Svedala Kommun 40 år Svedala kommun logotyp - liggande

Hemhjälp, hemtjänst

Kontakt

Ingegerd Eriksson
Enhetschef Hemtjänst Svedala väster, Servicegrupp och Nattpatrull
040-626 83 01
ingegerd.eriksson@svedala.se
Malin Held
Enhetschef Hemtjänst Svedala öster, Bara/Klågerup
040-626 83 02
malin.held@svedala.se
Hemtjänstpersonal
Samordnare, vardagar kl 7:00-14:00.
040-626 83 00
Hemtjänstpersonal
Alla dagar, kl 7:00-22:00.
Hemtjänst Svedala väster 040-626 83 21
Hemtjänstpersonal
Alla dagar, kl 7:00-22:00.
Hemtjänst Svedala öster, Bara/Klågerup 040-626 83 22
Alla dagar, kl 22:00-07:00
Båda grupperna.
0733-73 14 85

Hemtjänsten ska underlätta för äldre och för personer med funktionsnedsättning att bo kvar i sitt eget boende.

Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd för sin försörjning och för sin livsföring i övrigt (Socialtjänstlagen 4 KAP 1 §)

Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet skall utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv.

Hemtjänstens insatser kan beviljas för att ge stöd och hjälp när den egna förmågan sviktar. Alla människor oavsett ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning ska erbjudas möjlighet att bo kvar hemma trots behov av vård och omsorg dygnet runt.

Om du på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning inte kan klara av din vardag kan du genom hemtjänsten få hjälp med det du inte klarar själv. Alla hemtjänstinsatser är individuella och måste sökas av dig personligen hos kommunens biståndshandläggare.

Detta kan innebära omvårdnads- och serviceinsatser i form av: hemtjänst, matdistribution, särskilt boende, korttidsboende, boendestöd etcetera. För matdistribution till personer 80 år och äldre behövs ingen biståndsbedömning.

Om du redan har hjälp och anser att den inte längre är tillräcklig har du möjlighet att ansöka om utökade insatser.

För att kunna bedöma om du har rätt till hemtjänst, gör biståndshandläggaren en utredning tillsammans med dig. Utredningen ska utgå ifrån din livssituation, egna resurser, dina behov och önskemål. Hemtjänstinsatserna ska fungera som hjälp till självhjälp, vilket innebär att du har kvar ansvaret för det som du kan klara på egen hand eller som kan tillgodoses på annat sätt.

När utredningen är klar, fattar biståndshandläggaren ett beslut. Du får beslutet skriftligt skickat hem till dig. Om beslutet blir ett avslag, det vill säga att du inte beviljas den hjälp du ansökt om, har du möjlighet att överklaga beslutet. Tillsammans med beslutet får du också information om var och hur du överklagar.

Du kan också ansöka om trygghetslarm/trygghetstelefon för att kalla på hjälp i oförutsedda situationer. Du kan använda larmet dygnet runt.
Information om ansökan av trygghetslarm/trygghetstelefon

Broschyr om Hjälp och stöd i hemmet 2016 (nytryck 1 november  2016)

Publicerad 2016-03-24 kl 10:56
Sidansvarig: Moa Blom
Uppdaterad 2017-02-17 kl 15:12