Stäng

Pressmeddelande: Svedalas företagare nöjdare med kommunens service

I Sveriges Kommuner och Regioners årliga mätning av företagsklimatet får Svedala kommun ett förbättrat totalbetyg som visar på en positiv utveckling av hur företagen upplever kommunens arbete inom de flesta myndighetsområden. Det innebär att Svedala stiger i totalrankingen från plats 159 till 144. Detta visar Insikt 2020 som presenterades av Sveriges Kommuner och Regioner idag.


– Mycket glädjande att vi nu ser en effekt av vår utvecklingsresa. Det här stärker hela Svedala kommun. Men vi är inte nöjda med detta, vi jobbar vidare. Ett gott företagsklimat är ett prioriterat arbete, säger kommunstyrelsens ordförande Linda Allansson Wester.

För att utvärdera och utveckla Svedala kommuns företagsklimat görs olika insatser, till exempel servicemätningen ”Insikt – Öppna jämförelser: företagsklimat” av Sveriges Kommuner och Regioner. Det är en enkätundersökning och många företagare i Svedala kommun har svarat på enkäten för 2020. Resultatet visar att det totala omdömet har ökat från 68 till 70 i nöjd-kund-index (NKI).

I undersökningen har en enkät skickats till företagare som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret 2020. Här mäts kommunens myndighetsutövning och service inom sex områden – brand, bygg, miljö, markupplåtelse, livsmedel och servering.

–  Det är ett positivt resultat som visar en bra utveckling, och att våra insatser för att företagen ska uppleva kontakten med oss som enkel, ger resultat. Jämför vi med 2019 års mätning ger företagen oss högre betyg inom i stort sett alla serviceområden. Det har varit ännu viktigare nu under pandemin att ge bästa möjliga service till våra företag och det ser vi också i mätningen att de upplever, säger Thomas Carlsson, närings- och turismutvecklare på Svedala kommun.

När det gäller livsmedelsärenden och miljö- och bygglovsärenden så har omdömet gällande information och tillgänglighet förbättrats. Framför allt tycker företagen att Svedala kommunens bemötande, kompetens och hur rättssäkert ärenden utförs är riktigt bra. Dock behöver upplevelsen av hur effektiv kommunen är bli bättre, framför allt kring bygglovsansökningar. Och detta är ett arbete som pågår.

– För att underlätta ärendeflödet gör vi nu en satsning på att kunna erbjuda fler digitala tjänster som vi vet efterfrågas av företagen. Detta ska leda till en mer effektiv myndighetsutövning med god service för företagarna. Det är viktigt, säger Anna Cedergren, bygg- och miljöchef i Svedala kommun.

Länkar:

Läs rapporten för Svedala kommun 2020 i sin helhet

Mer information om Svedala kommuns satsningar på ett bra företagsklimat

Publicerad 2021-04-22 kl 14:02
Uppdaterad 2022-12-05 kl 09:24