära risker för brand. Vid brandskyddskontrollen, som endast får utföras av behörig kontrollant som kommunen har utsett, kontrolleras förbränningsanläggningens säkerhet ur brandskyddssynpunkt. Efter kontrollen dokumenterar och meddelar den som utfört kontrollen vad som kontrollerats och vad som framkommit vid kontrollen.
Efter en brandskyddskontroll kan krav på åtgärder komma att ställas på fastighetsägaren för att förebränningsanordningen ska få fortsätta användas. Man kan säga att det liknar en bilbesiktning, men för din eldstad, värmepanna eller liknande.
Brandskyddskontrollen ska ske med intervall som myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver. Beroende på vilken anläggning du har och hur den används finns det olika intervall.
Om du har en eldstad/förbränningsanläggning som inte är avställd är sotning ett måste.
Kommunen har en lagstadgad skyldighet att se till att sotning och rengöring genomförs på de objekt som omfattas av föreskrifterna från myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Kommunen har av denna anledning beslutat om en sotningsfrist som gäller för alla fastigheter i kommunen. Sotningen är därmed inte frivillig utan ska genomföras enligt fristerna.
Sotning/rengöring görs olika ofta för olika typer av förbränningsanordningar. Det är kommunen som beslutar hur ofta sotningen ska göras genom att besluta om sotningsfrister, med vägledning från myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Med länken sist i detta svar kommer du till Svedala kommuns författning om sotningsfrister. För lokaleldstäder gäller exempelvis följande.
Eldstäder som utgör den huvudsakliga källan föruppvärmning av det rum där eldstaden är uppställd eller för matlagning: Sotning 1 gång/år.
Eldstäder som eldas i mindre omfattning och som inte är den huvudsakliga källan för uppvärmning av det rum där eldstaden är uppställd eller för matlagning: Sotning 1 gång/3 år.
Eldstad som finns i ett fritidshus: Sotning 1 gång/3 år.
Kommunens föreskrift om sotningsfrister gäller både dig som får sotningen utförd av kommuenns avtalade entreprenör och dig som har tillstånd till egensotning.
Brandskyddskontroll ska ske med intervall som myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver. Beroende på vilken anläggning du har och hur den används finns det olika intervall.
Gällande sotning/rengöring är utgångspunkten att detta genomförs av den sotningsentreprenör som kommunen har utsett. Denna har en säkerställd kompetens och arbetssätt enligt kommunens beslutade nivå.
Som fastighetsägare har du möjlighet att själv få utföra sotning i din fastighet, eller låta någon annan än den med kommunen avtalsupprättade entreprenören genomföra uppdraget. För att sådan så kallad egensotning ska få ersätta den rengöring som utförs av kommunens avtalade sotningsentreprenör måste du ha fått ett godkänt tillstånd om egensotning från kommunens räddningstjänst. Om du som fastighetsägare vill få tillstånd att själv rengöra din anläggning måste du i ansökan redovisa att du har kunskap och förmåga att genomföra detta på ett ur brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Om du vill överlåta åt någon annan person eller firma att utföra sotningen/rengöringen ska denna uppnå samma formella kompetensnivå som de krav som ställs på kommunens upphandlade sotningsentreprenör.
Brandskyddskontroll skiljer sig från sotning/rengöring och är en myndighetskontroll som måste utföras av den brandskyddskontrollant som kommunen har utsett genom upphandling och avtal, oavsett om sotning/rengöring i din fastighet utförs av kommunens upphandlade entreprenör eller genom egensotning. Brandskyddskontroll ska utföras enligt de frister som föreskrivs av myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Sotningsentreprenören som kommunen har avtal med har ett register med alla gällande frister och alla genomförda sotningar och brandskyddskontroller på de fastigheter och anläggningar som är korrekt rapporterade till dem eller kommunen.
Om du inte vet ifall kommunens entreprenör för sotning och brandskyddskontroll har rätt uppgifter om din eldstad/förbränningsanordning kan du höra av dig till dem. Kontaktuppgifter till kommunens entreprenör för sotning och brandskyddskontroll finns via länken nederst i detta svar.
När det är dags för sotning hos dig får du ett brev med ett aviserat datum och tid för arbetet. Tiden för sotning som du först erbjuds är anpassad till entreprenörens arbetsplanering, där flera hus i samma område bokas efter varandra, så att du kan få en så låg avgift som möjligt. Om du som fastighetsägare inte har möjlighet att ta emot sotaren vid den aviserade tiden kan du kontakta bolaget via kontaktuppgiften på avin och boka om tiden. Då tillkommer en extra avgift för den tillkommande körsträckan och inställelsetiden som sotaren behöver göra för din fastighet.
