Stäng

Ansök om ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd

Kontakt

Frågor om ekonomiskt bistånd
040-626 80 11
Telefontider
Måndagar kl 08:30-12:00
Måndagar kl 13:00-16:00
Tisdagar kl 13:00-14:00
Onsdagar kl 13:00-14:00
Torsdagar kl 13:00-14:00
Fredagar kl 13:00-14:00

Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via vår e-tjänst. För att ansöka digitalt behöver du ha en e-legitimation och vara folkbokförd i kommunen.

Det är Trelleborgs kommun som hanterar ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser åt Svedala kommun. Du kommer därför att komma in på Trelleborgs hemsida när du klickar på länkarna nedan.

Två olika ansökningar

Om du ansökt om ekonomiskt bistånd i Svedala kommun någon gång under de tre senaste månaderna ska du fylla i ansökan för fortsatt ekonomiskt bistånd.

Ansök om fortsatt ekonomiskt bistånd (självbetjäningssidor).

OBS! Du kan inte göra en ny fortsättningsansökan förrän det har gått 25 dagar sedan din nyansökan eller senaste fortsättningsansökan

Första gången du ansöker eller om det är mer än tre månader du ansökte senast behöver du fylla i en lite längre ansökan.

Ansök om ekonomiskt bistånd (självbetjäningssidor).

Se en kort film om hur e-tjänsten fungerar (filmen visar hur det fungerar för medborgare i Trelleborgs kommun, men det fungerar på samma sätt för medborgare i Svedala kommun).

Tänk på det här du innan ansöker:

  • Du kan bara söka en gång per månad så samla alla utgifter du vill ansöka om.
  • Första gången du ansöker behöver du bifoga hyresavi, kontoutdrag och kontoöversikt.
  • Spara alla kvitton och andra underlag till utgifter du ansöker om ifall vi behöver kontrollera något.
  • Ekonomiskt bistånd är den allra sista utvägen när alla andra alternativ är uttömda.
  • Du kan ha rätt till andra bidrag som du ska söka i första hand.

I e-tjänsten kan du:

  • ansöka om ekonomiskt bistånd
  • se vad beslutet blev och varför
  • se när du får pengar och hur mycket
  • överklaga beslut

Om du väljer att ansöka på pappersblankett finns den att hämta i kundservice. De kan hjälpa dig att se om din ansökan är komplett innan du lämnar in den. De kan också hjälpa dig att göra en e-ansökan.

Boka tid för samtal

Första gången du ansöker kommer du även att få boka en tid för samtal. Bokningen gör du direkt i e-tjänsten och samtalet är obligatoriskt för att vi ska kunna utreda din ansökan.

När du har signerat din ansökan kommer du att få ett SMS från Trelleborgs kommun med karta till mötet med en arbetsmarknadssekreterare.

Hur lång tid tar det innan du får ett beslut?

Du får beslut inom en arbetsdag när du ansöker via vår e-tjänst.

Automatiskt beslutsfattande

När du ansöker om ekonomiskt bistånd via e-tjänsten kan vi bedöma din ansökan genom automatiskt beslutsfattande. För dig innebär det att du kan få ditt beslut snabbare och endast behöver lämna in underlag vid en eventuell kontroll.

Publicerad 2021-09-01 kl 00:02
Sidansvarig: Moa Blom
Uppdaterad 2022-06-22 kl 10:30