Kommunens krisberedskap
Kommunens krisberedskap innebär att det finns handlingsplaner för de allra flesta tänkbara krissituationer, från en större brand eller trafikolycka till en plötslig naturkatastrof.
Kommunen måste ständigt vara förberedd på att när som helst hantera en krissituation eller extraordinär händelse. Det kan handla om en storbrand, en trafikolycka med ett stort antal skadade, ett skadat vattenledningsnät med odrickbart vatten. Andra exempel är stora störningar i el- och fjärrvärmeleveranser eller en natur- eller miljökatastrof.
Kommunen ska i krissituationer eller extraordinär händelse ha förmåga att:
- samordna, leda och informera (krishanteringsförmåga). I begreppet krishanteringsförmåga ingår kunskapsuppbyggnad, ledningsorganisation, robust tekniskt ledningsstöd och samverkan med övriga aktörer inom krishanteringssystemet.
- genomföra operativa insatser (operativ förmåga).
- motstå störningar i samhällsviktig infrastruktur (robusthet)
Vid kommun krisledning gäller att:
- den som ansvarar för en verksamhet under normala förhållanden även ska ansvara för verksamheten under krissituationer (ansvarsprincipen)
- verksamheten ska så långt som möjligt vara organiserad på samma sätt under krissituationer som under normala förhållanden (likhetsprincipen)
- krisen ska hanteras på lägsta möjliga nivå i samhället (närhetsprincipen)
Krisplan
Enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, ska samtliga kommuner och landsting inför varje mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera en extraordinär händelse. En extraordinär händelse kännetecknas av att den avviker från det normala och innebär en allvarlig störning. Handlingsplanen ska utgå från vad som kommit fram i den risk- och sårbarhetsanalys som alla kommuner ska genomföra.
Frågor och svar om kommunens krisberedskap
-
Hur kommunicerar kommunen vid kris?
Vi har ett ansvar att informera vid en stor händelse eller kris på lokal nivå. Här får du information om vilka kanaler vi använder för att kommunicera med dig som bor, arbetar och vistas i kommunen.
Banner på svedala.se
Vid en större kris eller oväntad händelse lägger vi ut information i en banner på startsidan på svedala.se.
Facebook
Förutom att informera på svedala.se går information ut på Svedala kommuns Facebooksida.
Digitala informationsskyltar
Vi kan även använda de fyra digitala vägskyltarna på E65:an och väg 108 för att informera vid en kris eller oväntad händelse.
Radio
Vid en kris eller oväntad händelser använder vi Radio P4 Malmöhus som ett komplement till andra kanaler.
Informationscentraler
Vid exempelvis ett större elavbrott när våra digitala kanaler inte fungerar sätter vi upp informationscentraler runt om i kommunen. Först och främst på kommunhuset på Åbjörngatan 7 i Svedala.
Media
Vid en kris eller oväntad händelser informerar vi även media, så som Sydsvenskan, Skånskan och Lokaltidningen.
Krisinformation.se
Krisinformation.se förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga till allmänheten före, under och efter en stor händelse eller kris.
Webbplats krisinformation.se
113 13
Ring 113 13. Sveriges nationella nummer för information vid allvarliga olyckor och kriser.
112
Om du är i behov av att ringa 112 och din telefon inte fungerar, kan du besöka räddningstjänsten i Svedala för att få hjälp.
Räddningstjänsten, Sjödikenvägen 2, Svedala
Karta och vägbeskrivning Räddningstjänsten i Svedala
-
Vad händer vid ett större elavbrott i kommunen?
Kommunens verksamheter är väldigt beroende av el för att fungera. Därför har vi utrustat vissa platser med reservkraft.
Vid längre strömavbrott som berör stora delar av kommunen öppnar vi upp ett informationscenter i kommunhuset i Svedala.