Svedala Kommun 40 år Svedala kommun logotyp - liggande
Tillbaka till nyhetslistan

Din krisberedskap – Kommunikation

Man informera med plakat i händerna fram ett kommunhus.

Foto: Thomas Henrikson, MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap)

Krisberedskapsveckan går mot sitt slut och här informerar vi om hur kommunikation fungerar vid en större olycka eller kris. Du behöver få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.

Lyssna på radio

I en kris ska du lyssna på din lokala P4-kanal. Där får du veta viktiga detaljer om hur läget är i samhället, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du kan bege dig om du behöver hjälp eller om det är evakuering på gång. För att kunna höra radion även om det är strömavbrott, kan du använda något av det här:

  • En gammaldags transistorradio som går på batteri
  • En radio som kan laddas med solceller
  • En radio som går att veva igång
  • Bilradio

Om du inte kan ringa 112

Om du akut behöver ringa 112 och telefonen inte funkar, kan du bege dig till närmaste brandstation och låna en nödtelefon där.

Krisinformation.se samlar viktig information

För att det ska vara enkelt att hitta tillförlitlig och uppdaterad information dygnet runt vid en allvarlig händelse finns det en särskild webbplats från de myndigheter som arbetar med det som har hänt: Krisinformation.se. Här finns all myndighetsinformation samlad på ett ställe, så att du själv slipper hålla reda på vilken myndighet som ansvarar för vad och hur du kommer i kontakt med rätt myndighet. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för webbplatsen. Viktig lokal information kan finnas på kommunens webbplats och Facebooksida. Ditt elbolag kan också ofta berätta om hur lång tid det beräknas ta innan strömmen är tillbaka.

Webbplats krisinformation.se

Viktigt meddelande till allmänheten

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, är ett varningssystem till allmänheten vid allvarliga händelser. Systemet testas fyra gånger om året.

Mer information om VMA på webbplatsen dinsakerhet.se

Saklig information

Det är viktigt att människor litar på den information som vi myndigheter förmedlar. Det betyder att informationen måste vara korrekt och begriplig så att den inte skapar förvirring och misstro hos människor. Vikten av snabb och pålitlig information vid olyckor och kriser uppmärksammas allt mer. Idag arbetar ansvariga myndigheter aktivt för att bli bra på att informera allmänheten vid svåra händelser.

Ring informationsnumret 113 13

113 13 är Sveriges nationella informationsnummer. Dit kan du ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Det kan till exempel handla om en större storm, en influensaepidemi, en stor trafikolycka eller en översvämning. All information som lämnas på 113 13 är verifierad, det vill säga avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum.

Ring 113 13 när:

  • du vill få information om en pågående kris i samhället
  • du själv vill lämna information om sådana större händelser i samhället.

Kommunikation utan el

Alla kommuner har en skyldighet att kunna informera alla som bor, verkar eller vistas i kommunen vid en allvarlig händelse, och ska snabbt kunna lägga ut information på kommunens webbplats. Men vid ett elavbrott blir arbetet svårare. Kommunen kan då använda sig av allt från flygblad till torgmöten och personliga informatörer för att nå ut med viktig information.

Skriv ner viktiga nummer på papper

Om din mobil inte fungerar kommer du inte heller åt dina kontakter där. Kan du numret till anhöriga, skolan, kommunen och elleverantören? Din fasta telefon, eller någon annans telefon kanske fortfarande fungerar. Ha dina viktigaste telefonnummer uppskrivna på en papperslapp och lägg den i krislådan. Lådan ska stå så att alla vet var den är.

Kommunens trygghetspunkter vid kris

På en del ställen öppnas det speciella trygghetspunkter om det blir en kris. Det kan vara i en skola, en gymnastiksal, ett församlingshem eller i en kyrka. Där kan man få information, värme, dricksvatten och mat. Du kan också sova över och låna eluttag. På trygghetspunkterna jobbar frivilliga och kommunens eller kyrkans personal. Svedala kommuns tryggpunkter kan vara Svedala församlingshem, Värbygården i Bara och Svedala Folkets Hus.

Ladda elprylarna i förväg

Om du hör talas om att det ska bli oväder – passa på att i förväg ladda allt som går. En powerbank eller annat slags extrabatteri till mobilen kan vara bra att ha.

Hjälp varandra!

Håll kontakt med grannar och anhöriga på de sätt du kan, och hör efter om de behöver hjälp.

Artiklar under Krisberedskapsveckan 8-14 maj 2017

Artikel 11 maj 2017 om din krisberedskap – Värme

Artikel 10 maj 2017 om din krisberedskap – Mat

Artikel 9 maj 2017 om din krisberedskap – Vatten

Artikel 8 maj 2017 om hur kommunicerar kommunen vid större händelse eller kris?

Publicerad 2017-05-12 kl 15:24
Sidansvarig: Linda Holst
Uppdaterad 2017-05-12 kl 15:48