Ja, om du måste byta tiden som du fått tilldelad tas en liten extra avgift ut för den extra körtid och administration som bytet innebär.
Tiden för sotning eller brandskyddskontroll som aviseras när sotaren kontaktar dig är anpassad till entreprenörens arbetsplanering där flera hus i samma område bokas efter varandra, så att fastighetsägarna kan få en så låg avgift som möjligt.
Om du behöver byta tiden för sotning eller brandskyddskotnroll är det viktigt att du hör av dig och bokar om i god tid. För sena eller uteblivna avbokningar tas en administrativ avgift ut för det merarbete detta innebär för entreprenören.
Sotaren arbetar hela dagarna högt uppe på våra tak och måste därför vara noggrann med att inte gå upp där taksäkerheten är för dålig. Precis som alla vi andra ska så klart även yrkessotaren kunna klara sig ett helt arbetsliv utan att skada sig!
Tyvärr har det genom historien hänt olyckor med sotare som fallit ner från stegar eller tak och skadat sig allvarligt. Detta har gjort att alla Sveriges kommuner och sotningsentreprenörer tar säkerhetsfrågan på allvar. Kommunens entreprenör instruerar sina medarbetare att inte gå upp på tak där skyddsanordningarna inte uppfyller den branschstandard som taksäkerhetskommittén, TSK, tagit fram. Se länk till taksäkerhetskommittén nederst i detta svar. Precis som inom många andra yrkesgrupper förbättras arbetsmiljön succesivt för våra sotare jämfört med hur det sett ut historiskt, vilket innebär att ett tak som tidigare inte fått några säkerhetsanmärkningar nu kan anses vara för farligt som arbetsplats.
Med takskyddsanordningar menas exempelvis glidskydd för stegar, väggstegar och takstegar, vinds- och takluckor, räcken och skyddsräcken, gångbryggor, infästningar för personligt fallskydd och snörasskydd, med mera. Vilka av dessa som behövs hos dig beror på hur din fastighet och eldningsanordning ser ut.
Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för att din fastighet uppfyller kraven i Plan- och bygglagen. I lagen ställs krav på att ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är väsentliga i fråga om säkerhet vid användning, vilket bland annat omfattar anordningar som behövs för uppstigning på byggnadens tak och till skydd mot olycksfall genom nedstörtning från taket.
Tänk på att sotningen och brandskyddskontrollen görs för din säkerhet för att det inte ska börja brinna i din bostad eller fastighet. Om det inte är möjligt för sotaren och brandskyddskontrollanten att utföra sitt arbete kan det innebära att din eldstad eller förbränningsanordning inte får användas mer.
Sedan 2004 omfattas inte längre imkanaler (ventilation vid spis och ugn etc.) i enskilda privatbostäder av det lagstyrda kravet på rengöring och brandskyddskontroll. Det har hänt att företag som inte är avtalsknutna till kommunen skickar ut reklam som liknar sotarens aviseringar och som kan ge intrycket av att du måste beställa en rengöring av imkanalen på grund av lagkrav. Om det handlar om en privatbostads imkanal finns alltså inga sådana krav. Svedala kommun har idag ingen särskild rekommendation om detta annat än att man regelbundet bör kontrollera och rengöra sin spisfläkt och tillhörande filter.
I restauranger och större kök, där matlagning sker utöver behovet för enskilt hushåll, omfattas imkanalen av kravet på sotning/rengöring och brandskyddskontroll. Fristerna för sotning beslutas i kommunens författning om sotningsfrister.
Den långa perioden av varmt och torrt väder har gjort att vattenverken får jobba för fullt och ligger nära maxkapaciteten. Dessutom har kommunernas distributionssystem begränsningar när det gäller kapaciteten i vattentorn och reservoarer som är dimensionerade utifrån befolkningsmängd och normal förbrukning. Genom att vi hjälps åt att använda vattnet smart och hållbart säkerställer vi försörjningen.
Vädjan om att spara på vatten kommer från Sydvatten och berörda kommuner är: Bjuv, Burlöv, Eslöv, Helsingborg, Höganäs, Kävlinge, Landskrona, Lomma, Lund, Malmö, Staffanstorp, Svalöv, Svedala, Vellinge och Ängelholm. I Båstad kommun har bevattningsförbud införts.
