Delgivning och överklaga beslut
Kontakt
Om du får ett beslut från kommunen har du rätt att överklaga. Här förklarar vi hur delgivning fungerar och hur du gör för att överklaga.
Överklaga ett beslut
- Du som delges beslutet har tre veckor på dig att överklaga.
- Du som inte ska delges har fyra veckor från det att beslutet kungjorts.
- Om ingen överklagar får bygglovsbeslutet laga kraft – det kan då inte längre överklagas.
Om bygg- och miljönämnden avslår din ansökan:
- Du kan överklaga till Länsstyrelsen i Skåne.
- Länsstyrelsen kan ändra kommunens beslut eller avslå ditt överklagande.
Så här gör du:
- Överklagandet ska ställas skriftligen till Länsstyrelsen i Skåne, men skickas eller lämnas in till bygg- och miljönämnden.
- Vi gör en rättidsprövning för att se om överklagandet kommit in i tid.
- Om det är i rätt tid skickar vi överklagandet och ärendets handlingar till Länsstyrelsen Skåne.
Vad betyder delgivning?
- Att delge innebär att du har tagit emot handlingarna.
- Det påverkar tidsfrister för att svara eller överklaga.
- Att bekräfta delgivning betyder att vi får veta att du tagit emot handlingarna – inte att du godkänner innehållet.
Vanlig delgivning
- Du bekräftar att du tagit emot informationen.
- Beslut kan skickas
- till din digitala myndighetsbrevlåda
- via post
- Du kan också ta del av beslutet genom att logga in på Mina sidor i vår e-tjänstportal, öppnar ny flik.
- Handlingar kan skickas med rekommenderat brev – när du hämtar ut brevet anses du delgiven.
Stämningsmannadelgivning
- Används om vanlig delgivning inte fungerar.
- En person med stämningsmannabehörighet lämnar handlingen personligen.
- Vägrar mottagaren ta emot handlingen anses delgivning ändå ha skett.