Kostnader för bygglov och anmälan
Kontakt
När du ansöker om bygglov eller gör en bygganmälan tar vi ut en avgift. Avgiften bestäms enligt en taxa som kommunfullmäktige har beslutat om. Syftet är att täcka våra kostnader för handläggningen, inte att gå med vinst.
Varför kostar bygglov?
Det kan kännas som att du ”bara lämnar in papper”, men avgiften täcker mycket mer än så. Bygglovsavgiften är en myndighetsavgift som ska finansiera vårt arbete med ditt ärende. Skattebetalarna ska inte stå för kostnaden.
Vad ingår i avgiften?
Avgiften beräknas enligt Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) modell och täcker bland annat:
- Granskning av ritningar och handlingar
- Kontroll av regler – detaljplan, plan- och bygglagen (PBL), plan- och byggförordningen (PBF) och byggregler (BBR)
- Samråd mellan handläggare – till exempel planarkitekt, bygglovshandläggare och kontrollansvarig
- Remisser till externa myndigheter – exempelvis räddningstjänsten, Försvarsmakten och Trafikverket
- Beslut och kungörelser – till exempel grannehörande
- Start- och slutbesked
- Registrering och arkivering i vårt system
Kostnaden beror på projektets omfattning
Ju större och mer komplicerat projekt, desto mer arbete krävs. Ett flerbostadshus innebär fler kontroller, tekniska samråd och ibland platsbesök. Ett enkelt plank eller en carport kräver betydligt mindre arbete, och kostar därför mindre.
Planavgift kan tillkomma
Om ditt bygge ligger inom ett område med detaljplan kan en planavgift tas ut. Den täcker vårt tidigare arbete med att ta fram detaljplanen och fördelas på de fastighetsägare som har nytta av planen.
Avgifterna styrs av lag och vår taxa
Vi får ta ut avgifter enligt Plan- och bygglagen (PBL). Kommunfullmäktige beslutar om taxan, som är offentlig och tillgänglig för alla.