Det är från nu, 18 juni 2020, och framåt. Det är alltid bra att tänka på en använda vattnet hållbart och inte använda mer än nödvändigt. När det är så här varmt är det extra viktigt. Dessutom är vatten en naturresurs vi ska hantera varsamt och det går åt en hel del energi för att rena vattnet.
Nu har vi haft en väldigt lång period av varmt och torrt väder, som även ser ut att hålla i sig. Detta gör att produktionen ligger nära maxkapaciteten i vattenverket. Sydvatten vidtar redan en rad åtgärder, både kortsiktiga och långsiktiga, för att hantera situationen, men hoppas också få hjälp från allmänheten för att sänka förbrukningen. Där finns även begränsningar i kommunernas distributionssystem när det gäller kapaciteten i vattentorn och reservoarer som är dimensionerade utifrån befolkningsmängd och normal förbrukning.
Sydvatten arbetar för närvarande med kapacitetshöjande åtgärder både vid Vombverket och Ringsjöverket. Åtgärderna syftar till att öka både den långsiktigt hållbara kapaciteten och kapaciteten under timmar med mycket hög produktion.
Vid Ringsjöverket har behovet av kapacitetshöjande åtgärder ökat till följd av en förändrad råvattenkvalitet under senare år (mer humusämnen i vattnet). Sydvatten arbetar med att göra avskiljningen effektivare, vilket förväntas ge en ökad kapacitet under kommande år.
Vid Vombverket pågår ett omfattande arbete inför en större utbyggnad av kapaciteten som beräknas var genomförd inom cirka 2 år.
Genom att fylla vattentornen under tider då vattenverken är mindre belastade kan produktionstopparna under dygnet minskas. Sydvatten och ägarkommunerna samarbetar för att styra påfyllningen av vattentornen till tidpunkter med lägre belastning i vattenverken. Detta är ett sätt att effektivt och på kort sikt hantera kapacitetsbegränsningar i distributionskedjan.
Tomterna varierar i pris beroende på läge och storlek. För närmare prisuppgifter i varje enskilt fall vänligen kontakta kommunen. Även externa exploatörer säljer tomter via kommunens tomtkö och för prisuppgifter gällande dessa tomter vänligen ta kontakt med respektive exploatör.
Det är många avgifter som man som tomtköpare bör räkna med när man ska bygga ett nytt hus. Förutom tomtkostnaden tillkommer kostnader för nybyggnadskarta, bygglov, olika anslutningsavgifter så som vatten och avlopp, elkraft med mera. Dessa kostnader debiteras av respektive huvudman och ansvarig. Det tillkommer också en lagfartskostnad på köpeskillingen som debiteras av Lantmäteriet. Du som köper tomten är ansvarig att ta reda på vilka kostnader det handlar om.
En nybyggnadskarta är en detaljerad karta över en enda tomt där bl.a. höjd- och längdmått är inritade. Där syns också vart anslutning av vatten och avlopp går in till tomten.
Det genomförs alltid en övergripande geoteknisk undersökning av marken i utbyggnadsområden. Här framgår t.ex. geotekniska rekommendationer för grundläggning och information om radonhalt i berggrunden. I vissa fall kan det krävas av bygglovsavdelning eller huskonstruktör att köparen av en tomt genomför en mer noggrann geoteknisk undersökning än den som Svedala kommun redan gjort.
För att du i lugn och ro ska undersöka förutsättningarna för att köpa en tomt och bygga ett hus görs en reservation av tomten till dig under en viss period. Behövs längre tid än det som medgavs inledningsvis kan det finnas möjlighet att förlänga reservationstiden beroende på vilket tryck det finns på tomten av övriga intressenter. Om du efter reservationstiden inte längre är intresserad kan du ångra din reservation. Du behåller då din plats i tomtkön.
När tillträdesdag till tomten är bestämt skrivs ett köpeavtal vilket innehåller de villkor som gäller för köpet. Köpeavtalet upprättas i två kopior som skickas hem till dig för undertecknande. Du skickar sedan båda exemplaren tillbaka till Svedala kommun som i sin tur undertecknar dem. Därefter skickas en kopia tillbaka till dig och den andra behåller Svedala kommun.
När tomten är betald utfärdar Svedala kommun ett köpebrev som skickas till dig. Köpebrevet används sedan för att ansöka om lagfart hos Lantmäteriet som då också kommer ta ut stämpelskatt (lagfartskostnad) på köpet. För närvarande är det 1,5% av köpeskillingen för privatpersoner.
Bygg- och miljökontoret utfärdar bygglov. För att söka bygglov kan du använda vår e-tjänst "Ansökan om bygglov, rivningslov, marklov och förhandssked". Du kan också välja att fylla i en blankett och bifoga eventuella handlingar. Blanketten hittar du också under e-tjänsten.
En detaljplan reglerar hur marken får användas inom ett avgränsat geografiskt område. Den styr hur bebyggelse ska utformas och gestaltas och ligger till grund för bygglovshanteringen. Detaljplanen utarbetas av planarkitekterna på Strategiska planeringsenheten.
Ansök genom e-tjänst eller blankett. Bifoga ritning över VA-ledningar (vatten- och avloppsledningar) samt planritning.
156 251 kr inklusive moms är anläggningsavgiften för vatten, spillvatten och dagvatten, år 2020 för en normalvilla med en tomtyta på 500 kvm. Är tomtytan på mer än 500 kvm ökar avgiften för dagvattnet med hänsyn till tomtens storlek. Du betalar anläggningsavgiften när förbindelsepunkten är upprättad och du som fastighetsägare har fått information om detta via brev.
Trygghetsvärdarna finns till för dig som medborgare, ung som gammal, ute på plats i kommunen. I deras arbete ingår också att titta till kommunala verksamheter under tiden de är obemannade. Detta är ett led i att säkerställa den kontinuerliga driften i kommunen så att vi har bra förutsättningar för att leverera god service till dig som medborgare.
Om trygghetsvärdarna kan vara först på plats vid ett larm till räddningstjänsten kan de även rycka ut på olyckor.
Arbetstid varierar för trygghetsvärdarna, då deras pass är planerade för att täcka de viktigaste tiderna på dygnet. Framför allt är det kvällar och nätter.
Vid akuta fel på vårt vatten och avlopp: 040-676 90 53. Information om olyckor och kriser, till exempel vattenläcka eller strömavbrott: 113 13.
Sms eller mejl vid driftstörning
Om du vill få driftinformation om till exempel arbeten som orsakar avbrott i vattenförsörjningen eller om det skulle gå ut en kokningsrekommendation för att vattenkvaliteten inte är tillräckligt bra, kommer du att kunna få veta detta via sms eller mejl. Observera att det endast är händelsebaserad information om till exempel vattenavbrott eller andra avvikelser som vi kommer att skicka ut.
Skyddsåtgärder mot källaröversvämning. Telefon 040-626 80 00
Anmäl källaröversvämning direkt!
Anmäl omgående till VA-enheten (Vatten och avlopp) när du har fått källaröversvämning. Yrkande om ersättning kan du lämna in senare. Då är det bra om vi har haft möjlighet att bilda oss en uppfattning i samband med skadan.
Nuvarande ägare är ansvarig för att anmäla ägarbytet hos VA-enheten.
Är det ett nybyggt hus som idag inte har ett vatten- och avloppsabonnemang så ska du som ägare själv ta kontakt med VA-enheten. Detta förutsätter att fastigheten är ansluten till det kommunala nätet för vatten och avlopp. Kontakta Irene Dobak på VA-enheten på irene.dobak@svedala.se eller på 040-626 81 03.
Du behöver meddela ägarbytet av din fastighet när du ska flytta. Vi rekommenderar att du meddelar ägarbytet en månad innan ägarbytet ska ske. Kontakta Irene Dobak på VA-enheten på irene.dobak@svedala.se eller på 040-626 81 03.
Informationen till din energideklaration hittar du på din faktura för vatten och avlopp. De uppgifter du behöver till energideklarationen är årskostnad och årsförbrukning. Tänk på att årsförbrukningen alltid är baserad på din senaste avläsning.
Vatten- och avloppsverksamheten finansieras helt av anslutna kunder genom taxan för vatten och avlopp, inte av skatter. Verksamheten är inte vinstdrivande. Det är kommunfullmäktige som beslutar om taxan för vatten och avlopp, det vill säga vilka avgifter som gäller i Svedala kommun.
Den avgift du betalar används bland annat till att producera dricksvatten, rena avloppsvatten, underhålla och förnya ledningsnätet.
Om du vill ansluta din fastighet till kommunalt vatten och avlopp (förkortat VA) behöver du skicka in en ansökan till VA-enheten. Beroende på var i kommunen din fastighet är belägen är fastigheten innanför eller utanför verksamhetsområdet.
Nej, det bör du inte. Det är bara kallvatten som klassas som livsmedel och måste klara de gränsvärden för dricksvatten som är uppsatta av Livsmedelsverket. Det genomgår därför regelbunden provning och kontroll. Varmvatten däremot kontrolleras inte och bör därför inte användas som dryck eller i matlagning. Ibland innehåller varmvatten höga halter av bakterier och koppar.
Mjölkvit färg beror på små luftbubblor i vattnet. De kan bildas då trycket sjunker då vattnet tappas ur ledningen eller genom att luft blandas in i vattenstrålen i kranen. Om du fyller ett glas med vatten och låter det stå någon minut så flyter bubblorna upp till ytan och vattnet klarnar.
Det kan inträffa att vattnet är brunt och/eller grumligt. Avlagringar kan lossna från ledningarna när vattenhastigheten ändras till exempel vid vattenavstängning. Vattnet är inte farligt att dricka dock ska du kontakta VA-enheten (Vatten och avlopp) om det fortfarande är grumligt efter en rejäl renspolning.
Broschyren "Har du legionellabakterier i dina vattenledningar" ger information om Legionellabakterier och legionärssjuka och tips om vad du kan tänka på när du bygger nytt eller har ett äldre vattensystem.
Broschyren finns översatt till engelska "Is there Legionella Bacteria in Your Waterpipes"
Svedala kommun och fastighetsägare har ett gemensamt ansvar för snöröjning och halkbekämpning. Kommunen har ansvaret på offentliga platser så som kommunens körbanor, cykelbanor, torg och vissa gångbanor. Du som villa- eller fastighetsägare ska röja snö och se till att det inte är halt på gångbanan utanför din fastighet.
Då någon gångbanedel inte kan urskiljas anses gångbana vara ett område om 1,5 meters bredd utanför fastigheten. Det är också fastighetsägarens skyldighet att ta bort istappar som hänger ner från fastigheten.
I första hand prioriteras huvudvägnätet för gång- och cykelbanor, vägar med mycket trafik periodvis eller under hela dygnet, till exempel pendlartrafik. Vägar för viktiga samhällsfunktioner som räddningstjänst och polis. Vägar som används för kollektivtrafik och infartsvägar till större områden, till exempel industriområden.
Prioriteringarna grundar sig i behovet hos kollektiv- och pendlingstrafiken. Vi tar också hänsyn till viktiga samhällsfunktioner som polis, räddningsfordon och sjukvård.
Körbanan tillhör det högprioriterade vägnätet medan själva vänteläget, där man står och väntar på bussen, tas under dagtid. För att underlätta för kollektivtrafiken påbörjas busshållplatser först.
Någon exakt gräns för hur mycket snö det ska falla innan snöröjning påbörjas finns inte. Det avgörs från gång till gång och beror på snöfallet. Vanligtvis avvaktar vi tills snöfallet upphört.
Saltet som används liknar vanligt bordssalt. Kornen är däremot större för att kunna hålla ytorna halkfria och säkra. Om du av någon anledning fått i dig snöslask bör du dricka mycket vatten.
Du som fastighetsägare har ansvar för att hålla gångbanan utanför din fastighet snö- och halkfri. Om du av olika anledningar inte har möjlighet att snöröja din trottoar finns det olika entreprenörer som utför denna typ av arbete.
Gatuenheten i Svedala kommun har beslutat att samtliga ärende om snöröjning och halkbekämpning vid ansträngda lägen ska tas med Kundservice. Kundservice vidarebefordrar sedan inkomna ärenden till Gatuenheten.
Om du gick ut grundskolan under de senaste åren ska du vända dig till studievägledaren på skolan du gick på. Studievägledaren skriver ut ett nytt slutbetyg till dig.
Om det var flera år sedan du gick ut grundskolan, eller om skolan du gick på är nedlagd kan du vända dig till kommunens arkivarie. I Svedalas kommunarkiv finns betygskataloger från alla av kommunens skolor. Betygskataloger är sammanställningar av slutbetyg undertecknat av deras klassföreståndare. Kommunens arkivarie kan göra en avskrift av betygskatalogen vilken fungerar som ersättning för det förlorade betygsdokumentet.
Du kan deklarera via telefon, sms, Skatteverkets app eller e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du kan också skicka din deklaration i brev. Skicka till adressen som finns högst upp till vänster på din deklarationsblankett.
Du kan givetvis också lämna in din deklaration på valfritt servicekontor eller skattekontor. Öppettiderna för besök till kontoren kan variera. Kontrollera därför alltid uppgifterna för det kontor du ska besöka på Skatteverkets webbplats.